لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

بایدن می‌گوید کناره‌گیری‌اش از انتخابات برای متحد کردن مردم آمریکا بود


جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در یک سخنرانی تلویزیونی از کاخ سفید گفت که به‌رغم تلاش برای تکرار دورهٔ ریاست‌جمهوری خود به این نتیجه رسید که کناره‌گیری از انتخابات ماه نوامبر و حمایت از کامالا هریس بهترین راه برای متحد کردن کشور بوده است.

اعلام کناره‌گیری آقای بایدن از انتخابات مدتی پس از نمایش بسیار ضعیف او در مناظره با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، رخ داد که تردیدهایی را دربارهٔ توانایی او برای یک دورهٔ چهارسالهٔ دیگر رهبری ایالات متحده به وجود آورد.

او در نطق شامگاه چهارشنبه سوم مرداد گفت که اعتقاد داشت به‌خاطر دستاوردهایی که دولت او داشته، سزاوار رهبری ایالات متحده برای یک دورهٔ چهار ساله دیگر بوده است.

او گفت: «اما هیچ چیزی نمی‌تواند مانع اقدام ما برای نجات دموکراسی در کشورمان بشود، از جمله جاه‌طلبی‌های شخصی. به همین خاطر به این نتیجه رسیدم که بهترین راه پیش رو سپردن مشعل به یک نسل جدید است. این بهترین راه برای متحد کردن ملت‌مان است.»

کامالا هریس، اولین زن سیاه‌پوست است که به مقام معاونت رئیس‌جمهوری ایالات متحده رسیده. او در صورت پیروزی در انتخابات پنجم نوامبر، اولین زنی نیز خواهد شد که به مقام ریاست‌جمهوری کشور خود می‌رسد.

خانم هریس به فاصله سه روز از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات، حمایت گسترده‌ای را در سراسر حزب دموکرات به دست آورده است.

جو بایدن در نطق شامگاه چهارشنبه خود از کامالا هریس به عنوان یک رهبر قدرتمند که می‌تواند یک رئیس جمهور کارآمد باشد، نام برد.

آقای بایدن اظهار داشت: «او باتجربه است، سرسخت است، توانمند است. او یک همکار عالی برای من و رهبری بی‌نظیر برای کشور بوده است. اکنون انتخاب با شما مردم آمریکا است.»

ساعاتی قبل از آن دونالد ترامپ طی نطقی تند در جمع هواداران خود تلاش کرده بود تا تبلیغات به سود کامالا هریس را خنثی کند. ترامپ درباره هریس گفت: «او یک دیوانه چپ رادیکال است که در صورت پیروزی در انتخابات، کشور ما را ویران خواهد کرد.»

ترامپ به طور معمول حین حمله به مخالفان خود از الفاظ توهین‌آمیز استفاده می‌کند. او روز چهارشنبه نیز به صراحت اعلام کرد که قصد ندارد به کسانی که توصیه می‌کنند کمی ملایم‌تر حرف بزند، گوش کند. آقای ترامپ به هواداران خود گفت: «من قرار نیست مهربان باشم!»

دونالد ترامپ همچنین به موضوع سقط جنین اشاره کرد؛ موضوعی که دموکرات‌ها با دفاع از حق سقط جنین، آن را برگ برنده خود در انتخابات می‌دانند. او گفت: «وقتی موضع من در مورد سقط جنین را با موضع کامالا هریس مقایسه می‌کنید، می‌بینید که جایگاه من در نظرسنجی ها هشت امتیاز بالاتر است. و این به این دلیل است که او بسیار رادیکال است.»

کامالا هریس در سخنرانی‌هایش دفاع از حق سقط جنین برای زنان را جزو اولویت برنامه‌هایش معرفی کرده است و از این نظر یکی کانون‌های اصلی رقابت انتخاباتی بین او و ترامپ طی ماه‌های آینده همین موضوع سقط جنین خواهد بود.

XS
SM
MD
LG