لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

بحران انرژی ایران؛ برق ۱۰ اداره «پرمصرف» تهران قطع شد


IRAN-ELECTRICITY/
IRAN-ELECTRICITY/

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از قطع برق ۱۰ اداره پرمصرف پایتخت خبر داده است.

رامین پوریا روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در ادامه تصریح کرد ۳۵۰ گروه فنی و تخصصی با هدف ارزیابی میدانی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه صرفه جویی انرژی به ادارات شهر تهران، اعزام شده‌اند.

ایران به خاطر تاخیرهای پیاپی در توسعه نیروگاه‌های برقی و هدررفت گسترده برق در شبکه فرسوده، در فصول گرم سال با کسری ۱۴ هزار مگاوات برق مواجه می‌شود و هر ساله به دامنهٔ کسری برق کشور افزوده می‌شود.

پیشتر وزیر نیرو اعلام کرده بود «مهم‌ترین» گام دولت برای سامان‌دهی به کسری برق، تغییر ساعات اداری و کنترل مصرف برق بخش سرمایش ادارات است.

اظهارات او در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ادارات کشور حتی در پیک مصرف تابستانی، تنها ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند که معادل ۳ درصد از برق تولیدی کشور است.

از طرفی، ۱۳ درصد از برق تولیدی کشور بنابر آمارهای رسمی وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌های مجلس، در روند انتقال و توزیع به خاطر فرسودگی شبکه تلف می‌شود و طی سال‌های گذشته دولت اقدام ملموسی برای کاهش تلفات شبکه انجام نداده است.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد کل بخش عمومی کشور شامل ادارات، بیمارستان‌ها، مدارس، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، روشنایی معابر و غیره سهمی ۹ درصدی در مصرف برق کشور دارند؛ به عبارتی اگر همه این بخش‌ها کلا تعطیل شوند، تنها نیمی از کسری برق کشور جبران می‌شود.

دولت ایران در سال گذشته راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه برقی جدید را هدف‌گذاری کرده بود؛ در حالی که تنها ۲ هزار مگاوات آن تحقق یافت.

در سال‌های گذشته نیز میزان تحقق رشد تولید برق ایران بسیار اندک بوده و عمدتاً مربوط به نیروگاه‌های حرارتی که با گاز، گازوئیل و مازوت فعالیت می‌کنند، بوده است.

پارسال اهداف رشد تولید برق از منابع پاک خورشیدی و بادی، حتی سه درصد نیز تحقق نیافت.

آقای پوریا مدعی شده است «بخش قابل ملاحظه‌ای از مصرف برق کلان شهر تهران، متعلق به پنج هزار اداره و بانک مستقر در پایتخت است و در صورت همکاری این دسته از مشترکان، ظرفیت کاهش مصرفی معادل با ۱۸۰ مگاوات در این حوزه وجود دارد».

اظهارات او در حالی است که کاهش ۱۸۰ مگاوات برق معادل کمّی ۱٫۳ درصد از کل کسری برق کشور است و اصولاً نمی‌تواند اهمیتی در جبران کسری برق کشور داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد از ۱۶ خرداد با تغییر ساعت کار ادارات و گرم شدن هوا برنامه مدیریت مصرف سازمانهای دولتی و عمومی آغاز شده است.

امسال علاوه بر این که همانند سال گذشته به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی اطلاع‌رسانی شده و ضابطان نیز به این مراکز مراجعه حضوری خواهند داشت، فرایند کنترل مصرف بار ادارات به وسیله کنتورهای هوشمند نیز انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG