لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

ارتش آمریکا ادعای حوثی‌ها درباره حمله به ناو هواپیمابر «آیزنهاور» را تکذیب کرد


ناو هواپیمابر آیزنهاور (عکس از آرشیو)
ناو هواپیمابر آیزنهاور (عکس از آرشیو)

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز شنبه دوم تیر ماه در بیانیه‌ای ادعای شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در حمله به ناو هواپیمابر آیزنهاور را رد کرد.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در دریای سرخ، شبه‌نظامیان حوثی اعلام کردند که در دو عملیات نظامی جداگانه ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور را در دریای سرخ و کشتی «ترانس ورلد نوگیتور» را در دریای عرب مورد حمله قرار داده‌اند.

در همین زمینه پیشتر یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، نیز این ادعای حوثی‌ها را رد کرده بود.

این در حالی است که سنتکام اعلام کرد٬ ناو هواپیمابر آیزنهاور به همراه گروه ضربت آن در حال بازگشت به آمریکا است و ناو هواپیمابر آمریکایی تئودور روزولت که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند و گروه ضربت همراه آن در منطقه تحت فرماندهی سنتکام مستقر خواهد شد.

انهدام سه شهپاد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین در این بیانیه اعلام کرد٬ نیروهای این فرماندهی سه شناور سطحی بدون سرنشین(شهپاد) حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کردند.

سنتکام تصریح کرده است، این شهپادها تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده درمنطقه بودند.

ارتش آمریکا اضافه کرد: «این اقدامات به منظور محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن ‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

طبق این گزارش، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران همچنین سه موشک بالستیک ضد کشتی را از منطقه تحت کنترل خود در یمن به سمت خلیج عدن پرتاب کردند.

سنتکام اضافه کرده است: «هیچ تلفات یا خسارت قابل توجهی توسط کشتی‌های تجاری و دیگر کشتی‌ها در این منطقه گزارش نشده است.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران مدعی هستند که در راستای حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دامنه این حملات به سایر کشتی‌های بین‌المللی نیز گسترش یافته است.

حملات حوثی‌ها به مسیر کشتیرانی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

حمله به بندری در اسرائیل

در همین حال، یک سخنگوی شبه نظامیان حوثی اعلام کرد که در عملیاتی مشترک با شبه‌نظامیان عراقی چهار کشتی را در بندر حیفا در شمال اسرائیل هدف قرار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، یحیی سریع گفته است که در این عملیات ۲ کشتی حامل سیمان و ۲ کشتی باری هدف حمله پهپادی مشترک قرار گرفت.

هنوز اسرائیل به این گزارش واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG