لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

«هشت نفر» در زندان‌های شیراز و کرج اعدام شدند


زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در میانهٔ تیرماه در مورد افزایش احتمالی اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده بودند
زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در میانهٔ تیرماه در مورد افزایش احتمالی اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده بودند

منابع حقوق بشری می‌گویند «هشت زندانی» محکوم به اعدام در دو زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) و قزلحصار کرج اعدام شده‌اند.

خبرگزاری هرانا روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه اعلام کرد چهار زندانی که پیش از این بر اساس «اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌ بودند»، در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.

این خبرگزاری هویت سه تن از افراد اعدام‌شده را «داود براهویی»، «سعید محمدپور» و «مهدی علی‌اکبری» اعلام کرد و نوشت که چهارمین نفر «تبعه کشور افغانستان» است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز جمعه از اعدام «سه مرد و یک زن» خبر داد.

این سازمان اعلام کرد که این زندانیان که در پرونده‌های جداگانه با اتهام «قتل عمد» و «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند، روز شنبه ۳۰ تیرماه در زندان مرکزی شیراز، عادل‌آباد، اعدام شدند.

بر اساس این گزارش «منصور توکلی»، «حامد شکسته» و زنی با نام خانوادگی «محمودی‌نیا» سه زندانی هستند که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

همچنین مردی دیگر به نام «محسن استواری» با اتهام «تجاوز عنف» در این زندان اعدام شده است.

اجرای این احکام در حالی صورت گرفته که زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در میانهٔ تیرماه و در بیست و چهارمین هفته اعتصاب غذای خود، در مورد افزایش احتمالی اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده بودند.

این زندانیان که در زندان‌های مختلف کشور پراکنده‌اند،‌ با اشاره به تجربه افزایش اعدام‌ها پس از هریک از انتخابات‌های گذشته در حکومت جمهوری اسلامی، صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال کارگری، و بازداشت رعنا کوکور، خواهر یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام، را نشانه‌ای از این روند «نگران‌کننده» دانستند.

دیده‌بان حقوق بشر ایران نیز پنج‌شنبه گذشته از مسعود پزشکیان، برنده انتخابات ریاست جمهوری، خواست برای ایجاد «تغییرات واقعی»، از توقف احکام اعدام شروع کند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ روز ۱۳ تیر امسال خبر داد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۲۴۹ نفر در ایران اعدام شدند که ۱۴۷ نفر از آنها با اتهامات مربوط به مواد مخدر بودند.

این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است، اما سازمان حقوق بشر ایران هشدار می‌دهد که پس از انتخابات ریاست جمهوری، احتمال افزایش شدید اعدام‌ها وجود دارد.

XS
SM
MD
LG