لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

پیام تبریک رهبران منطقه به پزشکیان؛ پوتین خواهان تقویت روابط با ایران شد


بر اساس اعلام وزارت کشور مسعود پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله را از آن خود کند
بر اساس اعلام وزارت کشور مسعود پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله را از آن خود کند

رهبران کشورهای همسایه و رقیب ایران در منطقه از روسیه و جمهوری آذربایجان تا سوریه و عربستان و پاکستان روز شنبه، ۱۶ تیرماه، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفتند.

هنوز هیچ یک از رهبران غربی پیام یا بیانیه‌ای در واکنش به پایان انتخابات در ایران صادر نکرده‌اند.

با پایان شمارش آرای اکثریت صندوق‌های رای در روز جمعه، وزارت کشور ایران مسعود پزشکیان را پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

بر اساس اعلام وزارت کشور، در دور دوم مسعود پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان تندرو، کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله از آن خود کند.

ولادیمیر پوتین روز شنبه در پیام تبریکی بر هماهنگی تهران و مسکو برای رسیدگی به «مسائل جاری بین‌المللی» تأکید کرد و خواهان تقویت روابط دوجانبه دو کشور شد.

در پی تشدید فشار غرب بر جمهوری اسلامی، تهران و مسکو با آغاز جنگ اوکراین بیش از پیش در روابط بین‌الملل به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی به دلیل کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه به‌ویژه در زمینه صادرات پهپاد، بسیاری از نهادها و مقامات جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند.

همچنین رئیس‌جمهور چین، در پیامی با اشاره به اهمیت توسعه روابط دوجانبه تهران و پکن، از تمایل خود به همکاری با رئیس‌جمهور منتخب ایران برای «پیشرفت عمیق همکاری راهبردی» میان دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، شی جین‌پینگ گفت ایران و چین که هردو با موقعیت‌های «پیچیده» منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه هستند، «همیشه از یکدیگر حمایت کرده‌اند» تا اعتماد متقابل راهبردی را استحکام دهند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور همسایه شمال غربی ایران،‌ نیز روز شنبه با تبریک به رئیس جمهور جدید ایران از او دعوت کرد برای «تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعهٔ همکاری‌های دوجانبه» به باکو سفر کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ایران،‌ در حالی بر اثر سانحه سقوط هلی‌کوپتر جان باخت که در حال بازگشت از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با همراهی الهام علی‌اف، همتای جمهوری آذربایجانی خود، بود.

این در حالی است که ایران و جمهوری آذربایجان به دلیل نزدیکی این کشور به اسرائیل در سالیان گذشته روابط پرتنشی را تجربه کرده‌اند.

حنفی وردک، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، نیز روز شنبه اعلام کرد امیدوار است دولت جدید ایران در «مدیریت بهتر امور داخلی خود» موفق باشد.

از سوی دیگر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز شنبه با ارسال پیام تبریک برای پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ایران نوشت: «به همراه شما برای تقویت روابط راهبردی میان ایران و سوریه تلاش می‌کنیم.»

خبرگزاری رسمی سعودی و خبرگزاری تسنیم نیز روز شنبه خبر دادند که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی و عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق، پیام تبریک خود را به آقای پزشکیان ارسال کرده‌اند.

اما پیش از همه عاصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، یکی دیگر از رهبران کشورهای منطقه بود که روز شنبه به رئیس جمهور جدید ایران تبریک گفت و اعلام کرد دو کشور «از روابط برادرانه برخوردارند».

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران، نیز با تبریک نتیجه انتخابات به مسعود پزشکیان و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این انتخابات را «خلق یک جنبش ملی برای احیای جمهوریت» و «رأی مردم در یک همه‌پرسی ملی به تعامل سازنده با جهان و احیای برجام» خواند.

انتخابات در ایران به دور از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و افراد واجد شرایط رأی ناچارند تنها از بین نامزدهایی که شورای نگهبان با سختگیری زیاد تأیید صلاحیت می‌کند، به فرد مورد نظر خود رأی دهند.

مسعود پزشکیان هم در حالی در سال جاری وارد رقابت شد و درنهایت به پیروزی رسید که خود برای انتخابات سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شده بود.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور و پس از امضای اعتبارنامه او توسط رهبر جمهوری اسلامی آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG