لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

استارت‌آپ‌های اسرائیلی تنها در سه ماه اخیر سه میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند


استفاده راننده اسرائیلی از اپ وِیز
استفاده راننده اسرائیلی از اپ وِیز

استارت‌آپ‌های فناوری اسرائیل روز یک‌شنبه، دهم تیر، اعلام کردند در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۲.۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

این در حالی است که اسرائیل در ۹ ماه اخیر در جنگ غزه و جنگ موازی در مقابله با حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل درگیری بوده است. با این حال روند سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در شرکت‌های فناوری اسرائیلی سیر صعودی داشته است.

این دومین فصل سه ماهه پیاپی است که عرصه فناوری در اسرائیل ارقام چشمگیری از سرمایه‌گذاری خارجی را جذب می‌کند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ سرمایه‌گذاری ۱۹ درصد افزایش داشته است.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۱.۶۳ میلیارد دلار به سوی این شرکت‌ها روان شده بود.

در سه ماه میان آوریل، مه و ژوئن سال جاری سرمایه‌گذاران با اعتماد به شرکت «وِیز» ۹۶۵ میلیون دلار را برای امنیت سایبری در این کمپانی سرمایه‌گذاری کردند.

۶۲ درصد از ۲.۹ میلیارد دلاری که در سه ماهه دوم سال سرمایه‌گذاری شده، حاصل شش معامله با شرکت‌ها از جمله «ویز» بوده است. کمترین رقم در این شش فقره معامله یکصد میلیون دلار بود.

۴۷ نهاد سرمایه‌گذاری خارجی در این بازه زمانی برای نخستین بار در استارت‌‌آپ‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری کردند.

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ شرکت‌های فناوری اسرائیلی پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده بودند.

اما جلب سرمایه از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ از یک سو به دلیل کاهش جهانی و از سوی دیگر به دلیل برخی نگرانی‌ها از تأثیرات «اصلاحات قضایی» در ساختار اسرائیل، محدود شد.

با این حال، از آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در نیمه مهر سال گذشته که به جنگ ارتش اسرائیل در غزه منجر شد، سطح سرمایه‌گذاری در یک روند پایدار رو به افزایش بوده است.

اسرائیل یک قدرت جهانی در عرصه فناوری محسوب می‌شود که محصولات و خلاقیت‌های آن در شرکت‌های جهانی نامدار کاربرد زیادی دارد.

همچنین داده‌های اعلام شده در روز ۲۸ خرداد سال جاری از سوی اسرائیل حاکی بود که این کشور با وجود جنگ در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، ۱۳ میلیارد دلار تسلیحات ساخت خود را به کشورهای جهان صادر کرده است.

این رقم، یک رکورد تازه بود. ۳۶ درصد از این ۱۳ میلیارد دلار به فروش تجهیزات دفاع هوایی اختصاص داشت.

۹ درصد از تسلیحات به آمریکا و کانادا، ۳۵ درصد به کشورهای اروپایی، ۴۸ درصد به کشورهای آسیا و حوزه اقیانوسیه، چهار درصد به آمریکای لاتین، سه درصد به کشورهای مورد توافق «پیمان ابراهیم» و یک درصد به دولت‌های آفریقایی صادر شده است.

XS
SM
MD
LG