لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

مولتی‌ویتامین‌ها خطر مرگ زودهنگام را «افزایش می‌دهند»


مطالعه‌ای جامع که توسط محققان آمریکایی انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف روزانهٔ مولتی‌ویتامین‌ها نه تنها به افزایش طول عمر کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است خطر مرگ زودهنگام را نیز افزایش دهد.

در این تحقیق که توسط محققان در مؤسسه ملی سرطان در ایالات متحده انجام شده، سلامت نزدیک به ۴۰۰ هزار بزرگسال بدون بیماری‌های بلندمدت جدی بررسی شده است تا اثرات مولتی‌ویتامین‌ها روی میزان مرگ‌ومیر آنها در طی دو دهه آینده مشخص شود.

بر خلاف انتظار، افرادی که به‌طور منظم مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند، اندکی بیشتر از کسانی که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کردند، در دورهٔ مطالعه فوت کرده‌اند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که «استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها منجر به بهبود طول عمر نمی‌شود.»

دکتر اریکا لافتفیلد و همکارانش در مؤسسه ملی سرطان در مریلند، داده‌های به دست آمده از سه مطالعهٔ عمدهٔ بهداشتی در آمریکا را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. این مطالعات که در دههٔ ۱۹۹۰ آغاز شده‌اند، استفادهٔ روزانهٔ مولتی‌ویتامین‌ها توسط شرکت‌کنندگان را زیر نظر داشته‌اند.

به گفتهٔ دکتر لافتفیلد، «ما هیچ مدرکی مبنی بر کاهش خطر مرگ ناشی از مصرف مولتی‌ویتامین‌های روزانه پیدا نکردیم و در عوض، خطر مرگ بالاتری به میزان ۴٪ در سال‌های اولیه در میان مصرف‌کنندگان روزانهٔ مولتی‌ویتامین‌ها مشاهده شد.»

مصرف مولتی‌ویتامین‌ها در سراسر جهان در میان بزرگسالان افزایش یافته است و بسیاری با هدف بهبود سلامتی خود آن‌ها را مصرف می‌کنند. پیشتر نیز دانشمندان در مورد مصرف منظم مولتی‌ویتامین‌ها هشدار داده بودند اما مطالعات قبلی نتایج متناقضی داشته و به دوره‌های کوتاه‌تری محدود بوده است.

این یافته‌های تازه که در نشریه پزشکی جاما نتورک منتشر شده‌اند در دوره‌ای طولانی‌تر و با اطلاعاتی جامع در مورد جمعیت‌شناسی و عوامل سبک زندگی افراد انجام شده است تا محققان اثرات احتمالی سوگیری‌هایی که ممکن است بر یافته‌ها اثرگذار باشد را کاهش دهند.

دکتر نیل برنارد، استاد پزشکی در دانشگاه جورج واشینگتن که نظر او همراه با این مطالعه در نشریه جاما منتشر شده است می‌گوید ویتامین‌ها کمتر از آنچه که وعده می‌دهند فایده دارند.

دکتر برنارد توصیه می‌کند که به جای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها باید از غذاهای سالم‌تر و به خصوص مواد مغذی حاوی فیبر استفاده کرد و هم‌زمان، مصرف چربی اشباع شده و غذاهای با کلسترول بالا را محدود کرد.

XS
SM
MD
LG