لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

یک پاکستانی «مرتبط با ایران» متهم به توطئه قتل ترامپ شد


وزارت دادگستری آمریکا یک شهروند پاکستان «مرتبط با جمهوری اسلامی» را متهم به توطئه برای قتل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این مرد پاکستانی ۴۶ ساله اعتراف کرده که از طرف جمهوری اسلامی ماموریت قتل دونالد ترامپ را داشته است؛ موضوعی که حتی قبل از سوءقصد نیمه ماه گذشته میلادی به جان ترامپ توسط یک جوان ۲۰ ساله، باعث افزایش تدابیر امنیتی دولت آمریکا برای حفظ جان او شده بود.

به گفته یکی از مقامات دولت آمریکا، بازرسان اداره تحقیقات فدرال آمریکا معتقدند که ترامپ و دیگر مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا اهداف مورد نظر این توطئه بوده‌اند.

عاصف مرچانت، تبعه پاکستانی متهم است که با سفر به نیویورک با یک «مرد قاتل» ملاقات کرده تا توطئه قتل ترامپ در اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر را ترتیب دهد، اما در واقع، کسی که او ملاقات کرده، یک افسر پلیس مخفی بوده است.

این شهروند پاکستانی روز ۱۲ ژوئیه، حدود یک ماه پیش و قبل از سوء قصد توماس متیو کروکس، مهاجم ۲۰ ساله به جان ترامپ، در حالی که برای ترک ایالات متحده آماده می‌شد، دستگیر شد و در بازداشت پلیس فدرال است.

یک مقام اداره تحقیقات فدرال آمریکا تاکید کرده که تاکنون شواهدی مبنی بر ارتباط عاصف مرچانت با حادثه سوءقصد به جان ترامپ مشاهده نشده است.

اف‌بی‌آی بر این باور است که این نهاد توطئه آقای مرچانت را قبل از هر حمله‌ای خنثی کرده و او در هفته‌های پس از دستگیری با بازرسان همکاری کرده است.

به گفته‌ مقامات آمریکایی، تهدیدهای پیشین دولت ایران علیه ترامپ، اف‌بی‌آی را بر آن داشت تا اطلاعات را در اختیار سرویس مخفی ایالات متحده قرار دهد و حفاظت امنیتی از جان رئیس جمهور سابق افزایش یابد.

رسانه‌های آمریکا ۲۶ تیرماه و سه روز بعد از سوء قصد به جان ترامپ گزارش داده‌ بودند که مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به اطلاعاتی دست یافته بودند که حاکی از نقشه جمهوری اسلامی برای «ترور» دونالد ترامپ بود، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اقدام توماس متیو کروکس در سوءقصد به جان آقای ترامپ به این توطئه ایران ارتباط داشته باشد.

ایران در واکنش به انتشار این گزارش‌ها، آن‌ها را «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» دانست و رد کرد.

نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت که از نگاه حکومت ایران، دونالد ترامپ «یک مجرم جنایتکار» است که به دلیل «صدور دستور ترور» قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود.

این نمایندگی در عین حال گفته است که ایران «مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است».

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بارها صحبت از«انتقام سخت» کرده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از فرودگاه بغداد خارج می‌شد، هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

دادستان‌های ایالات متحده در گذشته افراد دیگری را نیز به سوء قصدهای مشابه متهم کرده‌اند؛ از جمله اتهاماتی که در سال ۲۰۲۲ علیه یک ایرانی ۴۵ ساله و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد که گفته می‌شود سعی کرده ۳۰۰ هزار دلار به فردی در آمریکا بپردازد تا جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را در ارتباط با قتل قاسم سلیمانی ترور کند.

XS
SM
MD
LG