لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

ادامه اعتراضات در ونزوئلا؛ «بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند»


در ادامه ناآرامی و اعتراض بر سر نتایج اعلام شده انتخابات ونزوئلا، بسیاری از فروشگاه‌ها در این کشور بسته شدند و تردد اتوبوس‌ها در مناطق مختلفی از این کشور متوقف شده است. همچنین به گفته رهبران اپوزیسیون، بیش از هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

نیکلاس مادورو که از سال ۲۰۱۳ در این کشور قدرت را در دست دارد در انتخاباتی چالش‌برانگیز بار دیگر به عنوان برنده اعلام شد. این در حالی است که اپوزیسیون این کشور مدعی است شمارش بیش از ۹۰ درصد از آرا نشان می‌دهد که ادموندو گونزالز، نامزد مخالف دولت، بیش از ۲ برابر رأی کسب کرده است.

مرکز کارتر مستقر در ایالات متحده که بر این انتخابات نظارت داشت در بیانیه‌ای گفته است که نمی‌توان این انتخابات را «دموکراتیک» تلقی کرد.

این نهاد اضافه کرده که کل فرآیند برگزاری انتخابات در ونزوئلا دارای «نقص جدی» بوده و همچنین عدم انتشار آرای تفکیکی از دیگر مسائلی است که صحت این انتخابات را با تردید رو به رو می‌سازد.

در روزهای اخیر ونزوئلا صحنه اعتراضات گسترده‌ای ابوده است. رهبران اپوزیسیون اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی در حال دستگیری و بازداشت ناظرانی هستند که بر فرآیند انتخابات روز یکشنبه نظارت داشتند.

بر اساس اعلام رهبران مخالف حکومت، تاکنون بیش از هزار نفر در اعتراضات بعد از اعلام نتایج انتخابات دستگیر و دست‌کم ۱۶ نفر هم کشته شده‌اند.

مقام‌های دولت مادورو می‌گویند او با اختلاف ۷ درصد توانسته گونزالس را شکست دهد اما از انتشار جزئیات آرا خودداری کرده‌اند.

آنچه در این کشور می‌گذرد با واکنش کشورهای جهان نیز روبه‌رو شده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه هشداد داد که «صبر دولت بایدن و جامعه بین‌الملل برای انتشار اطلاعات کامل و دقیق نتایج انتخابات رو به اتمام است».

او در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین اضافه کرد که ایالات متحده هرگونه خشونت سیاسی و سرکوب از سوی کاراکاس را محکوم می‌کند.

سرکوب حکومتی در ونزوئلا حتی در فضای مجازی هم ادامه دارد و نیکلاس مادورو در سخنرانی خود از بالکن کاخ ریاست جمهوری از مردم این کشور خواست معترضان را به حکومت معرفی کنند.

او با معرفی یک اپلیکیشن در فضای مجازی از مردم کشورش خواست کسانی را که او «فاشیست‌ها» نامید، به دولت معرفی کنند.

در همین حال اعتراضات سراسری در ونزوئلا ادامه دارد و مخالفان بخش‌هایی از خیابان‌ها و جاده‌ها را در این کشور مسدود کرده‌اند.

رهبران اپوزیسیون روز چهارشنبه گفتند که نیروهای امنیتی سفارت آرژانتین در کاراکاس را محاصره کرده‌اند، جایی که شش کارمند کمپین اپوزیسیون از زمان صدور حکم دستگیری علیه آنها در ماه دسامبر در آنجا محبوس شده‌اند.

همچنین دولت ونزوئلا برق سفارت آرژانتین را هم قطع کرده است.

خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین که پیروزی مادورو را زیر سوال برده این کار کاراکاس را به عنوان «اقدامی عمدی که امنیت پرسنل دیپلماتیک آرژانتین و شهروندان تحت حفاظت را به خطر می‌اندازد» محکوم کرده است.

علاوه بر این برزیل و شیلی هم از دولت مادورو خواسته‌اند نتایج انتخابات را به صورت کامل منتشر کند.

XS
SM
MD
LG