لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

حملات لفظی سران ترکیه و اسرائیل تشدید شد


رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور ترکیه، لحنی تهدیدآمیز علیه اسرائیل به خود گرفته است
رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور ترکیه، لحنی تهدیدآمیز علیه اسرائیل به خود گرفته است

به دنبال سخنان رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص انجام اقدامی علیه اسرائیل، مانند گام‌هایی که کشور او «در قره‌باغ کوهستانی و لیبی» برداشت، حملات لفظی مقامات دو کشور علیه یکدیگر تشدید شد. رسانه‌های اسرائیل اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه را به عنوان تهدید به حمله نظامی به اسرائیل بازتاب دادند.

از یکسو اسرائیل عاقبت صدام حسین را به رئیس‌جمهور ترکیه یادآوری کرد و از سوی دیگر، ترکیه سرنوشت هیتلر را آخر و عاقبتی برای نخست‌وزیر اسرائیل به تصویر کشید.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه ۷ مرداد گفت ترکیه ممکن است مانند اقدامات گذشته در قره‌باغ کوهستانی و در لیبی «وارد اسرائیل شود»، اما به‌طور دقیق توضیح نداد که با هدف چه نوع مداخله‌ای احتمال ورود کشورش به اسرائیل را عنوان می‌کند.

آقای اردوغان که از آغاز جنگ غزه از منتقدان قاطع حمله اسرائیل به نوار غزه بوده، در یک سخنرانی به مناسبت تمجید از صنایع نظامی ترکیه در حزب حاکم «عدالت و توسعه» بحث درباره جنگ را پیش کشید.

او گفت: «ما باید خیلی قوی باشیم تا اسرائیل نتواند این کارهای مضحک را در قبال فلسطین انجام دهد» و سپس افزود: «همان‌طور که وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، ممکن است مشابه آن را انجام دهیم».

او افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم این کار را انجام دهیم. باید قوی باشیم تا این گام‌ها را برداریم».

ترکیه چهار سال پیش در حمایت از دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل به عنوان دولت رسمی در جریان جنگ داخلی لیبی شناخته شد، نیروی نظامی به لیبی اعزام کرد.

ترکیه در لیبی از عبدالحمید الدبیبه که ریاست دولت وفاق ملی در طرابلس را در دست دارد، به عنوان نخست‌وزیر قانونی حمایت می‌کند.

در ارتباط با عملیات‌های نظامی جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان با هدف بازپس‌گیری قره‌باغ کوهستانی، هر چند ترکیه هر گونه نقش مستقیم در عملیات جمهوری آذربایجان را رد می‌کرد اما متحد مهم باکو در تحقق اهداف بود.

ترکیه سال گذشته نیز اعلام کرد هر نوع امکاناتی را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می‌دهد که از جمله شامل آموزش نظامی و کمک به نوسازی صنایع نظامی است.

سخنان روز یکشنبه آقای اردوغان که از تلویزیون کشورش پخش می‌شد، تازه‌ترین مورد از رشته‌اظهارات تندی است که او پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال، در حمایت از فلسطینیان غزه و علیه اسرائیل بیان کرده است.

او در طول جنگ غزه با سران حماس نیز دیدار کرده است. این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا که مانند ترکیه عضو ناتو- پیمان آتلانتیک شمالی- هستند، حماس را تروریستی می‌شناسند.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، یکشنبه‌شب در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه، او را با صدام حسین، رهبر وقت عراق مقایسه کرد که حکومتش ۲۱ سال پیش در حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا سرنگون و خود او بعداً دستگیر، محاکمه و اعدام شد.

آقای کاتس در شبکه ایکس نوشت اردوغان راه صدام حسین را در پیش گرفته و تهدید به حمله به اسرائیل می‌کند، او تنها باید به یاد بیاورد که آنجا (عراق) چه رخ داد و (سرنوشت صدام) چگونه به پایان رسید».

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز گفت اردوغان «یک خطر برای خاورمیانه است» و «جهان و به‌ویژه کشورهای عضو ناتو باید تهدیدهای وحشتناک اردوغان را به شدت محکوم کرده و او را به پایان دادن به پشتیبانی از حماس وادارند».

وزارت خارجه ترکیه دوشنبه ۸ مرداد در واکنش به نوشته وزیر خارجه اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را با آدولف هیتلر، رهبر نازی‌های آلمان مقایسه کرد.

وزارت خارجه ترکیه افزود: «تاریخ برای تمامی عاملان نسل‌کشی و حامیان آن‌ها به همین شکل پایان یافته است».

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در شبکه ایکس نوشت که رئیس‌جمهور کشورش «صدای وجدان بشریت» شده است.

به نوشته آقای فیدان، «کسانی که به دنبال خاموش کردن این صدای حق هستند» شدیداً به وحشت افتاده‌اند.

روابط ترکیه و اسرائیل که از ۷۵ سال پیش آغاز شده از زمان حضور آقای اردوغان در صحنه سیاسی ترکیه چه در مقام نخست‌وزیر و چه در دوران ریاست‌جمهوری او، دستخوش فراز و نشیب‌های تندی شده است.

پس از یک دوره طولانی بحران که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود، دو کشور تنها زمان کوتاهی پیش از جنگ غزه روابط خود را گرم کرده و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اسرائیل از ترکیه دیدار کردند.

اما ترکیه از آغاز جنگ غزه دوباره سفیر خود را از اسرائیل فرا خوانده و از چهار ماه پیش نیز دادوستد گسترده بازرگانی کشورش با اسرائیل را قطع کرده است. ترکیه همچنین تمامی پروازهای مسیر ترکیه - اسرائیل را متوقف کرده است.

اسرائیل از روی نگرانی امنیتی نسبت به جان دیپلمات‌هایش در ترکیه سفیر و شمار زیادی از کادر سیاسی خود را از سفارتخانه و کنسولگری‌اش در آنکارا و استانبول به اسرائیل برگردانده، پرواز هواپیماهای خود به سوی ترکیه را تعلیق کرده اما روابط رسمی با این کشور را رسماً قطع نکرده است.

با استفاده از: رویترز، تایمز اسرائیل؛ ف.ر/ پ.پ
XS
SM
MD
LG