لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

جراحت ۵ نیروی آمریکا در حمله راکتی به عین‌الاسد؛ پنتاگون: نقش مخرب ایران را نشان داد


نمایی از پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق در سال ۲۰۲۱؛ عکس از بایگانی
نمایی از پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق در سال ۲۰۲۱؛ عکس از بایگانی

اصابت راکت به پایگاه عین‌الاسد در عراق به مجروح شدن پنج نیروی آمریکایی منجر شد و وزیر دفاع ایالات متحده آن را «تشدید خطرناک تنش» از سوی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش خواند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود تاکید کرد که حمله شبه‌نظامیان همسو با ایران به این پایگاه «تشدید خطرناکی بود و نقش بی‌ثبات‌کننده ایران را در منطقه نشان داد».

مقام‌های آمریکایی تایید کرده‌اند که شامگاه دوشنبه ۱۵ مرداد پایگاه هوایی عین‌الاسد، در استان انبار در غرب عراق، هدف اصابت راکت قرار گرفت و بر اثر آن چند نیروی آمریکایی مجروح شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقام‌های آمریکایی تعداد مجروحان را پنج نفر گزارش کرده و نوشته جراحت یکی از آنها شدید است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از مقام‌های عراق راکت‌ها را از نوع کاتیوشا و تعداد آنها را دو راکت‌، «که هر دو در داخل پایگاه سقوط کردند» گزارش کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده راکت دیگری نیز در روستای مجاور این پایگاه فرود آمد اما خسارتی در برنداشت.

به گفته یک مقام پنتاگون، ارزیابی خسارت در عین‌الاسد ادامه دارد و اطلاعات بیشتر بعدا ارائه خواهد شد.

پس از حمله شامگاه دوشنبه، خبرگزاری ایرنا و برخی دیگر از رسانه‌های جمهوری اسلامی مدعی وقوع «حمله دوم» به عین‌الاسد در بامداد سه‌شنبه شدند اما به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی با اشاره به اینکه گزارش‌ها رابررسی کرده‌اند، وقوع حمله دوم را تکذیب کردند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله راکتی شامگاه دوشنبه را برعهده نگرفته و به نوشته رویترز، مشخص نیست که آیا پرتاب این راکت‌ها ارتباطی با تهدید جمهوری‌اسلامی علیه اسرائیل به خاطر کشته شدن اسماعیل هنیه دارد یا خیر.

هفته گذشته آمریکا از حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق خبر داد و برخی منابع عراقی شمار قربانیان آن حمله را چهار کشته گزارش کردند.

ایالات متحده گفته بود شبه‌نظامیانی که هدف قرار گرفتند در تدارک پرتاب پهپاد بودند و تهدیدی علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی قلمداد می‌شدند.

جلسه جو بایدن با مقام‌های امنیتی

پس از انتشار گزارش‌ها درباره مجروح شدن چند نیروی آمریکا در پایگاه عین‌الاسد، کاخ سفید از برگزاری جلسه رئیس جمهور آمریکا و معاونش با تیم امنیتی خبر داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در توییتی نوشت که در این جلسه درباره اقدامات واشینگتن برای دفاع از نیروهای آمریکایی و پاسخ به هرگونه حمله علیه آنها «به روش و در مکانی که خود انتخاب می‌کند» گفت‌وگو شد.

بنابر این گزارش، تیم امنیتی دولت آقای بایدن در این جلسه که در «اتاق وضعیت» برگزار شد رئیس جمهور و معاون او کامالا هریس را در جریان آخرین تحولات مربوط به «تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش» و همچنین تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها قرار دادند.

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها و نگرانی از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه روی داده است.

پرتاب راکت به سوی پایگاه عین‌الاسد با اینکه در اوایل جنگ غزه به طور مکرر اتفاق می‌افتاد اما در ماه‌های اخیر تا حد زیادی متوقف شده بود.

در پی کشته شدن فؤاد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، در جنوب بیروت و ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران مقام‌های جمهوری اسلامی و دبیرکل حزب‌الله لبنان تهدید کرده‌اند که انتقام از اسرائیل قطعی است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

اسرائیل مسئولیت کشتن فؤاد شکر را برعهده گرفته و دست داشتن در کشتن اسماعیل هنیه را به طور رسمی تایید یا تکذیب نکرده است.

XS
SM
MD
LG