لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

اسرائیلی‌ها از ورود به نمایشگاه بین‌المللی تسلیحاتی پاریس منع شدند


نمایشگاه بین‌المللی یوروساتوری (Eurosatory) پاریس
نمایشگاه بین‌المللی یوروساتوری (Eurosatory) پاریس

تصمیم دادگاهی در فرانسه در خصوص منع حضور شهروندان اسرائیلی و غیراسرائیلی‌های مرتبط با شرکت‌های سازنده تسلیحات اسرائیل در یک نمایشگاه عمده صنایع تسلیحاتی در خاک فرانسه با خشم اسرائیل روبه‌رو شده است.

پیش از تصمیم دادگاه فرانسه، دولت امانوئل مکرون نیز خود در تصمیمی بی‌سابقه حضور صنایع نظامی اسرائیل در نمایشگاه یادشده را منع کرده بود.

نمایشگاه تسلیحاتی یوروساتوری دوشنبه ۲۸ خرداد کار خود را آغاز می‌کند.

قرار بود ۷۴ شرکت اسرائیلی در رویداد پنج‌روزه یوروساتوری در محل نمایشگاه نزدیک به فرودگاه بین‌المللی پاریس شرکت کنند.

این رویداد سالانه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تجهیزات نظامی در جهان است. امسال ۱۷۰۰ شرکت از ۱۵۰ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

در سال‌های پیش، صنایع تسلیحاتی و به‌ویژه کارخانه‌های اسرائیلیِ سازنده تجهیزات دفاع هوایی سهم عمده‌ای در این نمایشگاه سالانه فرانسوی داشتند و به خاطر توجه زیاد جهانی به محصولات خود، معاملات کلانی را با دولت‌های علاقه‌مند به دریافت این محصولات امضا می‌کردند.

وزارت دفاع فرانسه گفته بود شرایط برای میزبانی شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه مناسب نیست.

سفیر فرانسه در تل‌آویو هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه اسرائیلی کان گفت تصمیم دولت امانوئل مکرون به خودداری از راه دادن اسرائیل به نمایشگاه، نظر به ملاحظات ناشی از درخواست‌های افکار عمومی برای توقف جنگ غزه گرفته شده است.

سفیر فرانسه به خشم و اعتراض در کشورش به کشته شدن ده‌ها فلسطینی در جریان حمله سه هفته پیش ارتش اسرائیل در منطقه‌ای در رفح در جریان عملیات ارتش با هدف کشتن دو فعال گروه افراطی حماس، اشاره کرده بود.

امانوئل مکرون با ابراز خشم از مرگ ۴۵ غیرنظامی در رویداد رفح، بر لزوم آتش‌بس فوری در جنگ غزه تأکید کرد.

وزارت دفاع فرانسه بر اساس سخنان آقای مکرون دستور ممنوعیت حضور کارخانه‌های صنایع نظامی اسرائیلی در نمایشگاه را صادر کرد.

در همین حال، دادگاهی در حومه پاریس جمعه ۲۵ خرداد در پی شکایتی که از سوی گروه‌های حامی فلسطین دریافت کرد، ممنوعیت علیه حضور شرکت‌های اسرائیلی را گسترش داد و حکم داد که باید مانع از حضور کارمندان شرکت‌های اسرائیلی و غیراسرائیلی‌هایی شد که برای شرکت‌های اسرائیلی کار می‌کنند.

دادگاه به برگزارکنندگان نمایشگاه دستور داد تابلوهای بزرگی در ورودی نصب کرده و به‌طور روشن و رسمی تأکید کنند که شرکت‌ها و نمایندگان کمپانی‌های اسرائیل و هر گونه عوامل دیگر مرتبط با اسرائیل اجازه ورود ندارند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، منع حضور شرکت‌های مرتبط با اسرائیل «شامل کمپانی‌های آمریکایی نیز شده است.»

شارل بدوین، مدیر نمایشگاه، گفته است که حکم دادگاه فراتر از تصمیم وزارت دفاع فرانسه است و «سریع‌ترین تدابیر» را اتخاذ خواهد کرد تا علیه حکم درخواست تجدیدنظر ارائه کند اما در حال حاضر، مسئولان نمایشگاه از تصمیم دادگاه پیروی می‌کنند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه از ارائه درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه «حمایت کرده» و ممکن است حکم دادگاه تجدیدنظر در سریع‌ترین حالت ممکن روز دوشنبه، همزمان با گشایش نمایشگاه، صادر شود.

با این حال، به نوشته تایمز اسرائیل، برگزارکنندگان نمایشگاه گفتند منعی برای بازدید اسرائیلی‌ها ایجاد نشده و اسرائیلی‌هایی نیز که برای شرکت‌های غیر اسرائیلی کار می‌کنند، می‌توانند از این محل دیدار کنند.

گروه‌های حامی فلسطینیان از تصمیم دادگاه فرانسه در جلوگیری از حضور افراد مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه استقبال کردند.

روزنامه اقتصادی اسرائیلی گلوبز نوشت «دیکتاتورهای آفریقایی» در نمایشگاه فرانسه قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران آزادانه تردد خواهند کرد اما اسرائیل از شرکت در آن منع شده است.

به نوشته گلوبز، این رویداد، تنزل بی‌سابقه در روابط تجاری میان فرانسه و اسرائیل است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز آن را نشانی از احتمال تحریم اقتصادی اسرائیل از سوی کشورها دانسته است.

به گزارش شبکه اسرائیلی کان، سخنان یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در رد پیشنهاد فرانسه برای میانجی‌گری میان اسرائیل و حزب‌الله نیز ناشی از رویکرد سخت‌گیرانه‌تر اخیر فرانسه در ارتباط جنگ اسرائیل در غزه است.

امانوئل مکرون ۲۴ خرداد از «دستیابی به توافق» برای تشکیل یک کمیته سه‌جانبه فرانسوی، آمریکایی و اسرائیلی برای کاهش تنش میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان خبر داد.

اما ژنرال گالانت ۲۵ خرداد گفت در حالی که اسرائیل در «عادلانه‌ترین نبرد» خود است، فرانسه «سیاست خصمانه» علیه اسرائیل در پیش گرفته و جنایات آشکار حماس علیه زنان و کودکان ما را که تنها به خاطر یهودی بودن آن‌ها انجام داده، «نادیده گرفته است».

کاخ الیزه در واکنش به سخنان وزیر دفاع اسرائیل جانبداری دولت امانوئل مکرون در جنگ غزه را رد کرد.

با استفاده از: تایمز اسرائیل، گلوبز، شبکه کان، یدیعوت آحرونوت؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG