لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

برزیل، مکزیک و کلمبیا خواستار انتشار نتایج کامل انتخابات ونزوئلا شدند


اعتراضات در ونزوئلا
اعتراضات در ونزوئلا

برزیل، مکزیک و کلمبیا، سه کشور آمریکای لاتین، از حکومت ونزوئلا خواستند تا آمار دقیق نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را منتشر کند.

اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا همچنان در این کشور ادامه دارد.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که نیکلاس مادورو، رهبر اقتدارگرای ونزوئلا، با کسب ۵۱ درصد آرا برندهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

این در حالی است که رهبران اپوزیسیون می‌گویند شمارش بیش از ۹۰ درصد از آرا نشان می‌دهد که ادموندو گونزالز، نامزد مخالف دولت، بیش از ۲ برابر آرای نیکلاس مادورو را کسب کرده است.

روسای جمهوری سه کشور برزیل، کلمبیا و مکزیک که رابطه دوستانه‌ای با نیکلاس مادورو دارند، رویکردی بیطرفانه در قبال انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اتخاذ کرده‌اند.

برزیل، کلمبیا و مکزیک روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی از مقامات انتخاباتی ونزوئلا خواستند به «سرعت نتایج دقیق انتخابات و تمام صندوق‌های رای را به طور عمومی اعلام کنند.»

این بیانیه مشترک پس از گفت‌وگوی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا٬ رئیس‌ جمهوری برزیل، گوستاوو پترو، رئیس‌ جمهوری کلمبیا، و آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌ جمهوری مکزیک منتشر شد.

در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم تایید بی‌طرفانه نتایج رای‌گیری، از همه بازیگران سیاسی در ونزوئلا خواسته شده است که از خشونت پرهیز کنند.

برزیل، مکزیک و کلمبیا همچنین بر حمایت خود از تلاش‌ها و مذاکرات «برای جستجوی توافق‌هایی که به نفع مردم ونزوئلا باشد»، تاکید کردند.

شهرهای مختلف ونزوئلا در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است. رهبران اپوزیسیون اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی در حال دستگیری و بازداشت ناظرانی هستند که بر فرآیند انتخابات روز یکشنبه نظارت داشتند.

بر اساس اعلام رهبران مخالف حکومت، تاکنون بیش از هزار نفر در اعتراضات بعد از اعلام نتایج انتخابات دستگیر و دست‌کم ۱۶ نفر هم کشته شده‌اند.

مقام‌های دولت مادورو می‌گویند او با اختلاف ۷ درصد توانسته گونزالس را شکست دهد اما از انتشار جزئیات آرا خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG