لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

وزیر دفاع اسرائیل: تحقیقات پیرامون اشتباهات منجر به جنگ باید شامل نتانیاهو هم شود


یوآو گالانت (نفر وسط) همراه با بنیامین نتانیاهو (نفر اول از چپ) و بنی گانتز، عضو پیشین کابینه جنگ
یوآو گالانت (نفر وسط) همراه با بنیامین نتانیاهو (نفر اول از چپ) و بنی گانتز، عضو پیشین کابینه جنگ

وزیر دفاع اسرائیل خواستار تحقیقات دولتی درباره اشتباهات صورت گرفته پیرامون حمله گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه به خاک این کشور شد و گفت که این تحقیقات باید حتی شامل خود او و رئیسش، بنیامین نتانیاهو، شود.

یوآو گالانت این اظهارات را روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران جدید که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر هم در آن حضور داشت، بیان کرد.

به گفته او، این تحقیقات دولتی «باید عینی باشد و از تمامی افراد تصمیم‌گیرنده از جمله آنهایی که در دستگاه‌های اجرایی هستند، دولت، ارتش و سازمان‌های امنیتی تحقیق به عمل آید».

جمعیت حاضر در مراسم که شامل خانواده‌های افسران جدید بودند آقای گالانت را تشویق کردند و او در ادامه گفت: «تحقیقات خود من و نخست‌وزیر را هم شامل شود».

بنیامین نتانیاهو پیشتر درخواست‌ها برای انجام تحقیقات دولتی در مورد حمله حماس را رد و آن را موکول به پایان جنگ کرده بود.

گروه افراطی حماس از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

کمیسیون تحقیق تنها با تصمیم دولت تشکیل و اعضای آن توسط رئیس دیوان عالی کشور انتخاب می‌شود. این کمیسیون اختیارات گسترده‌ای دارد و یافته‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتانیاهو: اسرائیل باید کریدور را کنترل کند تا تسلیحات به حماس نرسد

در همین حال، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه خواستار آن شد که حفظ کنترل قلمرو کلیدی غزه در امتداد مرز با مصر به عنوان بخشی از هرگونه توافق برای تعلیق جنگ با حماس باشد.

بنیامین نتانیاهو در سخنانی پس از بازگشت مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، که برای گفت‌وگو با میانجی‌گران به قطر رفته بودند، گفت: اسرائیل باید کریدور را کنترل کند تا بتواند از رسیدن تسلیحات به حماس از راه مصر جلوگیری کند.

این یکی از چهار شرط اعلام‌شده اسرائیل برای معامله با شبه‌نظامیان فلسطینی است، اما آقای ننتانیاهو نگفت که آیا این اقدام دائمی خواهد بود یا خیر.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، موضوع مذاکرات در قطر «بازگشت گروگان‌ها و شيوه‌های اجرای چارچوب توافق کلی» بوده است.

اما حماس اعلام کرده که «جدیدترین تحولات در مذاکرات» به این گروه اطلاع داده نشده و اسرائیل را به کاربرد «شیوه‌های تأخیر با هدف خرابکاری» در روند گفت‌وگوهای آتش‌بس متهم کرد.

حسام بدران، یک مقام ارشد حماس، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اسرائیل امیدوار است که جنبش مقاومت، خواسته‌های مشروع خود را رها کند. ولی تداوم کشتار، ما را برای پافشاری بر مطالبات خود مصرتر خواهد کرد».

روزنامه واشینگتن‌پست روز چهارشنبه گزارش داد که حماس و اسرائیل توافق خود با «طرح ایجاد حکومت موقت» را اعلام کرده‌اند که براساس آن هیچ یک از طرفین بر نوار غزه حکومت نخواهند کرد و نیرویی متشکل از حامیان تشکیلات خودگردان فلسطینی که توسط آمریکا آموزش خواهد دید مسئولیت امور امنیتی را برعهده دارد.

دیدار نتانیاهو با فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از دیدار بنیامین نتانیاهو با برت مک‌گورک، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، خبر داد.

بر اساس این بیانیه، آقای نتانیاهو در این دیدار بر «پایبندی خود به طرح صلح پیشنهادی به شرطی که خطوط قرمز اسرائیل را تأمین کند تأکید کرده است».

این در حالی است که حملات هوایی و درگیری‌های زمینی روز پنجشنبه ۲۱ تیر در شهر غزه، واقع در شمال این باریکه، تشدید شد.

اسرائیل اعلام کرده بود عملیات ارتش این کشور در بخش شرقی شهر غزه که یکی از شدیدترین موارد در ماه‌های اخیر بود خاتمه یافته و نخست‌وزیر این کشور هم اوایل تیرماه گفته بود که «جنگ شدید رو به پایان است».

با وجود این، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که در شهر غزه و اطراف آن نشانه‌ای از کاهش تنش دیده نمی‌شود.

گروه حماس اعلام کرد که هفته گذشته در جریان حملات اسرائیل به محله شجاعیه، در شرق شهر غزه، «بیش از ۳۰۰ خانه و ۱۰۰ مغازه و واحد تجاری نابود شده‌اند».

به گفته شاهدان عینی، ارتش اسرائیل پس از خروج از شجاعیه وارد سایر محلات غزه شده است.

گروه حماس اعلام کرده که غزه و رفح در جنوب باریکه ۴۵ بار هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، اعلام کرد که در حملات اسرائیل در طول ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۵۰ فلسطینی دیگر کشته شده‌اند. بر اساس آمارهای این نهاد، رقم کشته‌شده‌ها در حدود ۹ ماهی که از جنگ می‌گذرد به ۳۸ هزار و ۳۴۵ رسیده است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه نیز در اطلاعیه‌هایی که پخش کرد به مردم هشدار داد که غزه کماکان منطقه خطرناک جنگی است و از آن‌ها خواست از طریق مسیرهای تعیین شده این شهر را ترک کنند.

نهادهای سازمان ملل تخمین می‌زنند که حدود ۳۵۰ هزار فلسطینی به نقاطی پناه آورده‌اند که اکنون ازسوی اسرائیل به عنوان «نقاط خطرناک» تعیین شده است.

دفتر هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید: «اخراج این مردم که تاکنون بارها آواره شده‌اند و برای زنده ماندن محتاج کمک‌های حیاتی هستند مصیبت و رنج عمومی فلسطینیان ساکن غزه را تشدید خواهد کرد».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/ش.ر-س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG