لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

موج شدید گرما در جنوب ایران؛ ۹ شهر با دمای «بیش از ۵۰ درجه»


طی یک هفته گذشته دمای هوا در چندین شهر جنوب غربی ایران برای شش روز متوالی به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد رسید اما هواشناسی اعلام کرده که به زودی از شدت هوا در جنوب غرب کشور کاسته می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ایران روز شنبه دوم تیرماه مردم ۹ شهر در استان‌های بوشهر، خوزستان و فارس دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه کردند.

با این وجود برخی کاربران در شبکه‌‌های اجتماعی نوشته‌اند که در جنوب ایران دمای هوا به ۶۰ درجه سانتیگراد هم رسیده است. عده‌ای نیز در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از دماسنج خودروهای خود منتشر کرده‌اند که دمای هوا را در نیمه روز ۶۰ درجه سانتیگراد نشان می‌دهد.

سازمان‌های هواشناسی در اعلام دمای هوا معمولا از درجه ثبت‌شده در سایه استفاده می‌کنند.

روز یکشنبه در حالی که بر اساس اعلام سامانه‌های هواشناسی دمای هوا در امیدیه- آغاجاری در استان خوزستان به بیشینه مثبت ۵۱ درجه رسید اما در خلخال استان اردبیل کمینه دمای مثبت ۷ درجه سانتی گراد بود و این شهر به عنوان خنک‌ترین شهر کشور شناخته شد.

در استان تهران نیز هواشناسی اعلام کرد که فیروزکوه خنک‌ترین هوا را تجربه کرده و ایستگاه هواشناسی دمای این شهر را ۹.۲ درجه سانتیگراد ثبت کرده است.

مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که در پنج روز آینده دمای هوای پایتخت تغییرات شدیدی ندارد و نوسان دما اندک است.

با این وجود در جنوب کشور پیشتر اعلام شده بود که ساعات اداری از جمله در برخی شهرهای استان‌ خوزستان به دلیل رسیدن دمای هوا به بالای ۵۰ درجه و همچنین «به دلیل حفظ سلامت شهروندان» کاهش یافته است.

شدت گرما به حدی رسید که موجب شد ادارات دولتی در اهواز روز چهارشنبه ۳۰ خرداد تعطیل اعلام شود.

«توانیر» شرکت انتقال و توزیع نیروی برق ایران، گفته است که «گرمای بی‌سابقه روزهای پایانی بهار امسال به ویژه در نیمه جنوبی کشور در روزهای اخیر» سه شهر اهواز، امیدیه و آبادان را در فهرست گرم‌ترین شهرهای جهان قرارداده‌ است.

اما حالا سازمان هواشناسی اعلام کرده که در هفته جاری قدری از شدت گرمای هوا در جنوب غرب کشور به ویژه در استان خوزستان کاسته می‌شود.

با فرا رسیدن تابستان، امواج خطرناک هوای گرم در نیم‌کره شمالی، شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر جهان را در برگرفته است که می‌تواند نشانه‌ای از شکستن رکورد گرمای سال ۲۰۲۳ باشد که به عنوان گرم‌ترین تابستان در دو هزار سال گذشته شناخته شده بود.

XS
SM
MD
LG