لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

بایدن: پنج سامانه دفاع هوایی جدید در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد


جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در اجلاس هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس ناتو. واشینگتن ۱۹ تیر
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در اجلاس هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس ناتو. واشینگتن ۱۹ تیر

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که کشورهای ناتو پنج سامانه دفاع هوایی استراتژیک جدید در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.

رهبران ناتو شامگاه سه‌شنبه، ۱۹ تیر، در هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس این سازمان در واشینگتن گرد هم آمدند تا در مورد افزایش حمایت از اوکراین در بحبوحه حملات مرگبار روسیه و ابهامات سیاسی غرب گفت‌وگو کنند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود در این نشست، مسیر اوکراین به سمت ناتو «غیرقابل بازگشت» اعلام شود.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در این اجلاس گفت: «در مجموع، اوکراین صدها پدافند رهگیر دیگر در سال آینده دریافت خواهد کرد که به محافظت از شهرهای اوکراین در برابر موشک‌های روسیه و نیروهای اوکراینی مستقر در خط مقدم، کمک می‌کند».

آقای بایدن با قاطعیت و در میان تشویق حضار گفت: «اشتباه نکنید. اوکراین می‌تواند، و خواهد توانست، پوتین را متوقف کند».

اعلام تحویل تسلیحات، از جمله پدافند هوایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به دنبال آن بوده است، تنها یک روز پس از حمله موشکی مرگبار روسیه به یک بیمارستان کودکان سرطانی و سایر اهداف غیرنظامی در اوکراین صورت گرفت.

جو بایدن این حملات جدید روسیه را «یادآوری وحشتناک دیگری از بی‌رحمی روسیه» خواند.

سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز نشست سه‌روزه پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، انجام شد که در واشینگتن در حال برگزاری است.

این سخنرانی مهم برای رئیس‌جمهور آمریکا، فرصتی حیاتی برای متقاعد کردن رهبران خارجی و رای‌دهندگان آمریکایی در مورد توانایی رهبری‌اش بود.

این سخنرانی، پس از مناظره‌ای ضعیف با دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی جو بایدن، به آزمونی کلیدی برای نجات مبارزات انتخاباتی‌اش تبدیل شد.

آقای بایدن در این اجلاس به دنبال متحد کردن غرب و تقویت حمایت از اوکراین است.

او همچنین با دعوت از رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند قصد دارد نقش ناتو را در مدیریت چالش‌های مرتبط با چین افزایش دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در این اجلاس به نگرانی‌ها در مورد تأخیر در تصویب تسلیحات جدید برای اوکراین توسط متحدان ترامپ در کنگره اشاره کرد.

زلنسکی: برای کمک به اوکراین تا ماه نوامبر صبر نکنید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز سه‌شنبه از رهبران ایالات متحده خواست که برای کمک به کشورش در مقابله با تجاوز نظامی روسیه تا ماه نوامبر و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صبر نکنند.

آقای زلنسکی طی نطقی در موسسه رونالد ریگان و در آستانه اجلاس سالانه ناتو گفت: «همه منتظر ماه نوامبر هستند. آمریکایی‌ها منتظر نوامبر هستند؛ در اروپا، خاورمیانه، منطقه اقیانوس آرام، همه دنیا چشم به انتخابات نوامبر دوخته‌اند. حتی پوتین هم منتظر نوامبر است».

او افزود: «وقتش رسیده که تردیدها را کنار بگذارید و با قدرت تصمیم بگیرید... وقتش رسیده که اقدام کنید نه آن که تا نوامبر یا هر ماه دیگری صبر کنید».

جو بایدن از حزب دموکرات قرار است در انتخابات ماه نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه رقابت می‌کند.

جمهوری‌خواهان که اکثریت را در مجلس نمایندگان ایالات متحده در اختیار دارند، برای ماه‌ها مانع تصویب بستهٔ ۹۵ میلیارد دلاری حمایت از اوکراین، اسرائیل و تایوان شده بودند.

این نهاد قانون‌گذاری در نهایت اول اردیبهشت امسال و در حالی که روسیه به پیشروی‌های خود در خاک اوکراین ادامه می‌داد، این لایحه را تصویب کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رادیو فردا/س.ن- پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG