لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

چند مقام پیشین اسرائیل خواستار لغو سخنرانی آتی نتانیاهو در کنگره آمریکا شدند


سخنرانی پیشین نتانیاهو در کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵
سخنرانی پیشین نتانیاهو در کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵

گروهی از مقامات ارشد پیشین اسرائیل در نامه به کنگره آمریکا خواستند دعوت از نخست‌وزیر اسرائیل برای سخنرانی ماه آینده را پس بگیرد.

این مقامات پیشین شامل نخست ‌وزیران و یک رئیس موساد سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا را در صورت انجام «یک اشتباه وحشتناک» نامیدند.

اهود اولمرت و اهود باراک، دو نخست‌‎وزیر پیشین، تامیر پاردو، رئیس یک دوره موساد، داوید گروسمن، نویسنده سرشناس، آهارون چِخانُووِر، برنده نوبل شیمی و دو شخصیت دیگر اسرائیلی این درخواست را روز چهارشنبه در روزنامه نیویورک ‌تایمز مطرح کردند.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، چند هفته پیش دعوت از بنیامین نتانیاهو را برای سخنرانی اعلام کرد. حکیم جفریز، رهبر اقلیت دموکرات و همچنین چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا، از دعوتنامه ارسالی از سوی آقای جانسون حمایت کردند.

قرار است سخنرانی آقای نتانیاهو روز پنجم مرداد انجام شود.

با این حال، برخی از دموکرات‌ها به‌ویژه بعد از سخنان پیاپی نخست‌وزیر اسرائیل در دو هفته اخیر در این زمینه که دولت بایدن ارسال محموله‌های تسلیحات به اسرائیل را مختل کرده، از سخنرانی او در کنگره ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در دوره ریاست‌ جمهوری باراک اوباما نیز زمان کوتاهی پیش از دستیابی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به برجام، در کنگره سخنرانی کرد که موجب تنش در روابط او با دموکرات‌های حاکم شد. در آن زمان، جو بایدن معاون باراک اوباما بود.

کاخ سفید در دو هفته اخیر موضع آقای نتانیاهو در ارتباط با تعلیق ارسال محموله‌های تسلیحاتی به اسرائیل را رد کرده است.

بنیامین نتانیاهو گفته در شرایطی که کشورش در حال جنگ علیه گروه افراطی حماس در غزه است و به حملات ۹ ماه اخیر گروه حزب‌الله به شمال اسرائیل نیز پاسخ می‌دهد، باید از ارسال منظم محموله‌های تسلیحاتی اطمینان یابد.

مقامات پیشین اسرائیلی که مخالف حضور نخست‌وزیر کشورشان در کنگره هستند، در موضع‌گیری خود در نیویورک تایمز نوشتند بنیامین نتانیاهو طرح جو بایدن برای برقراری صلح، کمک‌رسانی به ساکنان غزه و برکناری حماس از قدرت در غزه از طریق ایجاد یک نیروی حافظ صلح را رد کرده است.

به اعتقاد این مقامات، دادن امکان به آقای نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره «خشم و درد» مردم اسرائیل را که در تظاهرات علیه او موضع گرفته‌اند، نادیده می‌گیرد و «چنین اتفاقی نباید بیفتد».

درخواست مقامات پیشین اسرائیلی در بخش «نظرات» در روزنامه نیویورک‌ تایمز منتشر شده است.

این مقامات چهره‌هایی هستند که حامی تجمع‌های اعتراضی حدودا یک‌ساله در اسرائیل علیه «اصلاحات قضایی» مورد نظر دولت بنیامین نتانیاهو بودند. وقوع حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در مهر سال گذشته و شروع جنگ اسرائیل در غزه باعث فرونشستن موقتی این اعتراضات شد.

با این حال، اعتراض‌ها در اسرائیل به بنیامین نتانیاهو و درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی از مدتی پیش همزمان با ادامه جنگ، از سرگرفته شده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، مخالفان بنیامین نتانیاهو در انتخابات زودهنگام احتمالی توان تشکیل دولت را ندارند و حزب حاکم لیکود و ائتلافی از احزاب راست و مذهبی کماکان نماینده اکثریت جامعه خواهند بود.

نامه مقامات پیشین اسرائیلی در نیویورک تایمز علیه بنیامین نتانیاهو با انتقادهای داخلی در اسرائیل روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG