لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

اعتراض در بند زنان زندان اوین به اعدام رضا رسایی؛ «تلفن‌های بند قطع شد»


به دنبال اعدام رضا رسایی که به قتل رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان «صحنه» متهم شده بود، گزارش‌ها حاکی از اعتراضات در بند زنان زندان اوین تهران و درگیری ماموران امنیتی با زندانیان است.

زنان زندانی سیاسی در زندان اوین تهران طی ماه‌های اخیر کارزاری را برای مقابله با اعدام‌ در ایران آغاز کرده‌اند، کارزاری که «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» نام گرفته است.

این کارازر روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با اعدام رضا رسایی، علی‌رغم ابهامات در پرونده وی، همراه شد. فعالان سیاسی شامگاه سه‌شنبه گزارش داده‌اند که به دنبال اعتراض زندان زندانی اوین تهران، نیروهای امنیتی به آنها هجوم برده‌اند و تلفن‌های این بند نیز قطع شده است.

عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق بشر که خود سابقه زندان به اتهامات سیاسی را دارد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رضا رسایی اعدام شد، آن هم در روزهایی که همه نگران درگیری و وقوع جنگ هستیم. در این میان خبرها حکایت از حمله ماموران به زندانیان بند زنان اوین و درگیری با آنها دارد. چرا که زندانیان زن در اعتراض به خبر اعدام رسایی سکوت نکردند و بارها از مردم خواستند نه به اعدام را فریاد بزنند.»

قبل از آن تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی، خبر از قطع شدن تلفن زندان اوین خبر داده بود.

مهدی محمودیان، فعال سیاسی، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در پی اعتراض زندانیان بند زنان زندان اوین به اعدام رضا رسایی و هجوم گارد حفاظت به بند زنان، تعدادی از زندانیان سیاسی مجروح و به بهداری منتقل شده‌اند. با توجه به قطعی تماس‌های تلفنی از حال زندانیان این بند خبری در دسترس نیست.»

رضا (غلامرضا) رسایی ۳۴ ساله و پیرو آیین یارسان به اتهام «مباشرت در قتل نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه»، از سوی شعبه دوم دادگاه کیفری کرمانشاه به اعدام محکوم شده بود، حکمی که در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

این در حالی است که برخی وکلا و کنشگران حقوق بشر به موارد متعددی ازابهامات حقوقی موجود در پرونده رضا رسایی، از جمله «استناد به اعتراف اجباری متهمان پرونده علیه یکدیگر»، «نادیده‌انگاری عامدانه شهادت شماری از متهمان به نفع رضا رسایی» و «عدم توجه به نظر کارشناسی پزشکی قانونی»، اشاره کرده بودند.

یکی از همبندی‌های سابق رضا رسایی نیز به رادیو فردا گفته که آقای رسایی به گفته خودش، زیر شکنجه ناچار به اعتراف به قتل نادر بیرامی شده است.

به گفته او، رضا رسایی به همبندی‌های خود گفته بود که هیچ نقشی در این قتل نداشته اما مجبور به اعتراف دروغ شده است و براساس همین اعتراف هم حکم اعدام برای او صادر شده است.

رضا رسایی سوم آذر ۱۴۰۱ یعنی حدود یک ماه پس از واقعه، در شهریار بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود.

با استفاده از شبکه اجتماعی ایکس و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG