لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

رسانه‌های آلمان: «یوفا مریح دمیرال را محروم کرد»


اتحادیه فوتبال اروپا، مدافع گلزن تیم ملی فوتبال ترکیه را به دلیل به نمایش گذاشتن نماد گرگ‌های خاکستری، از حضور در دو مسابقه محروم کرد.

این خبر پیش از اعلام رسمی از سوی یوفا، در رسانه‌های آلمان منتشر شد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز، خبر محرومیت دمیرال را به نقل از «رسانه‌های آلمان» منتشر کرده‌اند.

بیلد به نقل از یوفا نوشته: «این بازیکن قوانین رفتار شایسته را زیر پا گذاشت و از رویدادهای ورزشی برای اظهارات غیرورزشی استفاده کرد.»

به این ترتیب مریح دمیرال، علاوه بر محرومیت از بازی با هلند در مرحله یک‌چهارم نهایی، دیدار احتمالی نیمه‌ نهایی را هم از دست می‌دهد.
حضور دمیرال در ادامه یورو، فقط در صورت فینالیست شدن ترکیه امکان‌پذیر است.

این مدافع ۲۶ ساله که سابقه بازی در یوونتوس و آتالانتا را دارد، اینک تحت قرارداد الاهلی عربستان است.

او زننده هر دو گل ترکیه به اتریش بود که منجر به صعود این تیم به مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ شد. علاوه بر این به عنوان برترین بازیکن زمین انتخاب شد.

دمیرال در شادی گل خود علامت گرگ‌های خاکستری را با هر دو دستش به نمایش گذاشت. علاوه بر این، تصویر شادمانی خاص خود را در شبکه ایکس منتشر کرد.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان در تفبیح حرکت ستاره فوتبال ترکیه، در همین شبکه نوشت: «نمادهای راستگرایان افراطی ترکیه جایی در ورزشگاه‌های ما ندارند. استفاده از جام ملت‌های اروپا به عنوان عرصه‌ای برای نژادپرستی مطلقاً غیر قابل قبول است و از یوفا انتظار داریم با بررسی این پرونده، محرومیت‌هایی را در نظر بگیرد.»

یوفا با استناد به بند چهارم ماده ۳۱ تحقیقاتش را آغاز کرد. رهبر حزب «حرکت ملی» ترکیه با اعتراض به آنچه «سوءنیت و اقدام تحریک‌آمیز یوفا» نامید، گفت: «علامت گرگ خاکستری که پسر ما بعد از گلزنی نشان داد،‌ پیام ملت ترکیه به دنیاست.»

دولت ترکیه به نشانه اعتراض، سفیر آلمان در آنکارا را احضار کرد. در ادامه، سفیر ترکیه در برلین هم به وزارت خارجه آلمان احضار شد.

دمیرال درباره حرکتش گفت: «طرز شادی من به هویت ترک من مرتبط است و صرفاََ برای ابراز غرور ملی‌ام بود. پیام پنهانی در آن نیست. تماشاگرانی هم در ورزشگاه این ژست را انجام دادند.»

یوفا ضمن محرومیت دمیرال، جود بلینگام ستاره تیم ملی انگلیس را هم به دلیل خوشحالی جنجالی‌اش پس از گلزنی به اسلواکی، ۲۰ هزار یورو جریمه کرد.

XS
SM
MD
LG