لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

صادرات نفت ایران در ماه قبل به «بالاترین رقم طی پنج سال» رسید


Persian Gulf Tension
Persian Gulf Tension

شرکت مشاوره انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، وُرتکسا، گزارش داده که صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی به ۱.۷ میلیون بشکه رسیده که بالاترین رقم طی پنج سال گذشته است.

ایران در ماه مه با افزایش فروش نفت و پیشی گرفتن از کویت و نیجریه، چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک شد و سهمی ۹ درصدی در کل صادرات این سازمان داشت.

پیش از تحریم‌های آمریکا، ایران با صادرات روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی، سومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک بعد از عربستان و عراق بود.

هم‌اکنون ایران بعد از امارات جایگاه چهارم را دارد.

البته سبقت گرفتن ایران در صادرات نفت خام از کویت و نیجریه به این خاطر بوده که این کشورها با ساخت پالایشگاه‌های جدید خام‌فروشی نفت را کاهش داده‌اند.

کویت با راه‌اندازی پالایشگاه «الزور» و نیجریه با عملیاتی کردن پالایشگاه «دانگوت» از ژانویه امسال روی‌هم‌رفته روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را تبدیل به محصولات باکیفیت، خصوصا بنزین کرده و با قیمت بالاتر وارد بازارهای بین‌المللی کرده‌اند.

بر اساس آمارهای ورتکسا که در سایت آن منتشر شده، ایران در پنج ماه ابتدایی ۲۰۲۴ روزانه بطور متوسط یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.

هفته گذشته رئیس بانک مرکزی ایران از قول آمارهای گمرکی ایران اعلام کرد درآمدهای صادرات نفت کشور (نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره) در سه ماهه ابتدایی امسال شاهد رشدی ۳۵ درصدی بوده است.

آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، نشان می‌دهد متوسط صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال شاهد رشدی ۳۰ درصدی بوده است. قیمت نفت نیز در دوره یاد شده از حدود ۸۰ دلار به ۸۵ دلار افزایش داشته است.

ورتکسا می‌گوید افزایش تقاضای نفت چین به همراه استفاده بیشتر ایران از ناوگان «ارواح» باعث شده صادرات نفت جمهوری اسلامی افزایش یابد.

ناوگان ارواح نفتکش‌هایی هستند که بصورت پنهانی نفت تحریمی را بصورت غیرقانونی و با جعل سند حمل می‌کنند؛ موضوعی که همراه با تخفیف‌های نفتی ایران به پالایشگاه‌های چینی باعث می‌شود بیش از یک پنجم درآمدهای نفتی ایران هدر برود.

XS
SM
MD
LG