لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر
شرکت‌کننندگان در نماز جمعه در شهر دوحه، قطر، پس از رسیدن جنازه اسماعیل هنیه به این شهر

بایدن: از بین بردن هنیه به آتش‌بس در غزه کمکی نکرده است

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد «با اصابت پرتابه‌ای از هوا» خبر داد.

۰۸:۲۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

اسماعیل هنیه در تهران کشته شد

سپاه پاسداران از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که در تهران به سر می‌برد، خبر داده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که محل اقامت اسماعیل هنیه در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه او و یک نفر از محافظانش کشته شده‌اند.

این اطلاعیه توضیح بیشتری درباره این رخداد نمی‌دهد و تنها می‌گوید که دربارهٔ علت و ابعاد حادثه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آقای هنیه که از او به‌عنوان نفر دوم این گروه حماس یاد می‌شد، گمتر از یک روز قبل از این رخداد در آستانه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، با او و همچنین با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تهران دیدار کرده بود.

آقای پزشکیان در دیدار با اسماعیل هنیه به او گفته بود که پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه حماس «پس از این نیز با قوت و قدرت بیشتر ادامه» خواهد داشت.

اسماعیل هنیه همچنین در دیدار با علی خامنه‌ای با اشاره به جنگ غزه که اکنون سیصد روز از آغاز آن می‌گذرد تأکید کرده بود که این جنگ به «مرحله‌ای حساس و تاریخی» رسیده و نیروهای حماس «باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند».

حماس که علاوه بر اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند، نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور آقای هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان گفته است که اسرائیل او را هدف قرار داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بخش‌هایی از این اطلاعیه را منتشر کرده است که می‌گوید: «برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران شهید شد.»

ایرنا درگزارش دیگری به نقل از خبرگزاری سما فلسطین اظهارات موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، را بازتاب داده که تأکید کرده ترور اسماعیل هنیه «بی‌پاسخ نخواهد ماند».

موسی ابومرزوق گفت: «ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.»

دولت اسرائیل هنوز درباره این رخداد حرفی نزده، اما این کشور متهم به ترور چندین دانشمند اتمی ایران است.

اوج تقابل ایران و اسرائیل در اواخر فروردین امسال بود که حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق به کشته شدن محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و چند افسر دیگر سپاه انجامید. ایران نیز متعاقب آن با صدها فروند پهپاد انتحاری و موشک‌های کروز و بالستیک خاک اسرائیل را مورد حمله قرار داد.

اسماعیل هنیه که سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد، بین ترکیه و قطر در رفت‌وآمد بود و دور بودن او از محاصره غزه امکان آن را فراهم می‌آورد که بتواند در مذاکرات آتش‌بس یا گفت‌وگوها با حکومت ایران شرکت کند.

اسرائیل پیشتر، فروردین امسال، سه پسر و سه نوه اسماعیل هنیه را در یک حمله هوایی به نوار غزه کشته شده بود.

۰۸:۵۴ ۱۰.۵.۱۴۰۳

آخرین دیدار هنیه با خامنه‌ای و پزشکیان، کمتر از یک روز پیش از کشته شدن در تهران

اسماعیل هنیه کمتر از ۲۴ ساعت قبل از کشته‌شدن در تهران، در آستانهٔ مراسم تحلیف مسعود پزشکیان با برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آقای هنیه به همراه زیاد النخالة، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سه‌شنبه نهم مرداد با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کرد.

آقای خامنه‌ای در این دیدار مانند گذشته اقدامات گروه افراطی حماس را که از نظر آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی است، ستود.

اسماعیل هنیه نیز با اشاره به گذشت ۳۰۰ روز از آغاز جنگ اسرائیل و حماس گفت: «نیروهای مقاومت باید قهرمانی و پیروزی خود را تثبیت کنند.»

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین با مسعود پزشکیان نیز دیدار کرده بود.

در این دیدار مسعود پزشکیان نیز همچون دیگر مقامات جمهوری اسلامی بر حمایت از گروه حماس تأکید کرد.

از سوی دیگر اسماعیل هنیه با اشاره به اینکه حماس در «خط مقدم» مبارزه با اسرائیل قرار دارد، حمایت جمهوری اسلامی از این گروه را «مهم»‌ خوانده بود.

۰۹:۱۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

اولین واکنش از اسرائیل به کشته‌شدن هنیه: دنیا کمی بهتر می‌شود

عمی‌حی ال‌یاهو، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل، اولین مقام ارشد دولتی است که به کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران واکنش نشان داد و در شبکه ایکس نوشت: «این راهِ درست برای پاکسازی جهان از آلودگی است».

اظهارات او علیرغم گزارش رسانه‌های عبری مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به وزرای خود دستور داده در مورد ترور شبانه اسماعیل هنیه در پایتخت ایران سکوت کنند، بیان می‌شود.

اسرائیل هنوز به طور رسمی در مورد کشته شدن هنیه اظهارنظری نکرده است.

الیاهو یکی از اعضای وزارتخانه امنیت ملی به رهبری ایتامار بن گویر نیز اسرائیل را در پشت این ترور اعلام و از آن حمایت کرد.

او نیز درباره کشته‌شدن اسماعیل هنیه نوشته «دست آهنینی که به آنها ضربه می‌زند، همان دستی است که آرامش و کمی آسایش به ارمغان می‌آورد و توانایی ما را برای زندگی در صلح با کسانی که به دنبال صلح هستند، تقویت می‌کند. مرگ هنیه دنیا را کمی بهتر می‌کند.»

۰۹:۵۷ ۱۰.۵.۱۴۰۳

هنیه با «اصابت پرتابه‌ای از هوا» کشته شد

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نوشتند هنیه «در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود، حدود ساعت دو بامداد روز چهارشنبه دهم مرداد با اصابت پرتابه‌ای از هوا» کشته شد.

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، هم می‌گوید یک منبع ایرانی که به نام او اشاره‌ای نشده، به شبکه المیادین گفته است کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران با «شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر بوده» است.

این منبع افزوده که اصابت موشک به محل اقامت هنیه و محافظش، «از داخل ایران انجام نشده است.»

این منبع با این حال به این موضوع اشاره نکرده که در صورت صحت این اظهارات، موشک یادشده توانسته از پدافند هوایی جمهوری اسلامی عبور کند.

۱۰:۱۰ ۱۰.۵.۱۴۰۳

سه برداشت اولیه از پیامدهای کشته شدن هنیه در تهران

آلون لی‌ال، سفیر اسبق اسرائیل در آنکارا در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران به رادیوفردا می‌گوید که از نگاه او قتل هنیه، حماس را قدرتمندتر خواهد کرد، همچنانکه پس از قتل رهبران حماس چون شیخ احمد یاسیم و عبدالعزیز رنتیسی در دو دهه پیش، حماس انتخابات در میان فلسطینیان را برد و قدرت گرفت.

این دیپلمات پیشین اسرائیلی می‌گوید اقدام به کشتن اسماعیل هنیه، امکان رسیدن به یک توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در آینده نزدیک را از بین می‌برد و جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد.

از نگاه آقای لی‌ال، کشتن هنیه موقعیت جهانی اسرائیل را نه فقط در میان دشمنان، بلکه در میان دوستانش هم تضعیف خواهد کرد.

۱۰:۱۸ ۱۰.۵.۱۴۰۳

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: ترور هنیه پیامی مستقیم به سر اختاپوس بود

ییسرائیل زیف، ژنرال بازنشسته اسرائیلی، در واکنش به کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران به رادیوفردا گفت: «این اتفاقات با هدف قرار دادن دقیق فرماندهی حزب‌الله آغاز شد و به عالی‌ترین سطح تصمیم‌سازی رسید.»

به‌گفتهٔ او، «مسئله دوم نشان از هدف قرار دادن سر اختاپوس دارد. این‌که ترور در تهران صورت می‌گیرد، ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای وارد این معادله کرد و هشداری به مقام‌های ایرانی برای تغییر سیاست‌های خود است.»

او تأکید کرده که این ترور «در عین حال گامی اسرائیلی در یک بازی شطرنج است؛ عملیاتی استثنایی که پیامی مستقیم به سر اختاپوس دارد و تأثیرش هم مستقیم است.»

۱۰:۱۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

مقام پیشین فلسطینی: کشتن افراد ما را به دور باطل انتقام و پاسخ می‌اندازد

زیاد ابوزیّاد، وزیر پیشین تشکیلات فلسطینی به رادیوفردا می‌گوید فلسطینی‌ها بیش از اسرائیل نیازمند امنیت هستند و کشتن این فرد یا آن فرد تنها وضعیت را با زمینه‌سازی انتقام و پاسخ پیچیده می‌کند و ما به دور باطل کشتن و بازکشتن می‌افتیم.

این مقام پیشین تشکیلات خودگردان می‌گوید کشتن اسماعیل هنیه، اولین مورد از کشته شدن رهبران حماس و فلطسینی، یا رهبران گروه‌های مقاومت نیست، و مشکل یک مشکل شخصی نیست، چون افراد می‌توانند جایگزین شوند. به گفته او مشکل، «مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان»، و «سیاست اسرائیل برای دائمی کردن اشغال، ریشه‌کن فلسطینیان، و انکار حقوق فلسطینیان» است.

آقای ابوزیّاد تأکید می‌کند که «تا زمانی که اشغال وجود دارد، تنها راه برای خروج از این وضعیت دشوار و تراژیک برای فلسطینیان و اسرائیل، دستیابی به سازوکاری است که حقوق فلسطینی‌ها و حق آنها را برای داشتن کشوری که در آن در صلح زندگی کنند، تضمین کند».

۱۰:۴۹ ۱۰.۵.۱۴۰۳

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران منتشر کرد، او را «از رهبران بزرگ مقاومت عصر حاضر» خواند و نوشت این رویداد «عزم آنان را در برابر دشمن صهیونیستی قوی‌تر می‌سازد».

خبرگزاری ایسنا در کنار انتشار این بیانیه نوشت اسماعیل هنیه در «حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل اقامتش در تهران» کشته شد اما توضیحی دربارهٔ «خائنانه» بودن این حمله نداد.

۱۱:۰۵ ۱۰.۵.۱۴۰۳

واکنش پزشکیان به ترور هنیه: دیروز دست او را بالا بردم و حالا باید او را تشییع کنم

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران، در شبکه ایکس نوشت که جمهوری اسلامی از «تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.»

او به حضور هنیه در مراسم تحلیف خود اشاره و اضافه کرده که «دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.»

پزشکیان که پیش از این در نامه‌ای به هنیه، به حمایت از «جبهه مقاومت» در دوران ریاست‌جمهوری خود تأکید کرده بود، اضافه کرده: «پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود.»

حضور هنیه در مراسم تحلیف پزشکیان و خوش‌و‌بش گرم آنها با یکدیگر، روز سه‌شنبه در فضای مجازی و رسانه‌های ایران بسیار خبرساز شده بود.

۱۱:۱۷ ۱۰.۵.۱۴۰۳

هشدار دادستانی ایران به فعالان رسانه‌ای: امنیت روانی جامعه به هم نریزد

در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، دادستانی کل جمهوری اسلامی هشدار داد با افرادی که اقدام به «انتشار محتوای خلاف واقع، نشر اکاذیب و توهین به بر هم زدن امنیت روانی جامعه» کنند، براساس قانون برخورد خواهد شد.

این اطلاعیه پس از انتشار گسترده این خبر و افزایش میزان واکنش‌ها به آن در فضای مجازی فارسی‌زبان صادر می‌شود.

دادستانی کل کشور در این اطلاعیه‌ به فعالان رسانه‌ای و مجازی کشور هشدار داد که از پرداختن به موضوعاتی که «امنیت روانی جامعه» را مخدوش می‌کند، پرهیز کنند.

در اطلاعیه یادشده، به جزئیات و مصادیق این اقدام اشاره‌ای نشده است.

با این حال براساس این اطلاعیه به دستگاه‌های ذیربط دستور داده شده ضمن «رصد فضای مجازی، رسانه‌ها و یا افرادی که اقدام به شایعه‌پراکنی یا برهم زدن امنیت روانی جامعه می‌کنند به دستگاه قضایی معرفی شوند».

جمهوری اسلامی بر اساس یک رویه، در مواقع بروز بحران یا اتفاقاتی از این دست، از شفاف‌سازی خودداری کرده و به جای آن با افرادی که در این زمینه به ابراز نظر می‌پردازند، برخورد می‌کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG