لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

بایدن می‌گوید فقط خدا می‌تواند از نامزدی در انتخابات منصرفش کند


جو بایدن برای متقاعد کردن حامیانش در این تعطیلات آخر هفته برنامه‌ای فشرده برای مبارزه انتخاباتی دارد
جو بایدن برای متقاعد کردن حامیانش در این تعطیلات آخر هفته برنامه‌ای فشرده برای مبارزه انتخاباتی دارد

در میانه نگرانی دموکرات‌ها از مشکلات کهولت سن و تهدید برخی حامیان مالی جو بایدن برای کناره‌گیری او از رقابت انتخابات ریاست‌ جمهوری، او دوباره بر عزم خود برای نامزدی دموکرات‌ها تاکید کرده و گفت «فقط خدای توانا می‌تواند مرا از رقابت‌ انتخاباتی منصرف کند».

جو بایدن ۸۱ ساله روز جمعه، ۱۵ تیرماه، در یک سخنرانی برای هوادارانش در ویسکانسین و همین طور در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» تصریح کرد که «بهترین نامزد» برای شکست دادن دونالد ترامپ است.

رئیس‌جمهور آمریکا در جواب سوال مجری شبکه «ای‌بی‌سی» درباره این که اگر در رقابت‌ها بماند و به آقای ترامپ ببازد، چه حسی خواهد داشت، گفت احساسش این خواهد بود که تمام توانش را برای بهترین کاری که می‌دانسته از عهده آن برمی‌آید، گذاشته است.

آقای بایدن بعد از پذیرش عملکرد ضعیف خود در مناظره ماه گذشته با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه، همچنان با موجی از انتقادهای داخلی حزب دموکرات روبه‌روست.

او روز جمعه طی سخنرانی آتشین برای هوادارانش و در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» تلاش کرد توانایی‌های خود برای ادامه رقابت‌های انتخاباتی را به نمایش بگذارد.

آقای بایدن درباره نتیجه برخی نظرسنجی‌ها پیرامون افزایش محبوبیت دونالد ترامپ بعد از اولین مناظره انتخاباتی گفت برخی نظرسنجی‌ها نیز مرا در وضعیت بهتری نشان می‌دهد.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا تست شناختی خاصی برای معاینه اعصاب انجام داده، گفت که آزمایشی نداده و از او نیز چنین درخواستی نشده است. او در ادامه تصریح کرد سختگیری‌های پزشکی در کاخ سفید کافی است.

به نوشته رویترز، در آخرین معاینه رئیس جمهور آمریکا که روز ۲۸ فوریه، بیش از چهار ماه پیش انجام شد، اعلام شده که او که برای انجام وظیفه آماده است.

با این حال، دیوید اَکسِلراد استراتژیست دموکرات و مشاور ارشد کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به سی‌ان‌ان می‌گوید به نظر می‌رسد بایدن نمی‌تواند این واقعیت را درک کند که مردم سؤالاتی درباره سلامتی او دارند.

سن بالای آقای بایدن و عدم پویایی او در گفتار و رفتار در مناظره با ترامپ و در شماری از برنامه‌های عمومی ماه‌های اخیر به تردیدها در مورد سلامت کافی وی برای احراز یک دوره چهار ساله دیگر دامن زده است. جو بایدن در صورت پیروزی دوباره در پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌اش ۸۶ سال خواهد داشت.

با این حال آقای بایدن در مصاحبه با «ای‌بی‌سی» علت عملکرد ضعیف خود در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ را «سرماخوردگی شدید و خستگی» عنوان کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، تعدادی از بانفوذترین اهداکنندگان بزرگ مالی به کارزار انتخاباتی جو بایدن پس از چند روز تلاش پشت پرده و امیدواری به این‌که او مستقلا تصمیم به کناره‌گیری را اعلام کند، اکنون خود وارد اقدام شده و برنامه‌هایی را برای کنار گذاشتن او کلید زده‌اند.

در این میان، یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته است مارک وارنر از سناتورهای میانه‌رو و مورد احترام حزب دموکرات روز دوشنبه جمعی از سناتورهای هم‌حزبی خود را برای نشستی دعوت کرده تا آنها را برای فشار به بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات ترغیب کند.

آقای بایدن اما می‌گوید دست‌کم با ۲۰ قانون‌گذار ارشد دموکرات صحبت کرده و آنها خواهان ماندن او در رقابت‌ها هستند.

او همچنین گفت رهبران ارشد حزب دموکرات کماکان از او حمایت می‌کنند و درباره موضع آقای وارنر گفت، به نظرش این سناتور دموکرات تنها کسی است که کنار کشیدن او از رقابت‌های انتخاباتی را در نظر گرفته است.

مایک کویگلی عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، از بایدن خواست کناره‌گیری کرده و اجازه دهد شخص دیگری وارد رقابت با ترامپ شود، یا خطر «فاجعه مطلق» را بپذیرد.

منابع: ای‌بی‌سی، رویترز، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG