لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

سقوط بازارهای سهام دنیا؛ شاخص‌های بورس آمریکا نیز به‌شدت افت کرد


ساختمان بورس آمریکا در نیویورک
ساختمان بورس آمریکا در نیویورک

بازارهای بورس اصلی در سراسر جهان در پی بروز این نگرانی که اقتصاد آمریکا با رکود مواجه خواهد شد سقوطی قابل توجه را در ارزش سهام تجربه کردند و سپس با چند ساعت تأخیر، نوبت به بازارهای آمریکا رسید.

حدود ۱۵ دقیقه پس از شروع کار بازار بورس آمریکا در صبح روز دوشنبه ۱۵ مرداد به وقت محلی، شاخص صنعتی داو جونز، یکی از چهار شاخص‌های اصلی بازار بورس در این کشور، حدود ۲٫۷ درصد افت کرد و با از دست دادن بیش از هزار واحد سنجش ارزش به ۳۸ هزار و ۶۶۰ تنزل یافت.

شاخص «اس‌اندپی ۵۰۰» که شامل ۵۰۰ مورد از باارزش‌ترین سهام در بازار بورس نیویورک است، حدود ۳٫۳ درصد افت کرد و واحد سنجش ارزش میانگین آن به ۵ هزار و ۱۷۰ کاهش یافت.

شاخص فهرست نزدک نیز که سهام بسیاری از شرکت‌های ثروتمند فناوری دیجیتال در آن ثبت و معامله می‌شوند حدود ۴٫۲ درصد افت کرد و واحد سنجش ارزش میانگین آن به حدود ۱۶ هزار و ۷۰ تنزل پیدا کرد.

برخی از کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل کاهش شاخص‌های بازار بورس آمریکا گزارش نه چندان امیدوار کننده اداره کار از وضعیت اشتغال در این کشور بوده است.

این گزارش که روز جمعه منتشر شد نشان داد که در ماه ژوئیه حدود ۱۱۴ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و نرخ بیکاری به ۴٫۳ درصد رسیده است که در حدود سه سال گذشته بی‌سابقه است.

برخی از موسسات تحلیل اقتصادی یادآوری کردند که آمارهای منفی بازار کار نشان می‌دهد که بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ متوسط بهره بانکی را بیش از حد به تأخیر انداخته است.

پیش‌تر و در ساعات آغازین معاملات در روز دوشنبه، شاخص فوتسی ۱۰۰ در بریتانیا بیش از دو درصد افت کرد و فوتسی ۲۵۰ سقوطی بیش از سه درصدی را تجربه کرد.

همزمان دیگر بازارهای بورس در اروپا، از جمله در پرتغال،‌ اسپانیا، فرانسه و آلمان نیز افتی مشابه را تجربه کردند.

اما سقوط در این بازارها ادامه سقوطی شدیدتر در بازارهای بورس آسیا بود که چند ساعتی پیشتر کار خود را آغاز کرده بودند.

در پایان روزدوشنبه در ژاپن، شاخص نیکِئی بیش از ۱۲ درصد سقوط را نشان می‌داد که به گفته تحلیل‌گران بزرگ‌ترین کاهش ارزش سهام در این بازار از سال ۱۹۸۷ تاکنون به شمار می‌رود.

همین بازارها در تایوان و کره جنوبی هم از این افت بی‌نصیب نماندند: بورس تایوان با ۸.۴ درصد و بورس کره جنوبی با ۹ درصد افت به کار خود پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترس از بروز رکود در اقتصاد ایالات متحده این بازارها را به لرزه انداخته است.

بر اساس داده‌های دولتی ایالات متحده، سفارش کالاهای سرمایه‌ای که به عنوان معیاری برای برنامه‌ هزینه‌های تجاری در نظر گرفته می‌شود، کاهش یافته است. همزمان این کاهش با افزایش نرخ بیکاری همراه شده که هر دو نشانه‌های منفی برای اقتصاد آمریکا تلقی می‌شوند.

روز جمعه هفته گذشته آمار ایجاد کار در ایالات متحده بسیار پایین تر از آن چه برای ماه ژوییه پیش‌بینی شده بود منتشر شد و همین بورس آمریکا را بیمناک کرد.

همچنین بانک مرکزی آمریکا در جدیدترین تصمیم خود که دو روز قبل از انتشار گزارش بازار کار اتخاذ شد ترجیح داد که نرخ بهره بانکی را کاهش ندهد.

ارزش سهام تمامی شرکت‌ها در داو جونز که فهرست مهم‌ترین شرکت‌های صنعتی است روز دوشنبه کاهش یافت.

ارزش سهام غول‌های فناوری دیجیتال، از جمله آلفابت، متا و نتفلیکس، نیز بین ۲٫۵ تا ۴ درصد تنزل پیدا کرد.

برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که کاهش ارزش سهام در بازار بورس آمریکا احتمالاً در ماه اوت ادامه پیدا خواهد کرد ولی درعین حال تأکید می‌کنند که این تلاطم به معنای از راه رسیدن دوران رکود نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG