لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

با اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا مردم معترض به خیابان‌ها آمدند


شهرهای مختلف ونزوئلا پس از آن‌که کمیسیون انتخابات این کشور نیکلاس مادورو، رهبر اقتدارگرای ونزوئلا، را برندهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، صحنهٔ اعتراضات مخالفان شد.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی روز دوشنبه هشتم مرداد در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. از سویی انبوه مردم نیز که به خیابان‌های اصلی شهر آمده بودند، با کوبیدن بر قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها خشم خود را از اعلام پیروزی مادورو در انتخابات روز یکشنبه نشان دادند.

پرووئا، یک سازمان حقوق بشری در ونزوئلا، گفته است گروه‌های مسلح حامی مادورو به سوی معترضانی که در خیابان اوردانتای کاراکاس تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کرده بودند، تیراندازی کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز به‌نقل از یک گروه مردم‌نهاد ونزوئلایی از کشته شدن دست‌کم یک شهروند معترض بر اثر اصابت گلولهٔ گاز اشک‌آور خبر داد.

تظاهرات در شهرهای دیگر ونزوئلا از جمله ماراکای نیز گزارش شده است. همچنین ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان در ایالت فالکون ونزوئلا مجسمه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین، را سرنگون کردند.

معترضان معتقدند کمیسیون انتخابات ونزوئلا که اعضایش از نیروهای وفادار به نیکلاس مادورو هستند، به نفع او تقلب کرده‌اند. مارینا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، روز دوشنبه گفت که ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد مخالفان، بیش از ۷۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

گونزالس اوروتیا نیز به مانند ماچادو تأکید کرد که پیروزی اپوزیسیون غیرقابل کتمان است و راهی برای بازگشت وجود ندارد.

نظرسنجی‌های مستقل پیش از انتخابات گویای آن بود که رأی‌گیری روز یکشنبه می‌تواند به ۲۵ سال «چاوزیسم»، جنبش پوپولیستی که رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا آن را پایه گذاشت، پایان دهد. اما همان زمان نیز تحلیلگران معتقد بودند که بعید است رئیس‌جمهور شکست احتمالی خود را در برابر ادموندو گونزالس اوروتیا بپذیرد.

مقامات انتخاباتی ونزوئلا ساعتی پس از نیمه‌شب اعلام کردند که مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد؛ نتیجه‌ای که به معنای آن خواهد بود که او تا سال ۲۰۳۱ همچنان قدرت را در اختیار خواهد داشت.

گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی، صحت نتایج اعلام‌شده توسط هیئت انتخاباتی ونزوئلا را زیر سؤال برده و گفته است که «باور کردنش سخت است».

آقای بوریچ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیم مادورو باید بفهمد که نتایج منتشرشده توسط آن‌ها به‌سختی قابل باور است.»

ایالات متحده نیز روز دوشنبه به فعالان مدنی ونزوئلا و مخالفان پیوست و از دولت ونزوئلا خواست «فوراً» اطلاعات و جزئیات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری را منتشر کند.

نیکلاس مادورو ۶۱ ساله از سال ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار دارد و متهم است که با ایجاد فضای اختناق، بسیاری از مخالفان و منتقدان را زندانی کرده است.

ناظران می‌گویند ۲۴ ساعت آینده برای واکنش مادورو به اتهامات علیه او کلیدی خواهد بود. به‌گفتهٔ آن‌ها، در صورت اعتراضات گسترده علیه رژیم، موج جدیدی از ناآرامی‌ها در کشور به راه خواهد افتاد.

ارتش ونزوئلا در سال‌های گذشته بارها اعتراضات علیه مادورو و هوگو چاوز را سرکوب کرده است.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG