لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری؛ هریس: نامزدی حزب دموکرات را به‌دست می‌آورم


جو بایدن در پیام خود از نامزدی احتمالی کامالا هریس، که در سه سال و نیم اخیر معاون او بوده، «حمایت کامل کرد»
جو بایدن در پیام خود از نامزدی احتمالی کامالا هریس، که در سه سال و نیم اخیر معاون او بوده، «حمایت کامل کرد»

اعلام تصمیم جو بایدن در کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۵ آبان امسال آمریکا با موجی از واکنش‌ها در داخل این کشور روبه‌رو شد.

جمهوری‌خواهان نسبت به پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب خود در انتخاباتی که قرار است سه ماه و نیم دیگر برگزار شود، ابراز اطمینان کردند و در سوی دیگر صحنه سیاست، دموکرات‌ها از اعلام آمادگی کامالا هریس برای نامزدی حزب در انتخابات حمایت قاطع و یکپارچه‌ای نشان نداده‌اند.

در همین حال، مطرح شدن نام خانم هریس به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها که باید با دونالد ترامپ رقابت کند، با خشم و انتقاد برخی از جمهوری‌خواهان روبه‌رو شد.

کناره‌گیری «به نفع حزب دموکرات و آمریکا»

جو بایدن روز یکشنبه ۳۱ تیر هنگام گذراندن تعطیلات در اقامتگاه شخصی خود در ایالت دِلِوِر و در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بود، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت در حالی که قصد داشته در مقام ریاست‌جمهوری بماند، به این باور رسیده که بهتر است «به نفع حزب دموکرات و کشور آمریکا» از صحنه رقابت کنار بکشد.

از زمان حضور ضعیف آقای بایدن ۸۱ ساله در مناظره انتخاباتی ماه گذشته در برابر دونالد ترامپ، درخواست‌ها در داخل حزب دموکرات برای کناره‌گیری او به شکل فزاینده‌ای مطرح شد.

او هفته‌ها به این انتقادها بی‌توجهی کرد و حتی گفت تنها خدای بزرگ قادر به متقاعد کردن او به کناره‌گیری خواهد بود.

قرار است آقای بایدن به‌زودی در یک سخنرانی، دلایل خود را درباره کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات برای مردم آمریکا توضیح دهد.

تصمیم آقای بایدن در آستانه کنوانسیون ملی حزب دموکرات که قرار است در شیکاگو برگزار شود، گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن با توجه به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد زیرا نظرسنجی‌ها نشان داد که او در شش ایالت موسوم به «نوسانی» از دونالد ترامپ عقب‌تر است و با کاهش حمایت در ایالات ویرجینیا و مینه‌سوتا هم روبه‌روست.

جو بایدن در پیام خود از نامزدی احتمالی کامالا هریس، که در سه سال و نیم اخیر معاون او بوده، «حمایت کامل کرد».

واکنش‌های داخل آمریکا

دونالد ترامپ که هفته گذشته دو روز پس از سوء قصد مسلحانه به جانش در نشست چهار روزه کنوانسیون جمهوری‌خواهان رسماً به عنوان نامزد این حزب در انتخابات آبان معرفی شد، در واکنش به اعلام کناره‌گیری رقیبش، او را «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا» نامید و در پیامی نیز نوشت بایدن «هیچ‌‌گاه آماده خدمت نبوده است».

باراک اوباما که در هشت سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش، جو بایدن معاون او بود، از تصمیم این دوست و سیاستمدار نزدیک به خود حمایت کرد و او را انسانی «بی‌نهایت میهن‌پرست» نامید.

با این حال، آقای اوباما فعلا از اعلام آمادگی خانم هریس برای نمایندگی حزب دموکرات حمایت نکرده است.

باراک اوباما ماه گذشته در کنار آقای بایدن در مراسمی در هالیوود برای گردآوری کمک مالی جهت کارزار انتخاباتی جو بایدن شرکت کرده بود. او یکی از معدود سیاست‌مدارانی بود که به شکل علنی برای کناره‌گیری به آقای بایدن فشار نیاورده بود.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین و همسرش، هیلاری کلینتون، که سال ۲۰۱۶ نامزد دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ بود، در بیانیه‌ مشترکی نوشتند بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید برای آن‌ها نگران‌کننده است و آماده حمایت از نامزدی خانم هریس هستند.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، که از جمله افرادی بود که خواهان کناره‌گیری آقای بایدن بود، این هم‌حزبی خود را «یکی از مهم‌ترین رؤسای جمهور تاریخ آمریکا» نامید.

سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا نیز آقای بایدن را انسانی «فوق‌العاده» خواند که منافع و آینده آمریکا را در اولویت قرار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و هم‌حزبی آقای بایدن نوشت: جو بایدن «رهبری آمریکا را در سراسر جهان اعاده کرده و در این مقام دستاوردهای تاریخی داشته است».

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای نوشت: جو بایدن امنیت ملی آمریکا را «به طرز فوق‌العاده‌ای حفظ کرد» و یقینا یکی از رؤسای‌جمهور بزرگ است که جایگاه خاصی در تاریخ آمریکا دارد.

هانتر بایدن، پسر جو بایدن که در دوره اخیر در کانون حملات وسیع‌تر جمهوری‌خواهان بود، در بیانیه‌ای نوشت: در تمام عمرش با تحسین به پدر خود نگریسته و اکنون نیز به او می‌گوید که دوستش دارد و سپاسگزار اوست.

تغییر نام کمپین بایدن- هریس

کمپین مشترک بایدن- هریس از یکشنبه شب به کارزار هریس تغییر نام داد.

کامالا هریس در بیانیه‌ای که یکشنبه از سوی کارزار بایدن- هریس منتشر شد، اعلام آمادگی کرد که نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد.

او همچنین روز یکشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی نخستین درخواست برای گردآوری کمک مالی را منتشر کرد.

البته کمک‌های مالی که تا کنون در اختیار کارزار بایدن بوده، قابل انتقال به کارزار خانم هریس خواهد بود.

خانم هریس قرار است به زودی با سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا و حکیم جفریز، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان دیدار کند. این دو نفر فعلا به شکل روشن در مورد اعلام نامزدی خانم هریس ابراز نظر نکرده‌اند.

فرمانداران کالیفرنیا، پنسیلوانیا، کلرادو و کارولینای شمالی اعلام کردند از نامزدی خانم هریس حمایت خواهند کرد.

رویترز می‌نویسد تیم کامالا هریس در تماس با دموکرات‌ها از آن‌ها می‌خواهد که از او حمایت کنند.

اما کمیته ملی جمهوری‌خواهان، کامالا هریس را فردی نامید که در «تک تک ناکامی‌های جو بایدن» سهیم بوده است؛ از جمله خروج آمریکا از افغانستان تا «تورم کمر‎‌شکن» در داخل آمریکا.

شماری از جمهوری‌خواهان گفته‌اند کناره‌گیری آقای بایدن از نامزدی حزب دموکرات کافی نیست و او همین حالا نیز باید کناره‌گیری کند.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، یکی از درخواست‌کنندگان علنی از آقای بایدن برای خروج از کاخ سفید است. او نوشته کسی که صلاحیت رقابت در انتخابات را ندارد فاقد صلاحیت برای ریاست‌جمهوری است.

با این حال، سناتورها میت رامنی و لیزا مورکوفسکی، از جمهوری‌خواهان، بر خلاف سایر هم‌حزبی‌های خود از کناره‌گیری آقای بایدن تقدیر کردند.

سناتور رامنی که خود پیشتر نامزد ریاست‌جمهوری بوده است، نوشت به آقای بایدن احترام می‌گذارد.

در این میان، رابرت اف. کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری، با ستایش از تصمیم آقای بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات، خواهان انتخاب جانشین او از طریق «یک فرایند شفاف» در این حزب شد.

آقای کندی که خود پیشتر دموکرات بوده، از انتخاب نامزد دست‌چین شده از سوی نخبگان کمیته ملی دمکرات‌ها انتقاد کرد و نوشت «اگر آن‌ها از اول این کار را انجام می‌دادند، من مجبور به ترک حزب دموکرات نمی‌شدم».

دونالد ترامپ هفته گذشته از آقای کندی خواسته بود از او حمایت کند.

در وضعیت سیاسی کنونی، جو بایدن در کنار جرج بوش پدر و دونالد ترامپ از معدود رؤسای جمهوری در حدود نیم قرن اخیر خواهد بود که تنها چهار سال در مقام ریاست‌جمهوری بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و رادیو فردا؛ ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG