لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

چند کشور غربی خواستار خروج شهروندان خود از لبنان و ایران شدند؛ کوریلا به اسرائیل رفت


تشییع نمادین اسماعیل هنیه در بیروت،‌ لبنان
تشییع نمادین اسماعیل هنیه در بیروت،‌ لبنان

با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، برخی دیگر از کشورهای جهان خواستار خروج فوری شهروندان خود از لبنان شدند. دست‌کم یک کشور، فرانسه، از شهروندانش خواسته است ایران را نیز ترک کنند.

همزمان مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا، که شنبه شب وارد اسرائیل شد، دیدار و گفت‌وگو با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل را از روز یک‌شنبه، ۱۴ مرداد، جهت هماهنگی در کمک آمریکا به دفاع از اسرائیل در برابر حملات پیش‌ روی ایران و گروه‌های نیابتی آغاز می‌کند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائیل و آمریکا در حال هماهنگی فعالیت‌های خود برای مهار حملات احتمالی موشکی و پهپادی هستند و آمریکایی‌ها از انتقال ناو هواپیمابر ایبراهام لینکلن غیر از ناو جنگی یواس‌اس‌ تئودور روزولت خبر داده‌اند که در دریای عمان مستقر خواهد شد.

آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا،‌ نیوزیلند و اردن از جمله کشورهایی هستند که از شهروندان خود در لبنان خواسته‌اند هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

روز یک‌شنبه، ۱۴ مردادماه، فرانسه نیز به این جمع پیوست و از شهروندان خود خواست «هر چه زودتر» خاک لبنان را ترک کنند. دولت امانوئل مکرون همچنین از فرانسوی‌ها خواست خاک ایران را نیز «به طور موقت» ترک کنند.

همچنین برخی شرکت‌های هواپیمایی از توقف موقت پروازهای خود به لبنان و اسرائیل خبر داده‌اند و ترکیش ایرلاینز هم چند پرواز خود به ایران را به تعویق انداخت.

دست‌کم ۲۱ شرکت هوایی کوچک و بزرگ غربی پروازهای خود به مقصد و از مبداء اسرائیل را لغو کرده و کماکان هزاران اسرائیلی در کشورهای جهان برای بازگشت به کشور خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند و برخی برای تهیه بلیت بازگشت ناچار به پرداخت مبالغ سرسام‌آور در پروازهای معدود باقی‌مانده شده‌اند.

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، ارزیابی در این کشور حاکی است که حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت تهران از دوشنبه این هفته آغاز خواهد شد. در این رابطه بیشترین احتمال در مورد حملات فراگیر از سوی حزب‌الله مطرح است.

وب‌سایت آکسیوس نیز شنبه شب در خبری به نقل از دو مقام آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرد ارزیابی وقوع حمله از طرف ایران در روز دوشنبه را تکرار کرد.

تنش‌ها در منطقه که از آغاز جنگ غزه تشدید شده، از صبح چهارشنبه هفته گذشته به دنبال کشته شدن دو تن از رهبران گروه‌های نیابتی ایران به اوج رسیده است.

اسماعیل هنیه و فؤاد شکر، دو مقام ارشد حماس و حزب‌الله، در فاصله‌ای چند ساعته در شامگاه نهم به بامداد دهم مرداد در تهران و بیروت کشته شدند.

اسرائیل تنها مسئولیت کشتن فؤاد شکر را برعهده گرفته، اما مقام‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان بر قطعی بودن انتقام از اسرائیل تاکید کرده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، ۱۳ مرداد، ابراز امیدواری کرد که ایران از عملی کردن تهدیدهای خود علیه اسرائیل در ارتباط با کشته شدن اسماعیل هنیه صرف نظر کند.

آقای بایدن که همواره بر تعهد تزلزل‌ناپذیر واشینگتن به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرده، بارها گفته است بر جلوگیری از تشدید تنش‌ها متمرکز است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در روزهای اخیر با مقام‌های برخی کشورها از جمله عربستان گفت‌وگو کرده بود، روز شنبه با همتایان خود در بریتانیا و فرانسه نیز درباره جلوگیری از افزایش تنش‌ها و دستیابی به آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرد.

در ایران نیز علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه، خبر داد که شامگاه شنبه وزیران خارجه مصر و اردن در تماس با او «درباره روند تحولات منطقه» تبادل نظر کرده‌اند.

به نوشته آقای باقری کنی، این دومین گفت‌وگوی تلفنی این وزیران طی ۴۸ ساعت گذشته بوده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و اردن، به ویژه این موضوع را یادآوری کرده‌اند که در جریان حمله قبلی ایران به اسرائیل در ۲۵ فروردین امسال، گزارش شد که اردن شماری از موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی را در مسیر حرکت به سوی اسرائیل سرنگون کرده است.

روزنامه هاآرتص روز یک‌شنبه نوشت که تمامی نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل به‌ویژه نیروی هوایی برای رویارویی با موجی از حملات موشکی و پهپادی ایران، حزب‌الله و گروه‌های دیگر وفادار به تهران، از چهارشنبه گذشته وارد آماده‌باش کامل شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند جنگنده‌های پیشرفته این کشور که توان رهگیری موشک‌ها را دارند از چهارشنبه گذشته به گشت‌زنی دایم بر فراز منطقه مشغول هستند و در زمین نیز سامانه دفاعی «حتص» که ویژه مقابله با موشک‌های بالیستیک است، در آماده‌باش کامل است. اسرائیل ارزیابی کرده که ایران این بار بخواهد عمدتا از موشک بالیستیک که ۱۲ دقیقه تا رسیدن از ایران به حریم هوایی اسرائیل وقت نیاز دارد، استفاده کند.

در همین حال وبسایت اکسیوس نیز گزارش داده فرمانده سنتکام در روزهای پیش رو به اردن و چند کشور منطقه سفر می‌کند.

پنتاگون در روزهای اخیر از برخی تغییرات در آرایش نظامی آمریکا در منطقه خبر داد و اعلام کرد شماری از ناوها در منطقه جابه‌جا می‌شوند و جنگنده‌های بیشتری به آنها افزوده خواهد شد.

به نوشته واشینگتن‌پست، ناو هواپیمابر تئودور روزولت به همراه پنج ناوچه و ناوشکن خود از آب‌های ایران فاصله گرفته و به اسرائیل نزدیک‌تر شده و در عین حال ناو هواپیمابر آبراهام لینکن جایگزین آن در خلیج فارس شده است.

XS
SM
MD
LG