لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

اسرائیل خواستار اخراج ترکیه از ناتو شد


ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل
ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل

پس از آن‌که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تهدید کرد که کشورش همان‌طور که در گذشته وارد درگیری‌ها در لیبی و قره‌باغ کوهستانی شده است، وارد اسرائیل نیز خواهد شد، وزیر خارجه اسرائیل خواستار اخراج ترکیه از پیمان نظامی ناتو شد.

وزارت خارجه اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد: «با توجه به تهدیدات اردوغان،َ رئیس جمهوری ترکیه، مبنی بر تهاجم به اسرائیل و لفاظی‌های خطرناک او، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه [اسرائیل] به تمام دیپلمات‌ها دستور داده... که به فوریت با اعضای ناتو صحبت کنند و خواستار محکومیت ترکیه و اخراج آن از این پیمان منطقه‌ای شوند.»

اردوغان، منتقد سرسخت جنگ اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در غزه، روز یکشنبه طی یک سخنرانی گفت: «ما باید آن‌قدر قدرتمند باشیم تا اسرائیل نتواند این کارهای مضحک را با فلسطین انجام دهد. همان‌طور که وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، می‌توانیم همان کار را در قبالشان انجام دهیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه توضیح نداد که منظورش چه نوع مداخله‌ای است.

ییسرائل کاتس نیز متعاقبا رئیس‌جمهور ترکیه را با صدام حسین، رهبر وقت عراق مقایسه کرد که حکومتش ۲۱ سال پیش در حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا سرنگون و خود او بعداً دستگیر، محاکمه و اعدام شد.

کاتس در شبکه ایکس نوشت: «اردوغان راه صدام حسین را در پیش گرفته و تهدید به حمله به اسرائیل می‌کند، او تنها باید به یاد بیاورد که آنجا [عراق] چه رخ داد و [سرنوشت صدام] چگونه به پایان رسید.»

وزیر خارجه اسرائیل عنوان کرد: «ترکیه که از حماس، مسئول حملات تروریستی علیه اسرائیل، میزبانی می‌کند در کنار حماس، حزب‌الله و حوثی‌های یمن به عضوی از محور شرارت ایران تبدیل شده است.»

روابط بین اسرائیل و ترکیه که زمانی متحدان نزدیک منطقه بودند، بیش از یک دهه است که رو به وخامت گذاشته است. این میان تجارت دوجانبه آنها نیز که به میلیاردها دلار در سال می‌رسید، متحمل توفان‌های دیپلماتیک شده، به طوری که ترکیه اخیرا اعلام کرد که تجارت دوجانبه با اسرائیل را تا پایان جنگ و ورود بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه متوقف خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG