لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

مایکروسافت از حمله هکرهای ایرانی به مقامات آمریکا در آستانه انتخابات این کشور خبر داد


کمپانی مایکروسافت خبر داد که هکرهای مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی سعی کرده‌اند در ماه ژوئن سال جاری به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۹ مردادماه، به نقل از محققان این شرکت نوشت که چند هفته پیشتر نیز حساب یک مقام آمریکایی ایالتی هدف نفوذ قرار گرفته است.

محققان مایکروسافت در گزارش خود جزئیات بیشتری در مورد «مقام» مورد نظر ارائه نکردند، اما گفتند که نفوذ به این حساب‌های آنلاین بخشی از تلاش فزاینده گروه‌های ایرانی برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بوده است.

انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا قرار است ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شود.

گزارش تازه مایکروسافت در پی اظهارات اخیر مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر افزایش استفاده ایران از حساب‌های مخفی در رسانه‌های اجتماعی با هدف ایجاد اختلاف سیاسی در ایالات متحده منتشر شده است.

در واکنش به این گزارش، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای به رویترز گفت که قابلیت‌های سایبری ایران تنها «دفاعی و متناسب با تهدیداتی است که با آن مواجه است» و تهران هیچ برنامه‌ای برای انجام حملات سایبری ندارد.

این نمایندگی درباره محتوای گزارش مایکروسافت مدعی شد: «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوعی داخلی است که ایران در آن دخالتی ندارد.»

این در حالی است که در گزارش مایکروسافت آمده است: «گروهی که توسط واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شود، یک ایمیل فیشینگ هدفدار به یکی از مقامات عالی‌رتبه در ستاد انتخاباتی ریاست‌ جمهوری ارسال کرده» و «گروه دیگری مرتبط با سپاه، یک حساب کاربری دولتی در سطح ایالت با حداقل مجوز دسترسی را به خطر انداخته است».

این گزارش تاکید می‌کند که این فعالیت بخشی از فشار گسترده‌تر گروه‌های ایرانی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد کارزار‌های سیاسی ایالات متحده است.

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی درباره تلاش هکرهای ایرانی برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات در آمریکا منتشر می‌شود.

سال گذشته، مقام‌های آمریکایی خبر دادند که هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی پیش از این به یک وب‌سایت دولتی محلی که قرار بود نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را گزارش دهد رخنه کرده بودند، اما ارتش ایالات متحده به‌موقع این نفوذ را کشف و خنثی کرد.

پیش از این در ۲۷ آبان ۱۴۰۰، وزارت خزانه‌داری آمریکا شش فرد و یک شرکت متعلق به افراد ایرانی‌تبار را به اتهام اخلال در انتخابات پیشین ریاست جمهوری و تلاش برای ضربه زدن به اعتماد رای‌دهندگان به سیستم انتخاباتی آمریکا تحریم کرد.

دولت جو بایدن در دومین ماه کاری خود در گزارشی نوشته بود که ایران و روسیه در روند انتخابات آبان ۱۳۹۹ آمریکا اخلال کردند.

همچنین به تازگی، ایالات متحده برای دریافت اطلاعاتی که منجر به شناسایی یا کشف موقعیت مکانی شش عامل ارشد حملات سایبری سپاه پاسداران شود جایزه‌ای تا سقف ده میلیون دلار تعیین کرد.

در اردیبهشت امسال نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین فرد و نهاد ایرانی را به اتهام فعالیت مخرب سایبری در فهرست‌ تحریم‌های خود قرار داد و وزارت دادگستری آمریکا نیز از اقدام قانونی علیه چهار هکر ایرانی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد چهار فرد و دو شرکت را به دلیل دست داشتن در «فعالیت‌های مخرب سایبری» تحریم کرده است.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG