لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

آشوب در یک زندان امنیتی اسرائیل در پی بازداشت متهمان به «آزار جنسی یک زندانی فلسطینی»


رسانه‌های اسرائیل می‌گویند نشست‌های اضطراری ارتش این کشور برای بررسی گزینه‌های حملهٔ تلافی‌جویانه به حزب‌الله در لبنان، به دلیل آشوب گسترده‌ای که در یک بازداشتگاه زندانیان امنیتی فلسطینی رخ داد، به تعویق افتاده است.

رادیوی ارتش اسرائیل سه‌شنبه نهم مرداد خبر داد رئیس ستاد ارتش و سایر مقامات ارشد نظامی و امنیتی این کشور مباحثات اضطراری در مورد تدارکات حمله به حزب‌الله در واکنش به حملهٔ راکتی این گروه به یک استادیوم فوتبال در شمال اسرائیل را رها کردند تا به آشوب بی‌سابقه‌ای رسیدگی کنند که به‌دنبال ورود صدها تن از حامیان راستگرایان به بازداشتگاه محل نگهداری شبه‌نظامیان فلسطینی ایجاد شد.

هجوم معترضان اسرائیلی به زندانی که «سده تیمان» (Sde Teiman) نامیده می‌شود، پس از آن رخ داد که رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه فاش کردند ۹ سرباز نیروی ذخیره ارتش در این زندان «به ظن تجاوز به یک عضو زندانی گروه افراطی حماس» بازداشت و بازجویی شده‌اند.

گروه حماس را آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است صدها معترضی که اکثراً کنشگران و فعالان احزاب راستگرا بودند و دست‌کم یک سیاستمدار نیز در میان آنان دیده شده، به بازداشتگاه «سده تیمان» رفتند تا به بازجویی و بازداشت ۹ سرباز ذخیره مظنون به مشارکت در «تجاوز» به یک زندانی عضو گروه حماس اعتراض کنند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل از آغاز جنگ غزه شماری از اعضای بازداشت‌شدهٔ یگان «نخبه» گروه حماس را در بازداشتگاه «سده تیمان» نگهداری می‌کند.

گروه حماس عامل حملهٔ غافلگیرانهٔ ۱۵ مهر پارسال به اسرائیل بود و اسرائیل تأکید دارد نیروهای «نخبه» این گروه افراطی برای این حمله به اسرائیل و کشتن مردم و ربودن شهروندان اسرائیلی به غزه سال‌ها آموزش دیده بودند.

بازداشتگاه «سده تیمان» در یک پایگاه نظامی در صحرای نگب در جنوب اسرائیل واقع است.

گروه‌های حقوق بشری مدافع فلسطینیان می‌گویند شکنجه، تعرض جنسی و محرومیت از غذا در قبال نیروهای بازداشت‌شدهٔ حماس در زندان‌های اسرائیل «به یک امر عادی» تبدیل شده است.

اما بخشی از مردم و سیاستمداران اسرائیلی از آغاز جنگ غزه در رسانه‌ها انتقاد می‌کنند که «تروریست‌های خطرناک» حماس در بازداشتگاه‌هایی با امکانات رفاهی و با پول مالیات مردم اسرائیل زندگی آسوده دارند.

این گروه از اسرائیلی‌ها نهادهای قانونی، دادگاه عالی کشور و دادستانی ارتش را متهم می‌کنند که در راستای «دفاع از حقوق تروریست‌ها» فعالیت می‌کنند.

به‌نوشتهٔ هاآرتص، که رسانهٔ منتقد دولت بنیامین نتانیاهو است، «راست افراطی اسرائیل از آغاز جنگ غزه درصدد تحمیل ارزش‌های خود بر ارتش بوده است».

ویدئوهایی که روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، جمعیت مهاجم به پایگاه را نشان می‌داد که درهای فلزی پایگاه «سده تیمان» را تکان می‌دادند و سپس به‌دنبال ورود تسوی سوکوت، یک عضو پارلمان، به داخل پایگاه هجوم بردند. آقای سوکوت از متحدین نخست‌وزیر در ائتلاف دولت است.

بنیامین نتانیاهو آشوب در این بازداشتگاه را محکوم کرده و خواهان آرامش شده است، اما یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، هرج‌ومرج ایجادشده را به حضور راستگرایان در ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو نسبت داده و از نهادهای قانونی خواسته عوامل این رویداد را محاکمه کند.

سرلشگر هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، دوشنبه‌شب با حضور در بازداشتگاه «سده تیمان» این تعرض را «بسیار وخیم و خلاف قانون» توصیف کرد.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر یک حزب راستگرای متحد دولت، در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت از دادستان ارشد نظامی می‌خواهد که از تعقیب قضایی نیروهای ذخیره ارتش که محافظان بازداشتگاه هستند، دست بردارد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه گفت از بنیامین نتانیاهو خواسته این ظن را بررسی کند که به دستور احتمالی ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی که پلیس زیر نظر او کار می‌کند، نیروهای پلیس هیچ‌کسی از مهاجمین به بازداشتگاه «سده تیمان» را بازداشت نکرده‌اند.

آقای بن‌گویر یک سیاستمدار راست افراطی محسوب می‌شود.

دولت اسرائیل نخستین گزارش علنی خود در مورد وضعیت بازداشتگاه‌هایی که در آن‌ها نیروهای زندانی‌شدهٔ حماس نگهداری می‌شوند را بهار امسال ارائه کرد.

آن گزارش حاکی از بازداشت حدود چهار هزار فلسطینی در غزه از آغاز حمله حماس به اسرائیل بود، اما تأکید داشت که یک هزار و ۵۰۰ تن از بازداشتی‌ها در نبود مدارک و شواهد متقن آزاد و به غزه بازگردانده شدند.

در پی درخواست بعدی که پنج گروه حقوق بشری به دادگاه عالی اسرائیل ارائه کردند و در آن قانونی بودن این بازداشت‌ها به چالش کشیده شد، مقامات اسرائیلی گفتند که صدها زندانی اهل غزه را به سایر مراکز تحت کنترل نظامی منتقل خواهند کرد.

تا حدود ۱۲ روز پیش بیش از ۷۰۰ بازداشتی اهل غزه که در بازداشتگاه «سده تیمان» بودند، به مراکز دیگر منتقل شدند، اما حدود ۴۰ تن از آن‌ها هنوز در این بازداشتگاه هستند.

وضعیت انتظار برای حمله اسرائیل به حزب‌الله

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، درگیر شدن سران ارتش و مقامات ارشد نظامی و امنیتی در بحران ایجادشده پیرامون بازداشتگاه «سده تیمان»، بر تدارکات ارتش برای حمله به حزب‌الله در واکنش به حملهٔ راکتی روز شنبهٔ حزب‌الله به شمال اسرائیل، اثر گذاشت و این تدابیر را به تعویق انداخته است.

در این حمله ک راکت به یک استادیوم فوتبال در شمال فلسطین اصابت کرد که در نتیجهٔ آن ۱۲ کودک کشته و ده‌ها کودک دیگر و برخی تماشاچیان زخمی شدند.

در این میان، شرکت هوایی مسافربری لوفت‌هانزا اعلام کرد پروازهای خود از مبدأ و به مقصد اسرائیل را در روز ۹ مرداد «به دلیل فنی» لغو کرده است. از جمله پروازهای روز سه‌شنبه در مسیر مونیخ و فرانکفورت به سوی اسرائیل لغو شد.

لوفت‌هانزا پروازهای خود به لبنان را هم تا هفتهٔ آینده لغو کرده است. بسیاری دیگر از شرکت‌های هوایی عربی و غربی نیز پرواز به بیروت را از بیم حملهٔ احتمالی اسرائیل به لبنان لغو کرده‌اند.

رهبران اسرائیل تأکید کرده‌اند پاسخ «دردناکی» بابت حملهٔ راکتی حزب‌الله به شمال اسرائیل خواهند داد اما مایل به جنگ فراگیر نیستند.

در آن سو نیز منابع عربی از لبنان گزارش داده‌اند حزب‌الله خود را برای حملهٔ اسرائیل آماده کرده و ازجمله پایگاه‌ها و مراکز مهم خود را تخلیه کرده است.

فرانسه و آمریکا از اسرائیل خواسته‌اند در واکنش خود کار را به جنگ فراگیر نکشاند. حکومت ایران نیز در این باره به اسرائیل و حامیان آن هشدار داده است.

با استفاده از گزارش‌های رادیوی ارتش اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، اسرائیل‌هیوم، واشینگتن پست؛ ف.ر/ ر.ش
XS
SM
MD
LG