لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

مخالفت چند حامی مالی بزرگ حزب دموکرات با ادامه کارزار بایدن


جو بایدن پس از مشورت با خانواده‌اش، به‌ویژه همسرش جیل، تأکید کرد که از کارزار مبارزه با ترامپ کنار نخواهد کشید
جو بایدن پس از مشورت با خانواده‌اش، به‌ویژه همسرش جیل، تأکید کرد که از کارزار مبارزه با ترامپ کنار نخواهد کشید

در ادامه نومیدی و انتقاد برخی از طرفداران جو بایدن در پی عملکرد ضعیف او در مناظره، چند حامی مالی بزرگ حزب دموکرات آمریکا برنامه‌هایی را برای زیر فشار قرار دادن او جهت کناره‌گیری از نامزدی انتخابات ریاست‌ جمهوری طراحی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، بسیاری از اهداکنندگان بزرگ مالی به کارزار انتخاباتی جو بایدن پس از چند روز تلاش پشت پرده و امیدواری به این‌که او مستقلا تصمیم به کناره‌گیری را اعلام کند، اکنون خود وارد اقدام شده و برنامه‌هایی را برای کنار گذاشتن او کلید زده‌اند.

این گزارش‌ها حاکی است تلاش‌های هماهنگ و گاه متضاد در حال شکل‌گیری است تا جو بایدن به اعلام کناره‌گیری نزدیک‌تر شده و زمینه برای نامزدی یک فرد دیگر فراهم شود.

آقای بایدن که بعد از پذیرش عملکرد ضعیف خود در مناظره هفته گذشته با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، همچنان با موجی از انتقادهای داخلی حزب دموکرات روبه‌روست، روز چهارشنبه بر تعهد خود به ماندن در رقابت تأکید کرد.

سن بالای آقای بایدن و عدم پویایی او در گفتار و رفتار در آن مناظره و در شماری از برنامه‌های عمومی ماه‌های اخیر به تردیدها در مورد سلامت کافی وی برای احراز یک دوره چهار ساله دیگر دامن زده است.

کاخ سفید تأکید کرده که آقای بایدن بعد از مناظره نیز آزمایش‌های لازم را گذرانده است. اما تردیدهایی در مورد درستی این گزارش عنوان شد.

استراتژیست‌های حزب دموکرات نگران هستند که او نتواند در انتخابات آبان‌ماه سال جاری در کاخ سفید ابقا شود.

گروهی از حامیان مالی بزرگ دموکرات‌ها اکنون می‌کوشند یکصد میلیون دلار در یک صندوق گردآوری کنند تا از نامزدی یک مهره جایگزین حمایت کنند.

برخی از حامیان عمده دموکرات نیز «تهدید» کرده‌اند که ممکن است کمک مالی خود را غیر از آقای بایدن، از سایر نامزدهای دموکرات که برای کرسی در مجلسین نمایندگان و سنا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کنند، سلب کنند.

برخی از کمک‌کنندگان بزرگ مانند رید هیستینگز، بنیانگذار نتفلیکس، فراخوان آشکار به لزوم کناره‌گیری آقای بایدن داده است.

گیدئون استاین، یک حامی عمده دیگر دموکرات که گفته می‌شود در صحنه سیاست این حزب یک مهره سنگین است، هشدار داده که خانواده او ممکن است اهدای ۳.۵ میلیون دلار کمک را دریغ کنند، مگر آن‌که آقای بایدن از صحنه کنار برود.

به گفته آقای استاین، با هر کمک‌کننده بزرگ دیگری که گفت‌وگو کرده، آن‌ها هم معتقدند که افزایش فشار بر بایدن راهی برای افزایش احتمال شکست دادن دونالد ترامپ خواهد بود.

اَبیگیل دیزنی، از وارثان کمپانی فیلمسازی دیسنی، نیز اعلام کرده که کارزار آقای بایدن و کمیته‌های حامی این کارزار کمک بیشتری از او نخواهند گرفت.

خانم دیزنی جو بایدن را «انسان خوبی که به درستی به میهن خدمت کرده» توصیف کرد، اما گفت خطرات در خصوص احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید زیاد است و انتخاب دوباره ترامپ «عواقب هولناک» دارد.

دامون لیندلوف، که دو هفته پیش همراه با اهداکنندگان دیگر در هالیوود میزبان جو بایدن و باراک اوباما بود و شخصا ۱۱۵ هزار دلار تنها در همین روز به کارزار بایدن کمک کرد، در روزهای اخیر گفت تا وقتی گرد و غبار بلند است، کسی دیگر مشتاق کمک به او نیست.

آری امانوئل، برادر رام امانوئل، رئیس دفتر سابق باراک اوباما، که خود مالک یو‌اف‌سی است، نیز روز ۱۴ تیر در کلرادو گفت خشکاندن کمک مالی تنها راه برای وادار کردن آقای بایدن به کناره‌گیری است.

با این حال، برخی از حامیان مالی بزرگ تهدیدی در مورد قطع کمک نکرده‌اند ولی به فشارها برای کناره‌گیری آقای بایدن پیوسته‌اند.

جو بایدن در نظر دارد روز جمعه و آخر هفته بعد از سالروز استقلال آمریکا، در یک سری مصاحبه برای تثبیت جایگاه خود به عنوان نامزدی شایسته که می‌تواند دوباره بر دونالد ترامپ غلبه کند، تلاش کند.

کمک‌های مالی در کارزار ریاست‌جمهوری آمریکا نقشی تعیین‌کننده دارد. انتخابات این دوره نیز تاکنون گران‌ترین کارزار بوده است. تا ماه گذشته بایدن موفق‌تر از ترامپ در گردآوری کمک مالی بود.

اگر آقای بایدن تا ۵۰ روز دیگر در زمان برگزاری کنوانسیون مالی حزب دموکرات در شیکاگو بر سر ماندن در رقابت اصرار کند، ارزیابی می‌شود کنوانسیون به تعیین تکلیف بپردازد.

نام کامالا هریس، معاون جو بایدن، به عنوان کسی که می‌تواند به جای او رقیب دونالد ترامپ شود، در روزهای گذشته بیشتر مطرح شده است. ابیگیل دیزنی روز پنج‌شنبه گفت خانم هریس می‌تواند پیروز انتخابات باشد.

میشل اوباما، همسر باراک اوباما، بر اساس نظرسنجی‌ها بیشترین محبوبیت مردمی را برای احراز نامزدی حزب دموکرات دارد اما خانم اوباما خود تأکید کرده که هیچ علاقه‌ای به ایفای نقش سیاسی ندارد.

دونالد ترامپ پنج‌شنبه در زمان بازی گلف با دوستانش هنگام بدزبانی علیه جو بایدن، خانم هریس را نیز رقیبی «افتضاح» نامید و گفت او را هم «شکست خواهد داد».

نظرسنجی‌ها حاکی است دونالد ترامپ ۷۸ ساله بعد از مناظره فاصله خود با آقای بایدن را بیشتر کرده و به‌ویژه در ایالت‌هایی که حساس محسوب می‌شوند، مورد توجه بیشتر رأی‌دهندگان احتمالی قرار گرفته است.

انتخابات آمریکا روز ۱۵ آبان برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور برگزیده روز اول بهمن‌ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.

با استفاده از نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی جهانی، ام‌اس‌ان‌بی‌سی/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG