لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

وعده پزشکیان برای مقابله با سانسور اینترنت و گشت ارشاد در صورت پیروزی در انتخابات


مسعود پزشکیان، نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، در آستانه دور دوم این انتخابات با موضع‌گیری علیه سانسور اینترنت و گشت ارشاد، وعده داده است که دولت احتمالی او مقابل این اقدامات می‌ایستد.

آقای پزشکیان که در دور دوم انتخابات با سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت اصول‌گرایان رقابت می‌کند، با چالش تحریم انتخابات از سوی مخالفان جمهوری اسلامی مواجه است و تلاش می‌کند شهروندانی را که همچنان برای شرکت در انتخابات تردید دارند، به رأی دادن قانع کند.

او روز یکشنبه در واکنش به نوشته یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس که خواستار تضمین برای مقابله با گشت ارشاد و سانسور اینترنت در صورت پیروزی در انتخابات شده بود، نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد.»

با این حال پاسخ آقای پزشکیان انتقادهایی را در میان فعالان مخالف شرکت در انتخابات به دنبال داشت و از جمله، مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلبی که مخالفت شرکت در انتخابات است، «آقای پزشکیان وقتی می‌تواند ادعا کند پاسخی صریح و تضمینی دقیق به این پرسش داده‌است که خطاب به حاکمیت اعلام کنند برای حل این بحران‌ها آمده‌اند و کتبا تضمین کنند اگر تا سال آینده بحران سبک زندگی را نسبت به امروز بهبود نبخشیدند و یا بحران اینترنت و فیلترینگ را حل نکردند استعفا خواهند کرد.»

این فعال سیاسی که از جمله به دلیل اعتراض به قطع اینترنت در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، همدردی با قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران و نیز شکایت از مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه مدیریت کرونا، سابقه محکومیت و زندان را دارد، گفته است که اساساً این موارد در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور نیست و تأکید کرده که تفاوت نحوه پرسش یک فعال مدنی و پاسخ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به او، «تفاوت گذارطلبی و اصلاح‌طلبی است».

طبق آمار ستاد انتخابات وزارت کشور، میزان مشارکت در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۳۹.۹ درصد بوده که پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام دوره‌های چنین انتخاباتی در کشور محسوب می‌شود.

این میان مسعود پزشکیان تنها با کسب ۱۰.۴۱۵.۱۹۱ رأی به عنوان نفر اول راهی مرحله بعدی انتخابات شد که نتیجه‌ای متزلزل است.

روز یکشنبه همچنین علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی و استاد دانشگاه تهران، به تیم مسعود پزشکیان پیوست چنان‌که از او به عنوان گزینه اصلی وزارت اقتصاد در دولت احتمالی مسعود پزشکیان نام می‌شود.

رسانه‌های حامی آقای پزشکیان در توصیف علی طیب‌نیا او را موفق‌ترین وزیر اقتصاد تاریح جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند که توانست تورم را در دوره خود تک‌رقمی کند.

مسعود پزشکیان در حالی حمایت گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان، و چهره‌هایی چون محمد خاتمی، حسن روحانی و برخی وزیران دولت‌های روحانی و خاتمی را از آن خود کرده که دیدگاه‌هایش درباره موضوعاتی چون تحریم سپاه پاسداران توسط ایالات متحده، یا نوع توصیف او از اعتراض‌های ضدحکومتی در سال‌های اخیر، انتقادهایی را به دنبال داشته است.

در کارزارهای تبلیغات انتخاباتی در دور نخست انتخابات نیز، تأکید عمده مسعود پزشکیان بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، مصوب رهبر جمهوری اسلامی بود، که به زعم مخالفان شرکت در انتخابات، این موضوع حاکی از آن است که در نهایت تفاوت چندانی میان نامزدهای انتخاباتی نیست و فرق نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور آینده باشد.

در این زمینه روز یکشنبه نامه‌ای با امضای ۵۵ فعال مدنی و سیاسی همچون نرگس محمدی، پوران ناظمی، گوهر عشقی، شعله پاکروان، قاسم شعله‌سعدی، حشمت‌الله طبرزدی و محمد نوری‌زاد منتشر کردند که تمام نامزدهای این انتخابات را «بی‌اختیار و دستچین شده» نامیدند.

امضاکنندگان این نامه گفته‌اند که «کنش عدم مشارکت و پشت کردن به سناریوهای سرهم‌بندی شده حاکمیت، مردم را در جایگاه نیرویی قابل محاسبه و پتانسیل اعتراضی قدرتمند قرار خواهد داد.»

قرار است دور دوم از انتخابات ریاست جمهوری ایران، برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی جمعه هفته جاری برگزار شود.

XS
SM
MD
LG