لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

اروپایی‌ها اظهارنظر وزیر اسرائیلی درباره گرسنگی دادن به ساکنان غزه را محکوم کردند


بتسال‌ئل اسموتریچ (چپ) از اعضای افراطی دولت نتانیاهو است
بتسال‌ئل اسموتریچ (چپ) از اعضای افراطی دولت نتانیاهو است

سخنان وزیر دارایی اسرائیل مبنی بر این که گرسنگی دادن به دو میلیون ساکن غزه می‌تواند عملی «موجه و اخلاقی» باشد، با محکومیت اتحادیه اروپا و بریتانیا روبه‌رو شد.

همزمان آمریکا از اسرائیل خواست در مورد اتهام تجاوز به یک عضو زندانی گروه حماس تحقیق کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه افراطی حماس را تروریستی می‌شناسند.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر یک حزب تندروی راستگرای شریک در ائتلاف دولت اسرائیل، روز دوشنبه این هفته گفت که کشورش «چاره‌ای» جز انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه ندارد، زیرا در این جنگ به مشروعیت بین‌المللی نیاز دارد و هیچ کس در جهان اجازه نخواهد داد دو میلیون نفر را در غزه گرسنگی بدهیم «حتی اگر [این کار] برای آزادی گروگان‌ها موجه و اخلاقی باشد».

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۱۷ مردادماه، در واکنش یادآوری کرد که گرسنگی دادن عمدی به غیرنظامیان در ردیف «جنایت جنگی» است، و در ادامه از دولت اسرائیل خواست از سخنان این وزیر خود ابراز برائت کند.

دیوید لَمی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز از دولت اسرائیل خواست اظهارات وزیر یاد شده را محکوم کند.

دولت فرانسه با انتقاد از آقای اسموتریچ تأکید کرد اسرائیل تمامی راه‌های دسترسی به باریکه غزه را کنترل می‌کند و بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی موظف به ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به ساکنان غزه است.

آمریکا خواستار تحقیق درباره تعرض جنسی به یک فلسطینی شد

همزمان وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه از اسرائیل خواست در مورد اتهام «سوء استفاده جنسی» از یک زندانی فلسطینی «تحقیق کامل» انجام دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه در واشینگتن به فیلم پخش شده در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اشاره کرد که در آن این ظن مطرح است که زندانبانان در بازداشتگاهی به یک زندانی فلسطینی دور از دید دوربین‌های نظارتی زندان تجاوز می‌کنند.

به گزارش سازمان زندان‌ها و رسانه‌های اسرائیل، زندانی فلسطینی عضو یگان «نخبه» گروه افراطی حماس بوده که در حمله روز ۱۵ مهر سال گذشته به خاک اسرائیل نقش داشته است. او یکی از چند هزار عضو حماس است که اسرائیل در غزه بازداشت کرده و به زندان‌های خود منتقل کرده است.

کاخ سفید چهارشنبه گزارش‌های مربوط به تجاوز و شکنجه این زندانی فلسطینی را مایه «نگرانی عمیق» خواند.

ارتش اسرائیل دو هفته پیش برای بازداشت ۹ تن از زندانبانانی که متهم به شراکت در تجاوز بودند، به زندان «سده تیمان» رفت اما شماری از اسرائیلی‌ها و چند عضو پارلمان، برای جلوگیری از بازداشت این زندانبانان، به این محوطه نظامی هجوم بردند.

با این حال، پس از آرام شدن اوضاع در بازداشتگاه «سده تیمان» و خروج مهاجمان اسرائیلی از محوطه آن، مظنونان بازداشت شده و پنج تن به پای میز محاکمه آورده شدند.

روز چهارشنبه، ۱۷ مرداد، نیز همزمان با آغاز دادگاه این مظنونان، شماری از فعالان احزاب راست به محل دادگاه یورش رفتند و شعار دادند.

این فعالان تأکید دارند در شرایطی که اسرائیل درگیر جنگ است، نهادهای قضایی و امنیتی اسرائیل نباید وقت خود را صرف «تروریست‌هایی که در حمله به اسرائیل نقش داشته‌اند» کنند.

دادستان نظامی ارتش اسرائیل که یک شخصیت حقوقی مستقل است و مجوز تحقیق از زندانبانان مظنون را صادر کرده، با انتقاد شدید فعالان راست اسرائیلی روبه‌رو شده است.

روزنامه گاردین این هفته بر اساس مصاحبه با زندانیان آزاد شده فلسطینی گزارش داد که گرسنگی دادن و آزار زندانیان در تمامی زندان‌های اسرائیل به امری عادی تبدیل شده است.

ارتش اسرائیل در واکنش به این گزارش‌ و گزارش‌های مشابه تأکید کرده که بر اساس قانون عمل می‌کند و هر ادعای مشخص را در زمینه نقض قوانین بررسی کرده است.

شماری از اعضای پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه درز فیلم تجاوز به زندانی یاد شده را محکوم کردند. بتسال‌ئل اسموتریچ گفت باید تحقیق فوری انجام شود که چه کسی این فیلم را به رسانه‌های اسرائیل درز داده زیرا این ویدئو به اسرائیل در سطح بین‌المللی آسیب زیادی وارد کرده است.

با استفاده از گاردین و سی‌ان‌ان/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG