لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

حزب‌الله مدعی حمله به کوه حرمون در بلندی‌های اشغالی جولان شد


تصویری آرشیوی از تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان
تصویری آرشیوی از تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان

درگیری‌های نظامی میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل و بحران در نقاط مرزی دو کشور روز یکشنبه ادامه یافت و در حالی که مقامات اسرائیلی می‌گویند حملات راکتی این گروه شبه‌نظامی چهار مجروح بر جای گذاشته است، حزب‌الله مدعی شد که یکی از مراکز جاسوسی اسرائیل در جبل الشیخ یا کوه حرمون را با پهپاد بمباران کرده.

تایمز اسرائیل روز یکشنبه به نقل از منابع نظامی و درمانی اسرائیل گزارش داد که در حملات راکتی و موشکی حزب‌الله به شمال اسرائیل در این روز چهار نفر زخمی شده‌اند که جراحات دو نفر از آنها شدید است.

این گزارش می‌گوید که حزب‌الله در اولین حمله امروز خود حدود ۲۰ فروند راکت به «جلیل سفلی» شلیک کرد که در عمق خاک اسرائیل قرار دارد و در این جمله یک مرد اسرائیلی مجروح شد.

درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل از آغاز این جنگ تاکنون عموما به مناطق مرزی دو کشور محدود بوده و طرفین به ندرت عمق خاک یکدیگر را هدف قرار داده‌اند.

تایمز اسرائیل در ادامه نوشته که حزب‌الله مدعی شده یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل در غرب طبریه، ۳۰ کیلومتری مرز لبنان، را با ده‌ها راکت هدف قرار داده است.

این گزارش می‌گوید که آژیر خطر در یکی از محله‌های آن منطقه در ۳۵ کیلومتری مرز لبنان به صدا درآمد و این عمیق‌ترین حمله حزب‌الله به خاک اسرائیل در جنگ کنونی بوده است.

به نوشته تایم اسرائیل، حملات راکتی و موشکی حزب‌الله در این روز همچنین منجر به آتش‌سوزی در چندین منطقه از شمال اسرائیل شده است. سازمان آتش‌نشانی و امداد اسرائیل اعلام کرده که در حال اطفای حریق در نزدیکی شهرک صنعتی کیدمت گلیل، کفارزیتیم، لاوی و هزورعیم است.

حزب‌الله همچنین در روز یکشنبه ادعا کرد که برای اولین بار یکی از پهپادهای آن با عبور از پدافند اسرائیل در بلندی‌های اشغالی جولان یکی از مراکز جاسوسی اسرائیل در جبل الشیخ یا کوه حرمون را هدف قرار داده.

حزب الله لبنان با وجود این که بارها به مناطق دیگری در بلندی‌های اشغالی جولان حمله کرده بود، گفت این اولین بار است که یک هدف نظامی را که در بلندترین ارتفاع در اراضی تحت کنترل اسرائیل قرار دارد، مورد حمله قرار می‌دهد.

اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در اکتبر ۱۹۷۳، پایگاه‌های نظارتی، جاسوسی و پدافند هوایی مستحکمی در کوه حرمون، جایی که مشرف به پایتخت سوریه است، بنا کرده است و از آنجا سوریه، عراق، اردن و بخش‌هایی از عربستان سعودی را تحت نظر دارد.

از آغاز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر تاکنون، حزب‌الله لبنان تقریبا به‌طور روزانه با اسرائیل در مرز دو کشور تبادل آتش داشته است، اما تشدید درگیری‌ها طی هفته‌های اخیر و تهدیدهای طرفین علیه یکدیگر، بیم آن را به وجود آورده است که این درگیری‌ها به جنگی تمام عیار منجر شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و تایمز اسرائیل؛ س.ن
XS
SM
MD
LG