لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

نماینده ایران در سازمان ملل درباره عواقب حمله اسرائیل به لبنان هشدار داد


حملات اسرائیل به جنوب لبنان
حملات اسرائیل به جنوب لبنان

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک جمعه هشتم تیرماه نسبت به پیاهدهای حمله اسرائیل به لبنان هشدار داده است.

نمایندگی ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است در صورتی که اسرائیل علیه لبنان دست به جنگی «تمام عیار» بزند، چنین اقدامی «یک جنگ کاملا ویرانگر» را به دنبال خواهد داشت.

در این پیام تاکید شده است، اگر چنین حمله‌ای انجام بشود «همه گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است.»

در حالی این هشدار منتشر شده است که مقامات اروپایی در روزهای اخیر از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به کاهش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان کمک کند.

در همین زمینه، وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، از تهران خواست در راستای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه دست به اقدام بزند.

آنالنا بائربوک در این تماس تلفنی تاکید کرده که «باید به هر قیمتی از تشدید تنش در خاورمیانه جلوگیری کرد و ایران نیز باید در این امر سهیم باشد».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم در پیامی در شبکه ایکس گفته که در مورد «تنش‌های خطرناک در حال افزایش در طول خط آبی» با سرپرست وزارت خارجه ایران گفتگو کرده است.

اشاره آقای بورل به خط مرزی موقت ترسیم‌شده سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ بین لبنان با اسرائیل و بلندی‌های جولان در هنگام عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب این کشور است.

حدود سه هفته پیش، حزب‌الله پس از حمله هوایی اسرائیل که منجر به کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد این گروه شبه‌نظامی شد، شهرها و مواضع نظامی اسرائیل را با بزرگ‌ترین حملات راکتی و پهپادی خود تاکنون هدف قرار داد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هفته گذشته هشدار داد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف، «هیچ جایی در اسرائیل امن نخواهد بود».

از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته و آغاز جنگ کنونی غزه، گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در کشورهای لبنان٬ سوریه٬ عراق٬ یمن و همچنین خود ایران، اسرائیل را هدف حملات راکتی و موشکی قرار داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز هفتم تیرماه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که به‌دنبال «تسلط بر خاورمیانه» است و گفت باید برای مقابله با این تلاش‌های تهران، ابتدا گروه افراطی حماس را «نابود» کرد.

نخست وزیر اسرائیل گفته بود: ایران « در هفت جبهه حماس، حزب الله لبنان، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، کرانه باختری و خود ایران در حال جنگ با ما است».

XS
SM
MD
LG