لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

پلیس آلمان از راهپیمایی طرفداران تیم فوتبال ترکیه «جلوگیری کرد»


نمایش علامت «گرگ خاکستری» توسط یک هوادار ترکیه در ورزشگاه بازی با هلند
نمایش علامت «گرگ خاکستری» توسط یک هوادار ترکیه در ورزشگاه بازی با هلند

پلیس آلمان گفت به دلیل نمایش علامت منسوب به راست افراطی ترکیه توسط تعدادی از هواداران تیم ملی فوتبال این کشور، از راهپیمایی آن‌ها قبل از مسابقه این تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا جلوگیری کرده است.

مریح دمیرال، مدافع تیم ملی فوتبال ترکیه به دلیل به نمایش گذاشتن علامت «گرگ خاکستری» در شادی پس از به ثمر رساندن گل پیروزی ترکیه بر اتریش در روز ۱۲ تیر، از سوی فیفا با محرومیت از دو مسابقه ملی در رقابت‌های اروپایی مجازات شد.

این علامت نماد یک سازمان ملی‌گرای افراطیِ پان‌ترک است که به داشتن ایده‌های نئوفاشیستی شهرت دارد. این گروه با حزب جنبش ناسیونالیست نیز ارتباط دارد؛ حزبی که در پارلمان ترکیه متحد حزب حاکم «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان است.

«گرگ خاکستری» در آلمان یک گروه افراطی نژادپرست و یهودستیز تلقی می‌شود و فعالیت آن ممنوع است.

پلیس برلین، پایتخت آلمان، روز شنبه ۱۶ تیر در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «در جریان راهپیمایی هواداران تیم ترکیه تعداد پرشماری از آن‌ها علامت گرگ خاکستری را به نمایش گذاشتند. در نتیجه پلیس راهپیمایی را متوقف کرد و از آن‌ها خواست این علامت را نمایش ندهند. راهپیمایی هواداران فوتبال محل ابراز جانبداری‌های سیاسی نیست.»

مسابقه ترکیه با هلند در ساعت ۹ شب به وقت محلی روز شنبه در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا در سایه حواشی سیاسی و دیپلماتیک برگزار می‌شود که که پس از نمایش علامت «گرگ خاکستری» روی داد.

رجب طیب اروغان، رئیس‌جمهور ترکیه، این مسابقه را در استادیوم المپیک برلین تماشا خواهد کرد. سفر او به برلین ممکن است به تنش دیپلماتیک بین آلمان و ترکیه بر سر این ماجرا پایان دهد.

وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه در واکنش به حمایت ضمنی برخی از مقامات ترکیه از مدافع تیم ملی فوتبال این کشور سفیر ترکیه در برلین را احضار کرد.

وزیر کشور آلمان نیز گفت که هرچند «سلام گرگ» در آلمان ممنوع نیست، اما این گروه تحت نظر است.

او در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) ضمن محکوم کردن عمل فوتبالیست ترکیه گفت: «علامت‌های راست افراطی ترکیه در استادیوم‌های آلمان جایی ندارد.»

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به سخنان وزیر کشور آلمان سفیر این کشور در آنکارا را احظار کردو در بیانیه‌ای گفت: «ممنوع کردن نمادهایی که بسیار عمومی هستند، غیرقابل قبول است، زیرا در بسیاری از کشورها رایج هستند.»

چند میلیون شهروند ترکیه یا افردای که تبار آن‌ها از ترکیه است در آلمان زندگی می‌کنند و در دهه‌های اخیر مواردی از اقدامات عیرقانونی و خشونت بار گروه افراطی «گرگ خاکستری» در آلمان روی داده است.

از زمان تأسیس «گرگ‌های خاکستری» در دهه ۱۹۶۰، این گروه در خشونت‌های سیاسی بین چپ‌گرایان و ملی‌گرایان به خصوص در جریان کودتای اواخر دهه ۱۹۷۰ که منجر به کشته شدن حدود پنج هزار نفر شد، دخیل بوده است.

بخش جوانان این گروه پیوند عمیقی با حزب «حرکت ملی ترکیه» دارد و به نوعی شاخهٔ نظامی این حزب به‌شمار می‌آید. این گروه در فرانسه غیرقانونی اعلام شده و نماد آن در اتریش ممنوع است.

XS
SM
MD
LG