لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

ارتش اسرائیل مرگ محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، را تأیید کرد


محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس بود
محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس بود

ارتش اسرائیل و شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، تأیید کردند که در عملیات این نیروها در سه هفته پیش در خان یونس در نوار غزه، محمد ضیف، فرمانده اصلی شاخه نظامی حماس، کشته شده است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است.

خبر مرگ قطعی محمد ضیف دو روز پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در حمله منتسب به اسرائیل در تهران اعلام شد. اسرائیل مسئولیتی در مورد مرگ هنیه برعهده نگرفته است.

ارتش و سازمان امنیت داخلی اسرائیل از بعد از حمله به خان یونس در روز ۲۳ تیر اطلاعاتی گردآوری می‌کردند تا به طور قطعی تعیین کنند که آیا محمد ضیف در بمباران اسرائیلی کشته شده یا جان به در برده است.

ارتش و شباک در بیانیه مشترک خود در روز پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد نوشتند تحقیقات اطلاعاتی تأیید کرده که محمد ضیف در این حمله کشته شده است.

جنگنده‌های ارتش اسرائیل محلی را که محمد ضیف از تونل‌ها بیرون آمده و در نزدیکی چادر آوارگان در منطقه المواصی در آن با رافع سلامه، فرمانده تیپ خان یونس از گروه حماس جلسه برگزار کرده بود، بمباران کردند.

به نوشته هاآرتص، امان، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و شباک در آن روز شنبه ۲۳ تیر اطلاع قطعی گرفته بودند که محمد ضیف و رافع سلامه در یک ساختمان در حال مذاکره هستند.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند بیش از ۹ تُن مواد انفجاری برای آن بمباران به کار رفت و احتمال جان به در بردن ضیف بسیار ضعیف بود.

حماس تنها مرگ رافع سلامه را در عملیات اسرائیلی‌ها تأیید کرده بود.

رهبران گروه افراطی حماس پیشتر ادعا کرده بودند که محمد ضیف از حمله اسرائیل جان به در برده است.

خلیل الحیه، از مهره‌های حماس، ساعاتی بعد از حمله در خان یونس، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در لبنان ادعا کرد که محمد ضیف کنفرانس خبری بنیامین نتانیاهو را در مورد عملیات خان یونس «دیده» و به آن «خندید».

حماس پس از اعلامیه روز پنج‌شنبه اسرائیل در مورد قطعی بودن مرگ ضیف نیز هنوز این امر را تأیید نکرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «از بین بردن ابرقاتل محمد ضیف، که «بن لادن غزه» بود، در عملیات روز ۱۳ ژوییه سال ۲۰۲۴، یک گام بزرگ در مهار حماس به عنوان یک سازمان نظامی و حکومتی، و دستاوردی در تحقق اهدافی است که از جنگ تعیین کرده بودیم.»

ژنرال گالانت افزود: «عملیات با کیفیت و دقیقی که ضیف در آن از پای درآمد با همکاری بهترین نیروهای ارتش دفاعی اسرائیل و سازمان امنیت داخلی و فرماندهان آن‌ها انجام شد».

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرد «دستگاه امنیتی به تعقیب تروریست‌های حماس، از طراحان کشتار تا مجریان عملیات ادامه خواهد داد و تا تکمیل این مأموریت آرام نخواهد گرفت».

در پیام آقای گالانت عکسی از او قرار گرفته که در حال خط زدن نام محمد ضیف از «نقشه ساختار شاخه نظامی» گروه افراطی حماس است.

محمد ضیف با نام اصلی محمد دیاب ابراهیم المصری در هشتمین سوء قصد اسرائیل کشته شده است.

او از هفت سوء قصد پیشین اسرائیلی‌ها علیه خود یا جان به در برده یا شدیدا زخمی شده بود. او پس از جراحات و معلولیت شدید در یکی از سوء قصدهای حدود دو دهه پیش توان خود را بازیافته بود اما کماکان از یک چشم نابینا بود و عمدتا روی صندلی چرخدار حرکت می‌کرد.

محمد ضیف در کنار یحیی سنوار طراح حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل بود که روز ۱۵ مهر سال گذشته اجرا شد و با کشتن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی و ربودن ۲۵۱ اسرائیلی به غزه، کار را به جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه کشاند. مرگ ضیف در روزی به طور قطعی اعلام شد که جنگ غزه سیصدمین روز خود را سپری می‌کند.

محمد ضیف، ۵۹ ساله، در یک رشته بمب‌گذاری مرگبار در داخل اسرائیل در بیش از دو دهه نقش داشت. او عامل ربودن و کشتن سه سرباز اسرائیلی در اواسط دهه ۹۰ میلادی هم بود. از ضیف به عنوان طراح ساخت شبکه تونلی در غزه یاد شده است.

اسرائیل در طول جنگ جاری صالح العاروری، از مهره‌های مهم حماس در لبنان را با حمله هدفمند در بیروت از پای درآورد. سپس مروان عیسی را که مهره شماره سوم حماس بود، در غزه هلاک کرد.

بنیامین نتانیاهو از آغاز جنگ به ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل فرمان داده تمامی مهره‌های حماس را در هر جایی در جهان از بین ببرند.

با استفاده از شبکه ایکس، یدیعوت آخرونوت، هاآرتص، شبکه کان/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG