لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

تلاش برای رسیدن به «توافق دیپلماتیک» در پی تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان


دیدار وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در پنتاگون
دیدار وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در پنتاگون

در پی تشدید تنش‌ها میان گروه حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل، وزیر دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده به شکل فوری در تدارک یک «توافق دیپلماتیک» است که به غیرنظامیان اسرائیلی و لبنانی اجازه می‌دهد به خانه‌های خود در هر دو سوی مرز بازگردند.

لوید آستین روز سه‌شنبه ۵ تیرماه پیش از آغاز مذاکره با همتای اسرائیلی خود در واشینگتن گفت: «تحریک‌های حزب‌الله تهدیدی برای کشاندن مردم اسرائیل و لبنان به جنگی است که آن را نمی‌خواهند.»

به گفته آقای آستین، چنین جنگی برای لبنان «فاجعه» خواهد بود و برای غیرنظامیان بی‌گناه در اسرائیل و لبنان «ویرانگر» خواهد بود.

این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در پنتاگون تصریح کرد که «دیپلماسی» بهترین راه برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌هاست.

آقای گالانت تأکید کرد که کشورش فوراً به دنبال توافقی دیپلماتیک است تا «آرامش پایدار» را به مرزهای شمالی اسرائیل بازگرداند و غیرنظامیان را قادر سازد تا به خانه‌های خود در هر دو سوی مرز اسرائیل و لبنان بازگرداند.

این مقام ارشد دولت اسرائیل با تأکید براینکه با واشینگتن برای دستیابی به «توافق» از نزدیک همکاری می‌کند گفت: «با این حال باید دربارهٔ آمادگی درمورد هر سناریویی نیز گفت‌وگو کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که آقای گالانت در دیدار روز دوشنبه خود با آنتونی بلینکن گفته است راه حل دیپلماتیک را برای حل مسئله با حزب‌الله ترجیح می‌دهد.

متیو میلر روز سه‌شنبه افزود: «ما فکر می‌کنیم یک راه حل دیپلماتیک ممکن است. از نظر ما این مورد علاقه همهٔ طرف‌ها است.»

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز می‌گوید که «هفته‌های آتی» را صرف حل مناقشه با حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، خواهد کرد.

آقای هانگبی در ادامه تأکید کرد که اسرائیل در حال مذاکره با مقامات آمریکایی در مورد احتمال پایان تنش‌ها با حزب‌الله است.

او در ادامه افزود که «راه حل دیپلماتیک» را بر جنگ ترجیح می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفته بود که با پایان مرحله کنونی جنگ در غزه، اسرائیل می‌تواند نیروهای بیشتری را در مرز شمالی خود با لبنان مستقر کند، امری که زنگ خطر را نسبت به گسترش جنگ در لبنان به صدا درآورده است.

هشدار آلمان و کانادا

در همین حال، وزیر امور خارجه آلمان که به لبنان سفر کرده است، روز سه‌شنبه هشدار داد «محاسبه اشتباه» می‌تواند آغازگر جنگی گسترده بین اسرائیل و حزب‌الله شود و خواستار «خویشتن‌داری کامل» طرفین شد.

آنالنا بائربوک در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت هر راکتی که از «خط آبی» در مرز بین لبنان و اسرائیل عبور می‌کند، خطر گسترش درگیری به جنگی تمام‌عیار را بالا می‌برد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در دیدار با خانم بائربوک گفته است لازمهٔ بازگشت آىامش به جنوب لبنان «پایان تهاجم اسرائیل» و همچنین اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

این قطعنامه به جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله پایان داد و خواستار آن شد که ارتش لبنان و صلح‌بانان سازمان ملل تنها نیروهای مسلح مستقر در جنوب لبنان باشند.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی به بیروت سفر کرده است که پیش از آن به اسرائیل و کرانه باختری رفته بود.

از سوی دیگر، وزیرخارجه کانادا روز سه‌شنبه از شهروندان کانادایی در لبنان خواست «هرچه سریع‌تر» خاک این کشور را ترک کنند و نسبت به خطر تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در منطقه هشدار داد.

ملانی جولانی در ادامه گفت: «وضعیت امنیتی در لبنان به دلیل خشونت مداوم و گسترده بین حزب‌الله و اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است این وضعیت بدون هشدار قبلی وخیم‌تر شود.»

به گفته او «اگر درگیری‌های نظامی میان دو طرف تشدید شود، می‌تواند خروج از لبنان و ارائه خدمات کنسولی به ده‌ها هزار کانادایی ساکن در این کشور را سخت‌تر کند.»

پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بود که خاورمیانه به مرحله گسترش درگیری نظامی به لبنان نزدیک شده است.

آقای بورل روز دوشنبه پیش از نشست وزیران خارجه در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: «خطر تأثیرگذاری این جنگ در جنوب لبنان و گسترش آن هر روز بیشتر می‌شود.»

حدود سه هفته پیش، حزب‌الله پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه شبه‌نظامی شد، شهرها و مواضع نظامی اسرائیل را با بزرگ‌ترین حملات راکتی و پهپادی خود تاکنون هدف قرار داد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته هشدار داد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، «هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود».

طی هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان که به موازات جنگ غزه جریان دارد، بیش از ۴۰۰ نفر در لبنان، از جمله ۷۰ غیرنظامی، کشته شده‌اند. اسرائیل نیز تاکنون ۲۶ کشته داده است که ۱۰ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG