لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

بمباران مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل در پی حملات راکتی


دود ناشی از بمباران ارتش اسرائیل
دود ناشی از بمباران ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۴ تیر، برای ساعات متمادی «اهداف حزب‌الله» در جنوب لبنان را بمباران کرد.

حملات ارتش در پی شلیک راکت و رخنه ده‌ها پهپاد حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز پنج‌شنبه رخ داد.

رسانه‌های اسرائیل هشدارهای خطر ناشی از حملات راکتی و نفوذ پهپادها به مناطق مختلف شمال کشور را برای ساعات متمادی در طول برنامه‌های زنده پخش می‌کردند.

به گزارش این رسانه‌ها، دست‌کم دو اسرائیلی در این حملات زخمی شدند.

پیشتر یک منبع حزب‌الله به شبکه الجزیره گفته بود که این گروه روز پنج‌شنبه «بیش از ۲۰۰ راکت» و ده‌ها پهپاد را به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

شبه‌نظامیان متحد تهران چهارشنبه نیز حدود یکصد راکت دیگر را به سوی اسرائیل روانه کردند که اسرائیل از اصابت اکثر آن‌ها به فضای باز و رهگیری بقیه خبر داد.

در همین حال اصابت راکت‌ها به فضای باز موجب آتش‌سوزی در مزارع و جنگل‌ها شده و آتش‌نشانان اسرائیلی را که آماده مقابله با چنین احتمالی بودند، برای اطفای حریق به نقاط مختلف کشاند.

حزب‌الله پس از کشته شدن محمد نعمه ناصر، ملقب به «حاج ابونعمه» در حمله پهپادی روز چهارشنبه حملات خود به اسرائیل را گسترش داد.

محمد نعمه ناصر یکی از سه فرمانده اصلی میدانی حزب‌الله در جنوب لبنان در یگان موسوم به «عزیز» بود و ارتش اسرائیل او را عامل حملات راکتی ۹ ماه اخیر این گروه به شمال اسرائیل نامیده بود. او سومین فرمانده ارشد حزب‌الله است که در عملیات میدانی اخیر کشته شده است.

محمد نعمه ناصر در حمله پهپادی به خودروی در حال حرکتش در جاده‌ای در اطراف شهر صور از پای درآمد. یک عضو دیگر گروه نیز در کنار او کشته شد.

تا پیش از مرگ این فرمانده ارشد حزب‌الله تا حدی از حملات میان این گروه و اسرائیل که تا دو هفته پیش از آن شدید بود، کاهش یافته بود. دور شدید حملات قبلی نیز ناشی از مرگ یک فرمانده مهم دیگر حزب‌الله بود.

همزمان با سفر هفته گذشته وزیر دفاع اسرائیل به واشینگتن، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که آمریکا، اروپا و کشورهای عرب منطقه به حزب‌الله هشدار داده‌اند در صورت عدم توقف حملات به اسرائیل، نباید امیدوار باشد که آمریکا سران اسرائیل را از یک حمله گسترده در لبنان بازدارند.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرده‌اند که برای دور کردن حزب‌الله از مرزهای شمال اسرائیل و بازگشت امن ده‌ها هزار اسرائیلی آواره شده از شهرهای شمال این کشور، راهکار سیاسی را ترجیح می‌دهند اما آماده هر احتمال دیگری نیز هستند.

حزب‌الله که از یک روز بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل برای حمایت از این گروه دیگر متحد تهران حملات جنگی به شمال اسرائیل را آغاز کرده، پایان تحرکات خود را به قطع جنگ غزه مشروط کرده است.

حزب‌الله در ۹ ماه گذشته تأیید کرده که بیش از ۳۶۰ عضو خود را از دست داده است. عملیات حزب‌الله حدود ۲۰۰ لبنانی دیگر، شامل حدود یکصد غیرنظامی را نیز به کام مرگ کشانده‌ است.

همزمان با احتمال وقوع جنگ گسترده در لبنان، انتقادهای داخلی در شبکه‌های تلویزیونی لبنان و از زبان سیاستمداران لبنانیِ مخالف حزب‌االله افزایش یافته است.

این منتقدان در لبنان تأکید دارند که نمی‌خواهند کشورشان به سرنوشت غزه مبتلا شود.

جنگنده‌های اسرائیل در روزهای اخیر بر فراز بیروت پرواز کرده و دیوار صوتی را به نشانه هشدار شکستند.

XS
SM
MD
LG