لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

اعضای ارشد حزب دموکرات کنار گذاشتن جو بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کردند


رهبران شاخص حزب دموکرات آمریکا در پی عملکرد ضعیف جو بایدن در نخستین مناظره با دونالد ترامپ، احتمال جایگزین کردن فردی دیگر برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را رد کردند.

در میانه افزایش نگرانی‌ها از عملکرد آقای بایدن در این مناظره با رقیب جمهوری‌خواه خود، دموکرات‌های ارشد از اعضای حزب خواستند به جای فکر کردن به جایگزینی آقای بایدن، بر پیامدهای انتخاب دونالد ترامپ بعنوان رئیس‌جمهور آتی کشور تمرکز کنند.

رهبران دموکرات پس از بحث و جدل پیرامون نامزدی بایدن ۸۲ ساله و نتیجه انتخابات ۵ نوامبر امسال، برخی درخواست‌ها از طرف اعضای این حزب برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری جوان‌تر را قاطعانه رد کردند.

با اینحال صداها برای جایگزینی جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی کماکان بالاست و یک نظرسنجی شبکه خبری «ان‌بی‌سی» بعد از اولین مناظره انتخاباتی نشان می‌دهد شمار دموکرات‌هایی که فکر می‌کنند باید نامزد دیگری به جای آقای بایدن معرفی شود ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۴۶ درصد رسیده است.

اما رافائل وارناک سناتور ارشد دموکرات از ایالت جورجیا که گفته می‌شد موافق جایگزینی بایدن است، می‌گوید اصلا چنین نظری ندارد و «مناظره‌های بد» گاهی اتفاق می‌افتد.

او در ادامه گفت: «سوال این است که دونالد ترامپ تاکنون برای چه کسی به غیر از خود و افراد شبیه به خودش مطرح بوده است؟»

حکیم جفریز، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان نیز می‌گوید آقای بایدن در مناظره با ترامپ، شکست خورد، اما باید رو به جلو نگاه کرد.

او تصریح کرد که اکنون «لحظهٔ بازگشت» است و کلیت حزب دموکرات باید دست به دست هم دهند و به مردم آمریکا این پیام را برسانند که این حزب بهترین راه‌حل‌ها برای مشکلات را ارائه می‌کند.

جیم کلایبرن یکی دیگر از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان نیز با آقای جفریز موافق است و می‌گوید آقای باید در این رقابت بماند و توانایی خود را برای رهبری رو به جلو کشور نشان دهد.

اولین مناظره تلویزیونی جو بایدن، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امسال، پنجشنبه شب به وقت محلی (بامداد هشتم تیر) برگزار شد.

اما نحوه حضور و عملکرد جو بایدن در این مناظره، انتقادها و واکنش‌هایی را در میان مقامات ارشد، قانونگذاران، کارشناسان سیاسی و رهبران گروه‌های ذی‌نفوذ و نهادهای مدنی برانگیخت و حتی شماری از حامیان و هواداران او خواستار کناره‌گیری‌اش شدند.

آقای بایدن نیز روز جمعه به ناکامی در مناظره اذعان و در عین حال تأکید کرد که در انتخابات می‌ماند.

او با اشاره به این که دیگر جوان نیست و از نیروی جوانی برخوردار نیست گفت: «من دیگر به راحتی قدیم راه نمی‌روم، من دیگر به خوبی قدیم مناظره نمی‌کنم.»

بایدن ادامه داد: «اما می‌دانم چطور حرف راست را بزنم و می‌أانم چطور از پس این کار [ریاست جمهوری] بربیایم.»

از مسائل مورد توجه در این مناظره، حواس‌پرتی بایدن بود. رئيس جمهور آمریکا که از ابتدای مناظره صدای کم‌رمق و گرفته‌ای داشت، در طول صحبت‌های ترامپ بارها با چهره‌ای مات‌ و مبهوت به رقیب خود و یا نگاهی خیره به دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شد.

عملکرد آقای بایدن در مناظره چنان بود که به گفته رسانه‌ها در آمریکا دموکرات‌ها را «به وحشت انداخت» و بلافاصله زمزمه‌های لزوم پیدا کردن جانشینی برای او به عنوان نامزد این حزب آغاز شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG