لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

کمبود برق، ۱۵ استان ایران را به تعطیلی کشاند


تصویری آرشیوی از یک نیروگاه برق در ایران
تصویری آرشیوی از یک نیروگاه برق در ایران

رسانه‌های خبری ایران گزارش داده‌اند که با افزایش دمای هوا و رکوردشکنی مصرف برق، روز پنج‌شنبه در ۱۵ استان به عنوان روز تعطیل اعلام شده است.

گزارش‌های اولیه شمار استان‌هایی را که به دلیل کمبود برق در روز پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود، ۱۳ استان عنوان می‌کرد اما این آمار به ۱۵ استان افزایش پیدا کرد که عبارتند از سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان، قزوین و البرز.

به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، تقاضای مصرف برق کل کشور در روز سه‌شنبه به بیش از ۷۷ هزار مگاوات رسید و با توجه به پیش‌بینی افزایش دما احتمالاً همچنان روند مصرف صعودی باشد.

این گزارش با اشاره به خاموشی‌های پراکنده ناشی از کمبود برق طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ایران گفته است که «به‌منظور جلوگیری از خاموشی سراسری و قطع برنامه‌ریزی شده برق در ۱۵ استان روز پنج‌شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شده است تا از طریق کاهش مصرف برق ادارات بتوان شبکه را مدیریت کرد و خاموشی‌ها را دور زد».

ایران به دلیل تاخیرهای پیاپی در توسعه نیروگاه‌های برقی و هدررفت گسترده برق در شبکه فرسوده، در فصول گرم سال با کسری ۱۴ هزار مگاوات برق مواجه می‌شود و هر ساله به دامنهٔ کسری برق کشور افزوده می‌شود.

دولت ایران در سال گذشته راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود؛ در حالی که تنها ۲ هزار مگاوات آن تحقق یافت.

پیشتر وزیر نیرو اعلام کرده بود «مهم‌ترین» گام دولت برای سامان‌دهی به کسری برق، تغییر ساعات اداری و کنترل مصرف برق بخش سرمایش ادارات است.

انتقاد عضو کمیسیون اتاق بازرگانی از قطعی برق واحدهای صنعتی

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران از قطعی برق واحدهای صنعتی در ایران انتقاد کرد و این اقدام را «راه‌کاری اشتباه» دانست.

عباس جبالبارزی با اشاره به «قطعی‌ حتمی» یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی سراسر کشور، گفت که این شرایط حتی گاهی به روز دوم هم کشیده می‌شود.

او افزوده چند سال است که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور برق شهرک‌های صنعتی سراسر کشور قطع می‌شود و زمان تعطیلی حتمی است از پیش مشخص شده است.

این نماینده با اشاره به اینکه روز تعطیلی احتمالی از پیش تعیین شده نیست، قطعی یک روزه را «خلاف» ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار عنوان کرده است.

جبالبازی اضافه کرده که در این شرایط برخی تولیدکننده‌ها که برای روشن نگه داشتن ژنراتورها نیاز به گازوئیل دارند، به «قاچاق سوخت متهم می‌شوند».

ژنراتور این واحدهای صنعتی از آن رو نیاز به حفظ حداقل فعالیت دارند که در برخی واحدهای تولیدی امکان خاموشی کامل وجود ندارد و برق آنها باید به طور مستمر وصل باشد.

آن‌طور که نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده، شهرک‌های صنعتی برای مدیریت این مسئله، روز جمعه را جایگزین روز تعطیل می‌کنند و «کارفرما هم لزوما ملزم به پرداخت حقوق کار در روز تعطیل به کارگران نیست».

با استفاده از گزارش ایسنا، انتخاب و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG