لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

ادامه جدال انتخاباتی درباره «واردات واکسن کرونا» در دولت روحانی


تصویری از تزریق «واکسن ایرانی» به رهبر جمهوری اسلامی در تابستان ۱۴۰۰
تصویری از تزریق «واکسن ایرانی» به رهبر جمهوری اسلامی در تابستان ۱۴۰۰

وزارت بهداشت ایران در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین و حامی کنونی مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلب، دولت حسن روحانی را به دلیل آن چه «تعلل در واردات واکسن کرونا» خواند، مقصر «مرگ هزاران» ایرانی دانست.

وزارت بهداشت روز یکشنبه در بیانیه خود نوشته که بر خلاف اظهارات اخیر ظریف، که این روزها به عنوان نماینده مسعود پزشکیان در مینینگ‌های انتخاباتی سخنرانی می‌کند، دولت حسن روحانی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد نکرد.

وزارت بهداشت مدعی شده که تعداد واقعی واکسن کرونای وارد شده از سوی دولت روحانی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز بود که تا پایان دولت دوازدهم ۱۸ میلیون دوز تزریق شد.

بیانیه وزارت بهداشت می‌افزاید که آمار واردات واکسن در هفته‌های اول دولت ابراهیم رئیسی به بیش از ۱۲۱ میلیون دوز رسید.

این وزارتخانه با لحن تندی نوشت: «جناب آقای دکتر ظریف به نظر فراموش کردید که در دولت دوازدهم جان هزاران ایرانی بازیچه سیاسی بازی شما و دولت متبوع تان شد و در واکنش به اعتراض مردم عزیز برای تعلل در واردات واکسن، نپیوستن به FATF و تحریم‌ها را بهانه می‌کردید.»

بیش از چهار سال پس از شیوع کرونا در ایران، هنوز چگونگی مدیریت این بحران از سوی مقامات جمهوری اسلامی موضوع روز است و حتی بر کارزارهای انتخابات کنونی نیز سایه انداخته است.

مقامات دولت کنونی و همچنین برخی از نامزدهای اصولگرای انتخابات، دولت روحانی را متهم کرده‌اند که در وارد کردن واکسن اهمال کرده بود.

علیرضا زاکانی در یکی از مناظره‌های تلویزیونی گفت که در زمان دولت روحانی روزانه ۸۰۰ نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست می‌دادند و دولت توان مدیریت این بحران را نداشت.

زاکانی همچنین مدعی شد زمانی واکسن کرونا وارد ایران شد که این کشور توانست به تولید داخلی چنین واکسنی دست یابد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از مقامات دولت کنونی و یکی دیگر از نامزدهای اصولگرایان نیز در این زمینه اظهارات تندی را علیه دولت پیشین مطرح کرد.

اما رسانه‌ها گزارش دادند که نام زاکانی در زمان شیوع کرونا در فهرست امضاکنندگان نامه درخواست عدم ورود واکسن کرونا به کشور بود.

همچنین محمدجواد ظریف هم در جریان کارزارهای انتخاباتی و هم پیش از آن گفته است که اولین بار واکسن کرونا را دولت روحانی به ایران وارد کرد.

او در یک میتینگ انتخاباتی گفت: «مدام می‌گویند من دروغ می‌گویم و آمار دروغ می‌دهم، می‌گویید واکسن را شما اوردید، مگر واکسن خمره رنگرزی است؟»

ظریف خطاب به مقامات دولتی افزود: «واکسن‌هایی که شما در شهریور زدید ما در مرداد وارد کردیم. نامه‌ای که نوشتید واکسن خارجی وارد نشود را فراموش نکرده‌ایم، حرف راست دروغگویان را رسوا می‌کند.»

بر اساس آمارهای دولتی مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران حدود ۱۴۵ هزار و ۴۹۸ اعلام شده اما آمارهای غیررسمی حتی تا سه برابر این تعداد را نشان می‌دهند.

مقامات دولت کنونی در حالی دولت روحانی را مقصر مرگ این افراد می‌دانند که شخص رهبر جمهوری اسلامی در دی ۱۳۹۹ در یک سخنرانی تلویزیونی واردات واکسن‌های غربی کرونا را که در آن زمان زودتر از دیگر واکسن‌ها ساخته شده بود، ممنوع کرد.

خامنه‌ای گفت: «اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان این گونه نبود.»

این در حالی است که فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانست نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بی‌سابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان چند هفته‌ای بود که در چندین کشور آغاز شده بود.

این اظهارات خامنه‌ای موجب خشم و اعتراض عمومی در ایران شد.

حکومت به جای پاسخگویی در این زمینه، به سرکوب معترضان پرداخت و تعدادی از وکلا و فعالان مدنی معروف به «دادخواهان سلامت» را که قصد شکایت از رهبر جمهوری اسلامی را داشتند بازداشت و به‌صورت «غیرعلنی» محاکمه کرد.

برخی کارشناسان گفتند که طمع شرکت‌های وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای سودآوری کلان از تولید و فروش واکسن‌های کرونا، دلیل اصلی تصمیم خامنه‌ای برای ممنوعیت واردات واکسن کرونا بود.

حسن روحانی نیز روز دوشنبه در اظهارنظری که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شکل غیرمستقیم مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان تولید کننده اصلی «واکسن ایرانی» کرونا را هدف انتقاد قرار داد و گفت: «عده‌ای می‌گفتند اصلاً واکسن نخرید، ما مرداد یا شهریور به شما ۵۰ میلیون دوز واکسن می‌دهیم.»

او بدون اشاره به نقش رهبر جمهوری اسلامی درباره ماجرای واردات واکسن تأکید کرد: «دروغ می‌گویند در داخل واکسن تولید و تزریق کردیم بعد به ما واکسن دادند. واکسن داخلی اواخر خرداد ۱۴۰۰ مجوز تزریق گرفت. ما واکسن خارجی را در بهمن ۱۳۹۹ وارد و به کادر پزشکی تزریق کردیم.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG