لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

دست‌کم ۳۰۰ نفر در هفت ماه گذشته در ایران «اعدام شده‌اند»


۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کرد، ۲۰ شهروند افغانستانی و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هفت‌ماه گذشته بوده‌اند
۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کرد، ۲۰ شهروند افغانستانی و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هفت‌ماه گذشته بوده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی تازه خبر داد که در هفت ماه گذشته از شروع سال جاری میلادی دست‌کم «۳۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند».

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۳ مرداد در گزارشی با اعلام این خبر نوشت که این آمار نسبت به سال گذشته «۳۰ درصد» کاهش داشته است. این سازمان دلیل این کاهش را «رویدادهایی مثل انتخابات مجلس، دو دور انتخابات ریاست جمهوری و مرگ ابراهیم رئیسی» ارزیابی کرده است.

با این حال بر اساس آمار منتشرشده در ماه گذشته حکم اعدام دست‌کم «۴۹ نفر» در ایران اجرا شده که ۳۶ نفر آن‌ها تنها در ۱۱ روز انتهایی ماه ژوئیه یعنی در بازهٔ زمانی ۳۱ تیر تا ۱۰ مرداد اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین اعلام کرد: «۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کرد، ۲۰ شهروند افغانستانی و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هفت‌ ماه گذشته بوده‌اند.»

بر اساس این گزارش، مانند هر سال بیشترین آمار متعلق به متهمان مرتبط با جرائم مواد مخدر با «۱۷۲ تن» است. پس از آن نیز اتهامات مرتبط با قتل عمد با «۱۱۰ نفر» بیشترین تعداد افراد اعدام‌شده را به خود اختصاص داده است.

در این میان همچنین «۲۰ شهروند افغان» نیز در هفت ماه گذشته در ایران اعدام شده‌اند.

آمار بالای اعدام در ایران در حالی است که بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ «تنها ۲۸ اعدام در رسانه‌های داخل ایران یا از طریق منابع رسمی اعلام شده‌ است».

رادیوفردا هفتهٔ گذشته خبر داد که دست‌کم حکم اعدام ۳۰ زندانی در طی هشت روز در بازهٔ زمانی شنبه ۳۰ تیرماه تا شنبه ششم مردادماه حکم ۳۰ اجرا شده است.

اجرای این احکام در حالی صورت گرفته که زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در میانهٔ تیرماه و در بیست و چهارمین هفته اعتصاب غذای خود، در مورد افزایش احتمالی اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده بودند.

این زندانیان که در زندان‌های مختلف کشور پراکنده‌اند،‌ با اشاره به تجربه افزایش اعدام‌ها پس از هریک از انتخابات‌های گذشته در حکومت جمهوری اسلامی، صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، و بازداشت رعنا کورکور، خواهر یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام، را نشانه‌ای از این روند «نگران‌کننده» دانستند.

دیده‌بان حقوق بشر ایران نیز پنج‌شنبه گذشته از مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست جمهوری، خواست برای ایجاد «تغییرات واقعی»، از توقف احکام اعدام شروع کند.

XS
SM
MD
LG