لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

خامنه‌ای خواستار افزایش مشارکت برای «سرافرازی» حکومت و «کوتاه‌شدن زبان دشمن» شد


رهبر جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتخابات چهاردهمین ریاست‌جمهوری بار دیگر خواستار مشارکت بالا در این انتخابات شد و مهمترین‌ علت آن را نیز «سرافرازی» جمهوری اسلامی و «کوتاه‌شدن زبان دشمنان» دانست.

علی خامنه‌ای این اظهارات را روز سه‌شنبه پنجم تیر به مناسبت عید غدیر در دیدار با گروهی از مردم پنج استان کشور بیان کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنان که به‌طور زنده از وب‌سایت او و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، به صراحت گفت اگر مشارکت مردمی در این انتخابات به اندازه کافی نباشد، زبان «دشمنان و بدگویان، دراز» خواهد شد.

او اظهار داشت: «مهم‌ترین اثر مشارکت بالا که ما روی آن خیلی اصرار می‌کنیم، سرافرازی نظام جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی دشمن دارد و یکی از چیزهایی که نظام را بر دشمنان فائق می‌کند، انتخابات و مشارکت بالای مردمی است».

علی خامنه‌ای افزود تجربه نشان می‌دهد «هر وقت مشارکت کم بوده، زبان دشمنان جمهوری اسلامی دراز شده...با مشارکت در انتخابات، زبان دشمنان و بدگویان کوتاه می‌شود و نمی‌توانند ملامت کنند و دشمن‌شاد نمی‌شویم».

رهبر جمهوری اسلامی به همین دلیل بار دیگر به رأی‌دهندگان توصیه کرد که اگر هوادار «ایران قوی و حامی جمهوری اسلامی» هستند، در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز جمعه هشتم تیرماه برگزار شود و در حالی که تنها سه روز تا برگزاری آن باقی مانده، فضای مشارکت «سرد» توصیف شده است.

گزارش‌های میدانی شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی مدنی حاکی است که در سطح جامعه شور و شوق انتخاباتی دیده نمی‌شود و در فضای مجازی نیز به جز تعدادی از افرادی که به جناح‌های سیاسی مشخصی تعلق دارند، فعالیت انتخاباتی قابل‌توجهی دیده نمی‌شود.

در روزهای اخیر نیز برخی نهادها و رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و چهره‌های سیاسی، از میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

بر اساس نتایجی که مؤسسه افکارسنجی وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج آن را روز دوم تیر منتشر کرد، نرخ «مشارکت قطعی» که در بازه ۶ تا ۹ خرداد ۵۳.۴ درصد بود، در بازه ۲۹ تا ۳۱ خرداد به ۴۵.۵ درصد سقوط کرده است.

انتقاد از «آویزان بودن» به قدرت‌ها

علی خامنه‌ای بخش دوم سخنرانی خود در زمینه انتخابات را به انتخاب به گفته او «فرد اصلح» اختصاص داد و فرد اصلح را کسی دانست که «در درجه اول به مبانی این انقلاب و نظام اعتقاد قلبی و واقعی» داشته و در درجه دوم «توانایی کار داشته باشد، شب و روز نشناسد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند».

رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی که دوره ریاست او به‌دلیل مرگ در ماجرای سقوط بالگرد ناتمام ماند را «شهید خدمت» و فردی نامید که به «معنی واقعی کلمه به مبانی انقلاب اعتقاد داشت» و «از همه ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کرد» و به ادعای او، اگر دولتش ادامه پیدا می‌کرد، «بسیاری از مشکلات،عمدتاً مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شد».

این ادعا در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی، نرخ تورم در دو سال اول ریاست‌جمهوری او به ۵۰ درصد رسید و رکورد ۸۰ساله را شکست.

از سوی دیگر، بهای دلار در ۳۲ ماهه دولت ابراهیم رئیسی بیش از ۱۶۰ درصد افزایش یافت، در حالی که این میزان در دوره مشابه دولت حسن روحانی تنها ۱۰ درصد بود.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود بدون اشاره به نام دیگر رؤسای‌جمهور گفت که «دولت‌ها در استفاده از ظرفیت‌ها یک‌جور نبودند و برخی دولت‌ها استفاده نکردند، بعضی استفاده کردند و بعضی خوب استفاده کردند».

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال فهرستی از ظرفیت‌های کشور ارائه کرد که مواردی چون «جمعیت جوان تحصیل‌کرده، تنوع اقلیمی کشور، امکانات گسترش گردشگری، موقعیت جغرافیایی، بازار بزرگ منطقه و ظرفیت مناطق تجاری آزاد» در آن قرار داشت.

با این حال او به دلایل گریز جمعیت جوان ایران از کشور، عوامل بی‌رغبتی گردشگران به سفر به ایران علیرغم ظرفیت‌های عظیم گردشگری، و فقدان سرمایه‌گذاری در ایران به‌ خاطر دخالت‌های منطقه‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی اشاره‌ای نکرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه اظهارات خود که می‌تواند اشاره‌ای به مسعود پزشکیان، نامزد جریان اصلاح‌طلبی باشد، از سیاسیونی که چشم به «آویزان‌بودن» از برخی قدرت‌ها به ویژه آمریکا دارند و به گفته او «خیال می‌کنند همه راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد»، انتقاد کرد و گفت آن‌ها نمی‌توانند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنند.

او از افرادی که منتقد این نوع سخنان خامنه‌ای هستند به عنوان افرادی نام برد که با شنیدن این سخنان «یا توهم می‌کنند و یا می‌نویسند که این به معنای حصار کشیدن دور کشور و عدم ارتباط با دنیا است».

علی خامنه‌‌ای خطاب به هواداران سیاست عادی‌سازی رابطه با جامعه جهانی به تمسخر گفت: «ما به اندازه عمر بعضی حضرات در سیاست بودیم و از اول معتقد به ارتباط با همه دنیا به جز یکی دو تا استثنا بودیم....ما به دنبال شجاعت و استقلال ملی هستیم».

توصیه رهبر جمهوری اسلامی به نامزدهای انتخابات هم این بود که در صورت موفقیت در رقابت‌ها، کارگزاران خود را از میان افرادی که «ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام، زاویه» دارند، انتخاب نکنند.

او گفت: «کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطفا آمریکا نمی‌شود قدمی برداشت، از ظرفیت‌های کشور استفاده نمی‌کند و مدیریت خوبی نخواهد داشت. کسی که راهبرد شریعت و دین را مورد توجه قرار ندهد، همکار خوبی نخواهد بود.»

از میان نامزدهای انتخابات، تنها مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان به صراحت بر ضرورت احیای توافق‌ هسته‌ای موسوم به برجام و رفع تحریم‌ها اشاره کرده‌اند، محمدباقر قالیباف نیز تا اندازه‌ای با این موضوع موافقت نشان داده، اما سایر نامزدها با ارتباط با غرب و احیای برجام مخالفت کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی که پس از سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردمی بعد از مرگ مهسا (ژینا) امینی و بی‌اعتنایی روزافزون شهروندان به صندوق رأی، بارها بر لزوم مشارکت گسترده در انتخابات تأکید کرده، در اظهارات امروز خود هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌ها در این زمینه نکرد.

این در حالی است که در چهارمین دور از مناظره نامزدهای انتخابات، تقریباً همه آنها به موضوع «قهر و رویگردانی» شهروندان از انتخابات در ایران اذعان کردند.

با استفاده از گزارش وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG