لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

پاوِل کوشنیر، نوازندهٔ ضد جنگ روس، در بازداشت جان باخت


کوشنیر دومین زندانی است که در یک هفته گذشته در ارتباط با جنگ اوکراین در زندان‌های روسیه جان خود را از دست داده‌اند؛ عکس از توییتر
کوشنیر دومین زندانی است که در یک هفته گذشته در ارتباط با جنگ اوکراین در زندان‌های روسیه جان خود را از دست داده‌اند؛ عکس از توییتر

نزدیکان پاول کوشنیر، نوازندهٔ پیانوی کلاسیک، می‌گویند این فعال ضد جنگ روس در بازداشتگاه شهر بیروبیژان، مرکز استان خودمختار یهودیان در شرق روسیه، جان خود را از دست داده است.

به گفتهٔ آن‌‌ها این نوازندهٔ ۳۹ ساله روز شنبه ششم مردادماه به دلیل عوارض اعتصاب غذای خشکی که در اعتراض به جنگ مسکو علیه اوکراین آغاز کرده بود، جان خود را از دست داده است.

در اعتصاب غذای خشک فرد اعتصاب‌کننده از خوردن غذا و نوشیدن مایعات اجتناب می‌کند.

آقای کوشنیر که از سال گذشته به عنوان «سولیست فیلارمونیک» منطقه‌ای بیروبیژان فعالیت داشت، اوایل خرداد امسال بازداشت و به اتهام تحریک مردم به «تروریسم» بازجویی شد.

رسانهٔ روسی وُت‌تاک، Vot TaK، گزارش داد که این بازداشت به دلیل انتشار ویدئوهای ضد جنگ در کانال یوتیوب این نوازنده انجام شده، در حالی که کانال یوتیوب این فعال ضد جنگ تنها«پنج دنبال‌کننده» داشته و او در ویدئوهای خود تنها اشعاری علیه جنگ خوانده بود.

مرگ آقای کوشنیر دومین مرگ زندانیان در یک هفته در ارتباط با جنگ اوکراین در زندان‌های روسیه است.

الکساندر ایشچنکو، یک اسیر جنگی اوکراینی، نیز پیش از محاکمه در یک بازداشتگاه در شهر روستوف جان خود را از دست داد.

خبر مرگ این اسیر جنگی اوکراینی روز چهارشنبه منتشر شد اما تاریخ و علت مرگ آقای ایشچنکو مشخص نیست.

پیش از این نیز الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین چهرهٔ سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین، که با چند اتهام انتسابی در مجموع به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود، در ۲۷ بهمن‌ماه گذشته در ۴۷ سالگی درگذشت؛ این مرگ مشکوک با واکنش‌های زیادی از سراسر جهان روبه‌رو شد.

سازمان زندان‌های روسيه اعلام کرد که الکسی ناوالنی بر اثر «‌یک عارضۀ مرگبار ناگهانی» درگذشته و پزشک قانونی مسئول پروندۀ او نیز در جواز فوت، علت مرگ را «دلايل طبیعی» عنوان کرده است. بسیاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را عامل مرگ او می‌دانند.

XS
SM
MD
LG