لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

حملات هوایی به شرق سوریه باعث تلفات نیروهای نیابتی ایران شد


تصویر آرشیوی از ویرانه ناشی از حمله‌ای به دیرالزور در شرق سوریه
تصویر آرشیوی از ویرانه ناشی از حمله‌ای به دیرالزور در شرق سوریه

حملات هوایی در استان دیرالزور سوریه منجر به کشته شدن یک شبه‌نظامی عراقی وابسته به گروه‌های نیابتی ایران و زخمی شدن دست‌کم دو نفر دیگر شده است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه ۲ تیرماه با استناد به بیانیه دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، گزارش داده است که هنوز معلوم نیست این حملات هوایی از طرف چه کشوری انجام شده است.

سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران در استان دیرالزور سوریه حضور پررنگی دارند و تاکنون ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حملات زیادی علیه مواضع آنها انجام داده‌اند.

اما سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که نه آمریکا و نه نیروهای ائتلاف حمله‌ای در دیرالزور نداشته‌اند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، پیش‌تر به نقل از رسانه‌های محلی مدعی شده بود که «جنگنده‌های آمریکایی، مواضع نیروهای» مورد حمایت جمهوری اسلامی را در این منطقه هدف قرار داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که از نیروهای مخالف بشار اسد تشکیل شده، از قول شبکه‌ای از منابع خود در سوریه گزارش داده است که صدای انفجار ناشی از حملات هوایی در منطقه ابوکمال، تنها چند کیلومتر مانده به مرز عراق شنیده شده است و ساعاتی پیش از حمله نیز پهپادهایی بر فراز این منطقه مشاهده شده بود.

این نهاد صبح شنبه از «انفجاری شدید» در شامگاه جمعه اول تیرماه در نزدیکی منطقه «السکریه» در حومه شهر البوکمال خبر داده بود.

این در حالی است که روز گذشته گردان «سیدالهشدا» عراق، از نیروهای نیابتی ایران از هدف قرار گرفتن خودرو یک شبه‌نظامی وابسته به این گروه در حین گشت‌زنی در مرز با سوریه خبر داده و آمریکا را عامل این حمله عنوان کرده بود.

اوایل فروردین‌ماه امسال نیز ۱۶ نظامی وابسته به جمهوری اسلامی در حملاتی به شرق سوریه کشته شدند.

شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه و عراق از زمان آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه پارسال سلسله حملاتی به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه انجام دادند که در یک مورد، منجر به کشته شدن سه پیمانکار نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه شد.

آمریکا نیز به تلافی این حمله مواضع شبه‌نظامیان ایران را بمباران کرد و از آن زمان حملات نیروهای نیابتی ایران به نظامیان آمریکایی فروکش کرد.

با این حال، طی ماه‌های گذشته اسرائیل حملات خود به مواضع سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در سوریه و لبنان را به شدت افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG