لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

سفر گالانت به واشینگتن برای مذاکرات «حیاتی درباره آینده جنگ» با دولت بایدن


از زمان حمله حماس، گالانت (چپ) چند بار با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، (راست) دیدار کرده است
از زمان حمله حماس، گالانت (چپ) چند بار با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، (راست) دیدار کرده است

وزیر دفاع اسرائیل که برای دیدار با همتای آمریکایی خود راهی واشینگتن شده، گفت مذاکرات او با مقامات آمریکایی در این سفر «برای آینده جنگ، تعیین‌‌کننده و حیاتی است».

ژنرال یوآو گالانت بامداد یک‌شنبه، سوم تیر، در فرودگاه تل‌آویو پیش از آغاز سفرش گفت روابط اسرائیل با آمریکا «از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری یافته است».

او گفت در مورد تحولات (در جبهه جنگ غزه و مرز شمالی اسرائیل) با مقامات آمریکا مذاکره خواهد کرد.

آقای گالانت افزود اسرائیل «برای هر اقدامی که ممکن است در غزه، لبنان و در مناطق دیگر مورد نیاز باشد، آمادگی دارد».

او از انتقال وضعیت در جبهه جنگ غزه به «مرحله سوم» که «اهمیت بالایی دارد» سخن گفت، اما توضیحی در این باره نداد.

رسانه‌های اسرائیل درباره مرحله جدید وضعیت در جبهه جنگ غزه به نقل از مقامات نظامی نوشته‌اند که بخش عملیات ارتش در منطقه رفح در جنوب باریکه غزه نیز به‌زودی به پایان خواهد رسید.

شبکه کان اسرائیل روز جمعه به نقل از منابع دولتی گزارش داد که کابینه به‌زودی شکست شاخه نظامی حماس در غزه را اعلام خواهد کرد تا نیروهای بیشتری را از این جبهه بیرون آورده و برای رویارویی در برابر حملات حزب‌الله، راهی شمال اسرائیل کند.

یوآو گالانت با لوید آستین، وزیر دفاع، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و آموس هوکشتاین، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اسرائیل و لبنان دیدار و مذاکره خواهد کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل تلاش خواهد کرد آمریکا را متقاعد کند تا محموله‌های بمب سنگین را که از ارسال آنها به اسرائیل خودداری شده در اختیار ارتش این کشور بگذارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته در ویدئویی به زبان انگلیسی از عدم دریافت محموله‌های تسلیحاتی اسرائیل از آمریکا سخن گفت. کاخ سفید در پاسخ گفته بود نمی‌داند بنیامین نتانیاهو از چه چیزی سخن می‌گوید.

پیشتر بسیاری از جمله نهادهای حقوق بشری از استفاده از این نوع بمب در منطقه‌ای با تراکم جمعیتی بالا همچون غزه انتقاد کرده‌اند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو می‌خواست پیش از سفر وزیر دفاع دولت خود به آمریکا از دریافت محموله‌های تسلیحاتی بیشتر «پیشاپیش اطمینان یابد».

جمهوری‌خواهان در کنگره در پی سخنان بنیامین نتانیاهو دولت جو بایدن را متهم کردند که از اسرائیل حمایت کافی نکرده است. این در حالی است که دولت بایدن بلافاصله پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل حمایت همه‌جانبه خود از دولت و مردم اسرائیل را اعلام کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که یوآو گالانت با رویکرد بنیامین نتانیاهو در درز دادن موضوع اختلاف با آمریکا بر سر محموله مهمات موافق نبود.

سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن چند روز پس از دیدارهای مشترک ران دِرمر، وزیر امور راهبردی و تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا و مذاکره این دو با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن انجام شده است.

«مهره ارشد در رهبری حماس» هدف حملات هوایی شنبه بود

همزمان رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند احتمال مرگ رائد سعد، از فرماندهان ارشد شاخه نظامی حماس در بمباران‌های روز شنبه اسرائیل در غزه «بسیار زیاد» است.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، رائد سعد از تونل‌هایی که سران حماس در آن مخفی شده‌اند، بیرون آمده و سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل «اطلاع دقیق» گرفته بود که روز شنبه او در خانه‌ای در مرکز غزه حضور دارد.

در حملات هوایی روز شنبه اسرائیل ۴۲ تن در مرکز غزه کشته، ده‌ها تن دیگر زخمی و ساختمان‌های مسکونی ویران شد.

رائد سعد، ۵۲ ساله، بیش از ۳۰ سال عضو شاخه نظامی حماس و از همکاران نزدیک یحیی سنوار، رهبر پنهان شده حماس و محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس بود و در دوره اخیر مهره شماره چهار در کادر نظامی حماس به حساب می‌آمد.

حماس مرگ رائد سعد را تأیید نکرده است. این گروه افراطی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تروریستی شناخته شده، در موارد دیگری که فرماندهان ارشد آن در حملات اسرائیل در جنگ غزه کشته شدند، مانند مرگ مروان عیسی، پس از مدتی مرگ آن‌ها را تأیید کرده است.

در یک حمله پهپادی منتسب به اسرائیل در روز شنبه در منطقه بقاع لبنان نیز یک مهره کلیدی حماس به نام ایمن غطمه کشته شد.

یک منبع امنیتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت او فرمانده جماعت اسلامیه در منطقه بود.

رسانه‌های اسرائیل غطمه را از تأمین‌کنندگان اصلی سلاح برای حماس در منطقه نامیدند که در ماه‌های اخیر باندهای مسلح برای حمله راکتی به اسرائیل از لبنان تشکیل داده بود.

«یحیی سنوار خواهان جنگ اسرائیل و حزب‌الله است»

در این میان، «مقامات» اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفتند دولت قطر به سران حماس فشار آورده تا طرح آتش‌بس را که ماه گذشته از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، بپذیرند اما «امیدی به پیشرفت بیشتر در مذاکرات نیست».

هاآرتص به نقل از این منابع افزود که «حماس دیگر خواهان توافق نیست».

مقامات اسرائیلی ارزیابی کرده‌اند که یحیی سنوار نیز خواهان درگرفتن جنگ در شمال اسرائیل است.

رهبر حماس بر اساس نامه‌های افشا شده‌اش به سایر رهبران این گروه نوشته بود وضعیت کنونی اسرائیل «دقیقا همان چیزی است» که او برای آن تلاش کرده و پای اسرائیل را در جنگ طولانی گرفتار کرده است.

با استفاده از تایمز اسرائیل، هاآرتص، معاریو، یدیعوت آخرونوت، رویترز/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG