لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

نتانیاهو می‌گوید توافق آتش‌بس در غزه نباید مانع از نبرد اسرائیل با حماس شود


Israel Netanyahu
Israel Netanyahu

همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها در داخل اسرائیل به دولت، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد توافق آتش‌بس در جنگ غزه باید به اسرائیل اجازه دهد به نبرد خود علیه گروه افراطی حماس برای رسیدن به اهدافش ادامه دهد.

این در حالی است که گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که حماس بخشی از خواسته‌های خود برای رسیدن به آتش‌بس را کنار گذاشته است.

با این حال، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۱۷ تیر تأکید کرد هر توافقی نباید مانع از نبرد ارتش این کشور با حماس برای از بین بردن ظرفیت نظامی این گروه شود.

او در این زمینه گفت توافقی که اسرائیل پذیرفته و با استقبال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شده است، اجازه بازگشت گروگان اسرائیلی را می‌دهد، اما از سایر اهداف اسرائیل «تخطی» نمی‌کند.

به گفته او این توافق همچنین باید مانع از «قاچاق اسلحه» برای حماس از مرز غزه و مصر شود و نباید به هزاران شبه‌نظامی عضو حماس اجازه دهد به شمال غزه بازگردند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز گزارش داده است ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای به نمایندگی از آمریکا قرار است روز چهارشنبه با مقام‌های قطری و مصری و اسرائیلی در دوحه ملاقات کند تا دور جدید مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس پیش برود.

شبکه تلویزیونی القاهره، نزدیک به دولت مصر، نیز خبر داده که آقای برنز این هفته به قاهره نیز می‌رود و همزمان هیئت نمایندگی اسرائیل نیز عازم پایتخت مصر خواهد شد.

در همین حال یک عضو ارشد حماس به رویترز گفته است این گروه پاسخ خود به توافق پیشنهادی از سوی میانجی‌گران را ارائه داده و منتظر پاسخ اسرائیل است.

این تحولات در حالی رقم خورده که مخالفان بنیامین نتانیاهو در اسرائیل که خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی هستند، روز یک‌شنبه اقدامات اعتراضی خود را با نام «روز ملی اعتراض و اخلال» دنبال کردند.

این مخالفان خیابان‌هایی را که مقر نخست‌وزیری و وزارتخانه‌ها در اورشلیم است مسدود کردند. مسیر قطار شهری در مرکز شهر اورشلیم نیز برای مدتی از سوی مخالفان مسدود شد و آن‌ها روی ریل‌ها در مرکز شهر نشستند.

همزمان گروه‌های مختلفی از معترضان یک‌شنبه به برابر خانه وزیران و نمایندگان ائتلاف حاکم رفتند.

مخالفانی که در برابر خانه یوآو گالانت، وزیر دفاع، در منطقه عامیکام گرد آمدند، دولت را برای امنیت کشور و جان سربازان و نیروهای امنیتی مدافع اسرائیل، بد نامیده و گفتند برای جنگ‌های بدون هدف، فرزند اضافی نداریم.

شنبه‌شب نیز معترضان در تل‌آویو، اورشلیم و چند شهر دیگر اسرائیل تجمع کرده و بر لزوم پایان دادن به کار دولت کنونی تأکید کردند.

معترضان در برابر خانه شخصی بنیامین نتانیاهو در شهر کیساریا او را مسبب خون‌های ریخته شده نامیدند.

به موازات این اقدامات معترضان، گروه خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها هنوز گروگان گروه افراطی حماس در غزه است، شنبه‌شب در تجمع مستقلی در تل‌آویو، از بنیامین نتانیاهو خواستند در کار مذاکرات تازه با حماس «اخلال نکند».

گروهی از این خانواده‌ها یک‌شنبه به برابر دفتر نخست‌وزیری در اورشلیم رفتند تا از بنیامین نتانیاهو و وزیران دولت او بخواهند از معامله با حماس برای بازگشت گروگان‌ها به اسرائیل حمایت کنند.

وزیران راستگرای افراطی در دولت نتانیاهو تهدید کرده‌اند که اگر طرح بازبینی شده حماس را بپذیرد، با احزاب خود از دولت جدا خواهند شد. اما شماری از احزاب اپوزیسیون به نتانیاهو اطمینان دادند که از دولت در چنین معامله‌ای، خارج از ائتلاف دولتی نیز، حمایت خواهند کرد.

اسرائیل اعلام کرده هیئتی از موساد، شامل رئیس این سازمان جاسوسی، در ادامه این هفته راهی مذاکرات در مصر خواهد شد تا روندی را که آخر هفته گذشته بعد از هفته‌ها رکود دوباره به جریان افتاد، دنبال کند.

حماس گفته بود طرح آتش‌بس اعلام شده از سوی جو بایدن را پذیرفته است. حماس ظاهرا برای اولین بار قبول کرده که سربازان و مردان گروگان اسرائیلی را نیز بدون اعلام تعهد کامل اسرائیل به پایان جنگ آزاد کند.

به نوشته رویترز، حماس آماده است مذاکرات برای رهایی گروگان‌های اسرائیلی را ۱۶ روز پس از اجرا شدن مرحله اول توافق آغاز کند.

اما مقامات ارشد در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به رسانه‌های کشورشان گفتند پاسخ حماس گمراه‌کننده بوده و این گروه بار دیگر برخی بندهای طرح را تغییر داده است.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، داوید برنئا، رئیس موساد، در نشست روز جمعه در دوحه در قطر، به میانجی‌گران گفت حماس دیگر حق ندارد که طرح اعلام شده را تغییر دهد.

رئیس موساد در دوحه از جمله با نخست‌وزیر قطر و هیئت ارشدی از مقامات سازمان اطلاعات و امنیت مصر دیدار کرده بود.

رسانه‌های مصر گزارش داده‌اند که مذاکرات میانجی‌گرانه این هفته در قاهره دنبال خواهد شد.

به نوشته تایمز اسرائیل، یک مقام ارشد آمریکایی، مذاکرات جدید را «فرصتی مهم» برای آتش‌بس و رهایی گروگان‌های اسرائیلی نامیده است.

حملات در غزه، ادامه بحران در مرز اسرائیل و لبنان

منابع بیمارستانی در غزه وابسته به گروه افراطی حماس از مرگ ۱۶ تن در حمله اسرائیل در روز شنبه به یک مدرسه وابسته به سازمان ملل در اردوگاه نصیرات در مرکز غزه خبر دادند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حماس این مدرسه را به مقر عملیات تروریستی خود تبدیل کرده بود.

همزمان انروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل ویژه فلسطینیان، از مرگ دو کارمند خود در حمله دیگر اسرائیل در بامداد شنبه در منطقه البریج خبر داد.

درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان نیز روز یک‌شنبه با شلیک حملات راکتی حزب‌الله به شمال اسرائیل ادامه یافت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یک تن در این حملات شدیدا زخمی شده و ارتش در واکنش اقدام به بمباران جنوب لبنان کرد.

اسرائیل اعلام کرد شنبه شب یک فرمانده ارشد دیگر حزب‌الله را که مسئول شلیک راکتی ماه‌های اخیر به اسرائیل بوده، در حمله پهپادی در جنوب لبنان از پای درآورد.

ارتش اسرائیل میثم مصطفی عطار را از مهره‌هایی که عامل تقویت تسلیحاتی و مرتبط با ایران بوده، نامید. به گفته اسرائیل، عطار تجربیات تسلیحاتی خود را از آموزش‌ها و سفرهایی که به ایران داشت، کسب کرده بود.

حزب‌الله مرگ عطار را تأیید اما از اشاره به نقش او در ساختار این گروه نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خودداری کرد.

عطار چهارمین فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله است که در ماه‌های اخیر کشته شده است. شمار تلفات حزب‌الله، بنا به تأیید این گروه، از ۳۶۰ تن عبور کرده است.

حدود ۲۰۰ لبنانی دیگر، شامل حدود یکصد غیرنظامی، در جریان واکنش اسرائیل به حملات ۹ ماه اخیر حزب‌الله جان خود را از دست داده و ویرانی شدیدی در بسیاری از نقاط جنوب لبنان به بار آمده است.

شمال اسرائیل نیز از ۹ ماه پیش از ساکنانش تخلیه شده و ۲۷ اسرائیلی، شامل ۱۶ نظامی در این دوره کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG