لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۱۶:۱۴ ۱۰.۵.۱۴۰۳

جسد اسماعیل هنیه به قطر منتقل می‌شود

به گزارش رسانه‌های عربی، جسد اسماعیل هنیه پس از تشییع جنازه و بدرقه در تهران که بامداد پنج‌شنبه ۱۱ مرداد انجام خواهد شد، به دوحه در قطر منتقل می‌شود.

جسد هنیه روز جمعه در مرکز دوحه تشییع خواهد شد و سپس در شهر لوسَیل که دومین شهر بزرگ قطر است، به خاک سپرده خواهد شد.

هنیه در هفت سال گذشته پس از آن‌که به ریاست دفتر سیاسی حماس رسید و جانشین خالد مشعل شد، در قطر و در حمایت امیر این کشور زندگی کرده بود. او همسر و برخی از خانواده خود را نیز به قطر منتقل کرده بود.

۱۶:۴۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

وزیر خارجه اسرائیل: خواهان جنگ فراگیر نیستیم

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در نامه‌ای به همتایان خود در کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با اسرائیل، اعلام کرد که اسرائیل خواهان جنگ فراگیر نیست و اجرای فوری قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را تنها راه جلوگیری از آن می‌داند. قطعنامه ۱۷۰۱ به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد و مقرر کرد که جنوب لبنان عاری از سلاح باشد.

حزب‌الله از آغاز جنگ غزه، درگیری‌هایی با اسرائیل داشته که حمله راکتی روز شنبه موجب مرگ ۱۲ کودک در اسرائیل شد. اسرائیل در واکنش به این حمله، سه‌شنبه شب فؤاد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله را در بیروت کشت. کاتس تأکید کرد که «پیام روشن است: کسی که به ما لطمه بزند، با قدرت به او آسیب خواهیم زد».

۱۶:۵۸ ۱۰.۵.۱۴۰۳

آلمان خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌های درگیر شد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز چهارشنبه پس از ترور رهبر حماس، اسماعیل هنیه، در تهران خواستار حداکثر خویشتن‌داری از سوی همه طرف‌های درگیر، برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه شد.

خانم بائربوک در یک نشست خبری گفت: «حماس یک سازمان تروریستی است که حملات بی‌شمار بی‌رحمانه و مرگباری علیه اسرائیل انجام داده است. مسئله اصلی اکنون جلوگیری از شعله‌ور شدن بیشتر تنش‌ها در منطقه و وارد شدن تمام منطقه به آشوب است.»

۱۷:۱۱ ۱۰.۵.۱۴۰۳

صبری صیدم، وزیر پیشین آموزش تشکیلات فلسطینی به رادیوفردا می‌گوید اگر نتانیاهو تصمیم به کشتن اسماعیل هنیه گرفته باشد، او چشم‌انداز هرگونه توافقی در آینده را کشته است، چرا که قطعاً هر کسی در منطقه واکنش نشان خواهد داد.

۱۷:۵۶ ۱۰.۵.۱۴۰۳

علی خامنه‌ای بر جسد اسماعیل هنیه نماز می‌خواند

مقامات جمهوری اسلامی در تدارک تشییع جنازه اسماعیل هنیه طی بامداد پنج‌شنبه در مسیر دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی هستند و قرار است علی خامنه‌ای در این مراسم بر جسد اسماعیل هنیه نماز بخواند.

رهبر جمهوری اسلامی در پیامی نیز با اشاره به قتل هنیه نوشت که در مورد «این حادثهٔ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهٔ خود می‌دانیم.»

علی خامنه‌ای گفته است که اسرائیل را مسئول این حمله می‌داند و افزود که اسرائیل «میهمان عزیز» او را «در خانهٔ» او کشته و او را «داغدار» کرده است، «ولی زمینهٔ مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.»

۱۸:۰۲ ۱۰.۵.۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل: سامانه «پیکان» کارآیی خود را نشان داده است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با افسران و سربازانی که سامانه پدافند ضد موشکی از نوع «پیکان» (اَرو یا حتص) را اداره می‌کنند، گفت اسرائیل خواهان جنگ نیست اما برای هر احتمالی آماده است.

سامانه دفاعی «پیکان» ویژه مقابله با موشک‌های بالیستیک و کروز است که در شب حمله نظامی مستقیم جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در فروردین امسال نقش مهمی در رهگیری و انهدام موشک‌های دوربرد شلیک ‌شده از ایران داشت.

ژنرال گالانت روز چهارشنبه گفت که این سامانه دفاعی کارآیی خود را در مقابل تهدیدات ناشی از یمن و ایران نشان داده و به نظامیان کشورش گفت که «شما باید به درستی آماده شوید و ما نیز در تمامی سطوح بالاتر از شما، کار خود را انجام می‌دهیم.»

۱۸:۱۴ ۱۰.۵.۱۴۰۳

یونی بن مناحیم، کارشناس سیاسی اسرائیلی ساکن اورشلیم، در گفت‌وگو با رادیوفردا ابراز عقیده کرده است که کشته شدن اسماعیل هنیه، تأثیر بزرگی بر میدان جنگ نخواهد گذاشت. او در عین حال، این حادثه را «اقدامی مهم برای اسرائیل» توصیف کرد.

۱۹:۱۳ ۱۰.۵.۱۴۰۳

«خطر اشتباه محاسباتی در واکنش‌ها»

سرلشکر بازنشسته عاموس یدلین، رئیس و بنیان‌گذار تیم رایزنی سیاسی مایند (MIND) اسرائیل، ترور اسماعیل هنیه را با انتقام اسرائیل از عاملان کشتار المپیک مونیخ ۱۹۷۲ مقایسه کرد.

عاموس یدلین که رئیس سابق اطلاعات دفاعی اسرائیل و معاون پیشین فرمانده نیروی هوایی اسرائیل بوده، با بیان تمثیلی از المپیک، گفت که اکنون در یک ماراتون طولانی هستیم و ممکن است واکنش‌هایی از سوی لبنان و ایران داشته باشیم.

به گفته او: هر دو طرف در تلاشند تا راهی برای عملیات تلافی‌جویانه‌ای بیابند که بیانی قوی داشته باشد ولی به جنگ کامل منجر نشود. هیچ‌یک از طرف‌ها، ایران، اسرائیل یا حزب‌الله، تمایلی به جنگ تمام‌عیار ندارند، اما خطر اشتباه در محاسبات واکنش‌ها وجود دارد و این چالش اصلی در حال حاضر است.

آقای یدلین افزود که: هدف حزب‌الله و ایران اجبار اسرائیل به ترک غزه نیست، بلکه هدف استراتژیک‌تر آن‌ها تخریب اسرائیل با یک جنگ فرسایشی طولانی است تا زندگی در اسرائیل را غیرقابل تحمل کنند و جنگی طولانی را بر اسرائیل تحمیل کنند.

او در مورد این‌که آیا عملیات اخیر در بیروت و تهران به نزدیک‌تر شدن به راه‌حل دیپلماتیک یا جنگ تمام‌عیار منجر شده است، گفت که احتمال کاهش تنش اکنون کمتر شده است.

وی توضیح داد که «ما به جنگ تمام‌عیار نزدیک‌تر شده‌ایم، اما هنوز احتمال کمی دارد زیرا هیچ‌کس جنگ کامل نمی‌خواهد. این برای حزب‌الله، اسرائیل و ایران ویرانگر خواهد بود.»

۱۹:۱۵ ۱۰.۵.۱۴۰۳

در حدود دو دهه چه شخصیت‌هایی در عملیات و حملات منسوب به اسرائیل در خاک ایران کشته شده‌اند؟ این گزارش را در ویدئوی زیر از رادیوفردا ببینید:

۱۹:۱۶ ۱۰.۵.۱۴۰۳

مصر: قتل مسئولان حماس و حزب‌الله به مذاکرات آتش‌بس آسیب زد

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد «سیاست تنش‌زای اسرائیل» در دو روز گذشته به تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه آسیب رسانده است.

اشاره این بیانیه به کشته شدن فؤاد شُکر، فرمانده اتاق عملیات حزب‌الله، در حمله روز سه‌شنبه اسرائیل به بیروت و همچنین ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران است که ایران اسرائیل را مسئول آن می‌داند.

وزارت خارجه مصر می‌گوید همزمانی این تشدید تنش منطقه‌ای با پیشرفت نکردن مذاکرات آتش‌بس در غزه «پیچیدگی موقعیت را افزایش می‌دهد و به نبود اراده سیاسی اسرائیل برای آرام کردن اوضاع دلالت دارد.»

قاهره از اقدامات اخیر اسرائیل به عنوان تضعیف‌کنندهٔ تلاش‌های شدید مصر و شرکایش برای پایان دادن به جنگ غزه و تمام کردن رنج فلسطینی‌ها یاد کرده است. مصر در کنار قطر و آمریکا میانجی‌های اصلی در مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه هستند.

نخست‌وزیر قطر نیز پیش‌تر ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرد.

اسرائیل به شکل رسمی مسئولیت قتل اسماعیل هنیه را نپذیرفته است، با این حال مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی این کشور را مسئول این اتفاق معرفی کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG