لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

تلاش آمریکا برای قبولاندن «نسخه جدید طرح آتش‌بس» به گروه حماس


اعتراض به دولت بنیامین نتانیاهو
اعتراض به دولت بنیامین نتانیاهو

رسانه‌های اسرائیل و آمریکا از کوشش تازه دولت آمریکا برای آتش‌بس در جنگ غزه خبر داده‌اند.

همزمان هزاران اسرائیلی معترض شنبه‌شب، ۹ تیر، در تل‌آویو و اورشلیم بار دیگر خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر و پذیرش معامله با گروه افراطی حماس برای آزادی اسرائیلی‌های گروگان در غزه شدند.

شبکه سی‌ان‌ان و سایت اکسیوس روز شنبه گزارش دادند آمریکا در تلاش تازه خود از مصر و قطر خواسته تا حماس را برای پذیرش نسخه جدیدی از طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس که ماه گذشته توسط رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شد، زیر فشار بگذارند.

دولت‌های دوحه و قاهره میانجی‌گر مذاکرات غیرمستقیم ماه‌های گذشته میان اسرائیل و حماس بوده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود. سران اصلی حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی ساکن قطر هستند. تشکیلات اطلاعاتی مصر تا پیش از جنگ جاری نیز یک بازیگر اصلی در تلاش‌های حل بحران‌های جنگی میان اسرائیل و حماس بوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، هدف از متن تازه‌ای که آمریکا تنظیم کرده، پل زدن بر اختلافات فعلی میان اسرائیل و حماس است و زبان تنظیم شده پیشنهاد در تلاش برای پذیرش از سوی حماس تغییراتی کرده است.

حماس در پاسخ به پیشنهاد ماه گذشته خواهان «اصلاحاتی» شد که اسرائیل آن را غیرقابل قبول نامید.

اسامه حمدان، از مقامات حماس در لبنان، شنبه، ۹ تیر، در یک نشست خبری در بیروت گفت آخرین پیشنهادی که گروه او دریافت کرده، روز چهارم تیر بوده و مطالبات حماس برای آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیل از نوار غزه را تأمین نکرده است.

حمدان افزود: هر پیشنهادی که شامل خواسته‌های اصلی حماس در مورد آتش‌بس و عقب‌نشینی نباشد، «اتلاف وقت» است.

یک مقام دولت اسرائیل شنبه‌شب گفت دولت بنیامین نتانیاهو به متن پیشنهادی که جو بایدن آن را اعلام کرد، «متعهد است».

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته گفتند ارتش این کشور به‌زودی در جنگ غزه وارد «فاز سوم» می‌شود. این مرحله کاهش عملیات جنگی در نوار غزه است. اما نیروهایی از اسرائیل کماکان در غزه باقی خواهند ماند.

جنگ غزه از ۲۶۸ روز پیش با حمله گروه حماس به خاک اسرائیل و کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی دیگر آغاز شد.

تلفات فلسطینیان در جنگ، با احتساب شبه‌نظامیان کشته شده، تاکنون به ۳۷ هزار و ۸۳۴ تن رسیده است.

تجمع‌های اعتراضی در تل‌آویو و اورشلیم

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پلیس این کشور با شماری از شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی شنبه‌شب در تل‌آویو و اورشلیم با خشونت برخورد کرده است.

معترضان خواهان کناره‌گیری دولت بنیامین نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام بودند.

معترضان در تل‌آویو سپس به خانواده اسرائیلی‌های گروگان در دست حماس پیوستند که تجمع اعتراضی دیگری را در نزدیکی وزارت دفاع و ورودی بزرگراه شماره یک اسرائیل، برگزار کرده بودند.

ژنرال ذخیره نوعام تیبون که به نیروهای اسرائیل در جنگ غزه پیوسته بود، در سخنرانی در جمع این معترضان گفت بنیامین نتانیاهو آزادی شهروندان گروگان را به فراموشی سپرده است.

این شخصیت اسرائیلی گفت در هفت ماه اخیر دست‌کم دو معامله دیگر به روی میز بود که می‌توانست منجر به آزادی شمار دیگری از شهروندان ربوده شده شود، اما نتانیاهو «از روی انگیزه‌های سیاسی و وابستگی» به سیاستمداران افراطی، پیشنهادها را نپذیرفت.

پلیس اسرائیل در رد سخنان نعما لازیمی، یک نماینده مجلس که از سوی پلیس مضروب شده، گفت او «مزاحم» نیروهای پلیس هنگام بازداشت افرادی شد که می‌خواستند ساختمان «هیستدروت»، اتحادیه کارگران را به آتش بکشند.

معترضان حلقه‌های آتش در نزدیکی این ساختمان برافروخته بودند.

نوعا آرگامانی، دختر ۲۵ ساله اسرائیلی که بیش از هشت ماه گروگان حماس در غزه بود و به‌تازگی در عملیات ویژه تکاوران اسرائیلی رهایی یافت، شنبه‌شب در نخستین حضور رسانه‌ای خود خواهان تلاش دولت برای معامله جهت رهایی بقیه گروگان‌های اسرائیلی در غزه شد.

خانم آرگامانی گفت او «با فداکاری» تکاوران و به بهای کشته شدن فرمانده تکاوران، به آغوش پدر و مادر بیمار سرطانی‌اش بازگشته اما اسرائیلی‌های باقی‌مانده در گروگان حماس، در رنج بزرگی هستند و باید آن‌ها را به آغوش خانواده خود برگرداند.

۱۱۶ اسرائیلی در دست حماس باقی مانده‌اند که اسرائیل مرگ حدود ۴۵ تن آن‌ها را تأیید کرده اما تأکید دارد که بازگرداندن اجساد نیز بخشی از هر معامله احتمالی با حماس خواهد بود.

با استفاده از اکسیوس و شبکه‌های سی‌ان‌ان، کان و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG