لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

واکنش‌ها به آزاد کردن رئیس بیمارستان شفا غزه توسط اسرائیل


آزادی محمد ابوسلمیه با انتقاد جناح‌های سیاسی در اسرائیل مواجه شده است
آزادی محمد ابوسلمیه با انتقاد جناح‌های سیاسی در اسرائیل مواجه شده است

آزاد شدن مدیر بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین مرکز درمانی نوار غزه، که به اتهام کمک به گروه افراطی حماس برای ایجاد یک مرکز فرماندهی در این بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شده بود، با انتقادهایی در داخل اسرائیل مواجه شده است.

این در حالی است که محمد ابوسلمیه پس از آزادی، اسرائیل را به «شکنجه» زندانیان فلسطینی متهم کرد.

آزادی او که از قرار معلوم به دلیل ازدحام در زندان‌های نظامی اسرائیل انجام شده است، با انتقاد شدید جناح‌های سیاسی گوناگون در اسرائیل مواجه شد و چند وزیر دولت و برخی از رهبران اپوزیسیون می‌گویند او باید در زندان می‌ماند.

مخالفان آزاد شدن محمد ابو سلمیه ادعاهای قبلی دولت و ارتش اسرائیل را تکرار کردند که در بحبوحه جنگ در نوار غزه او را به مشارکت در استفاده نظامی نیروهای حماس از این بیمارستان متهم کرده بودند.

محمد ابو سلمیه و سایر مقامات بهداشتی فلسطینی همواره این اتهام را رد کرده‌اند و آزادی او بدون محاکمه یا اعلام جرم ادعای اسرائیل در مورد همکاری مقامات بهداشتی نوار غزه با گروه حماس را زیر سوال خواهد برد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

محمد ابو سلمیه همراه با ۵۴ زندانی فلسطینی دیگر آزاد شد و اکثر آن‌ها اسرائیل را به بدرفتاری و شکنجه زندانیان متهم کردند.

اسوشیتدپرس نوشته است این ادعاها را به‌طور مستقل نمی‌توان تأیید کرد ولی جزئیات آن با شهادت سایر فلسطینیان که در زندان‌های اسرائیل بوده‌اند انطباق دارد.

آقای ابوسلمیه پس از آزادی و بازگشت به نوار غزه، روز دوشنبه ۱۱ تیر در نشستی خبری گفت: «زندانیان ما به اشکال گوناگون شکنجه شده‌اند و این شکنجه‌ها هر روز ادامه داشت.»

او افزود که زندانبان‌ها انگشت او را شکسته‌اند و در جریان کتک خوردن که در آن مأموران از باتوم استفاده می‌کردند از ناحیه سر دچار خونریزی شده است.

آقای ابوسلمیه گفت در بازداشتگاه‌هایی که در آنجا زندانی بوده کادر درمانی اسرائیلی نیز در بدرفتاری با زندانیان مشارکت داشتند و این نقض قوانین است. به گفته او به دلیل بی‌توجهی به نیازهای پزشکی زندانیان دست و پای چندین نفر از آن‌ها را قطع کرده‌اند.

اداره زندان‌های اسرائیل که در گذشته چنین اتهاماتی را رد کرده است، تاکنون به سخنان آقای ابوسلمیه واکنش نشان نداده است.

ارتش اسرائیل در ماه نوامبر با این توجیه که حماس در الشفا یک مرکز فرماندهی ایجاد کرده به این بیمارستان حمله کرد.

در همان زمان محمد ابو سلمیه و سایر کارمندان این بیمارستان ضمن رد این ادعا، اسرائیل را متهم کردند که با این حمله جان هزاران بیمار و افرادی که در این بیمارستان پناه گرفته بودند را به خطر می‌اندازد.

ارتش اسرائیل پس از تصرف بیمارستان الشفا، تونلی که به چند اتاق در زیر ساختمان منتهی می‌شد و شواهدی حاکی از حضور شبه نظامیان را کشف کرد ولی این شواهد با ادعای اسرائیل مبنی بر وجود یک مرکز فرماندهی حماس در این ساختمان انطباق نداشت.

ارتش اسرائیل پس از الشفا با همان توجیه به چندین بیمارستان دیگر در نوار غزه حمله کرده و در نتیجه فعالیت آن‌ها به‌طور کامل یا تا حد زیادی متوقف شده است.

از بین رفتن امکانات بهداشت و درمانی نوار غزه در شرایطی روی می‌دهد که هزاران فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل چند ماه پیش با این توجیه که شبه نظامیان فلسطینی به این ساختمان بازگشته اند دوباره به بیمارستان الشفا حمله کرد.

انتقادها در داخل اسرائیل

آزادی مدیر بیمارستان الشفا با انتقاد شدید چند عضو دولت اسرائیل و رهبران اپوزیسیون روبرو شده و از سوی دیگر، نهادهای دولتی هر یک تلاش می‌کنند دیگری را مسئول بازداشت و آزاد کردن او معرفی کنند.

ایتمار بن گویر، وزیر دست راستی امنیت ملی اسرائیل، آزادی او را «اهمال امنیتی» و وزارت دفاع را مسئول این تصمیم معرفی کرد.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، نیز آزادی آقای ابوسلمیه را نشانه دیگری از «بی قانونی و ناکارآمدی» دولت فعلی اسرائیل دانست.

وزارت دفاع در بیانیه کوتاهی گفت آزاد کردن زندانیان در حوزه مسئولیت اداره زندان‌ها و شین بت، اداره امنیت داخلی اسرائیل، است.

اداره زندان‌های اسرائیل گفت این تصمیم توسط شین بت و ارتش اتخاذ شده و همراه با بیانیه خود حکم آزادی را که توسط یک ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل امضا شده است را منتشر کرد.

شین بت، اداره امنیت داخلی اسرائیل، نیز گفت دولت برخلاف توصیه‌های این اداره برای کاستن از ازدحام در زندان‌ها افرادی را که تهدید جدی تلقی نمی‌شوند آزاد کرده است.

از زمان شروع جنگ در نوار غزه، ارتش و پلیس اسرائیل هزاران فلسطینی را در غزه و کرانه باختری بازداشت کرده‌اند و بازداشتگاه‌های نظامی مملو از زندانیان فلسطینی هستند.

اکثر این افراد بدون محاکمه و اعلام جرم و براساس مقرراتی که «بازداشت اداری» نامیده می‌شود در زندان هستند.

XS
SM
MD
LG